Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
grappig , nooit van gehoord , mooi weer wat geleerd :-)Het gaat ook op de draaibank hoor. Wij draaien op het werk gehard staal (max 58-60 HRC) met wisselplaatjes waar een CBN punt in zit. Die plaatjes zijn alleen wel zeer prijzig en kunnen geen enkele vorm van trilling hebben. Dus een instabiele draaibank = punt weg en een onderbroken snede = punt weg.
Met een normale hardmetalen wisselplaat gaat het overigens ook wel hoor. Het is dan alleen moeilijk om een glad oppervlak te krijgen en je gaat waarschijnlijk meerdere plaatjes moeten gebruiken omdat ze snel slijten.
ik heb grotere boren die er in een keer in kunnen , doe het niet maar het kan wel , ze hebben ook koelkanalen trouwensKlopt als een bus .
Boren boven de 12mm voorboren, net is meer als de ziel van de boor met het
Juiste toerental en constantevoeding .en gebruik kolomboormachine met voldoende vermogen.
daar heeft de kleine jongen het ook vaak over, Duplex is een kud materiaal om te verspanen.Ik ben toevallig vorige week met duplex aan het draaien geweest, daar heb ik ook iets meer beitel plaatjes voor nodig gehad.
Maar hoe groot is het gat nu en hoe groot moet het worden?Klopt, met de kleinere boren ging het redelijk tot goed. Het leek alsof ik op slot met een boor 3 gaten kon doen en dan kwam ik er niet meer door.
Het door branden zal zeker niet positief helpen nee.
Ook gekoeld inderdaad (in een plas geschopt).
Dat is misschien wel het makkelijkste als het niet perse m14 hoeft te zijn. 450 toeren is opzich goed hoor om dat gat op te boren naar 12. Zelfs nog redelijk aan de lage kant. Maarja als de boor niet scherp is dan gaat het nooit wat worden. Koeling is opzich niet nodig als je maar door een plaat van 20 dik hoeft en al zo groot voorgeboord hebt.Het middelste gat is nu 8.5 (op een klein stukje na) en moet naar 12.
Hoewel ik ook een poging kan wagen om er schroefdraad in te tappen en M10 te gebruiken.
Boormaat voor M10 is 8.5boormaat voor M10 is 8,6
Het werkt wel als je boren toch al zo bot als de neten zijn en nergens meer doorheen komen (bij aluminium dan). Met scherpe boren is dat anders ja.Boormaat voor M10 is 8.5
En of het materiaal nu wel of niet hard kan worden, opboren is eigenlijk altijd kut voor je gereedschap, een boor werkt het beste in vol materiaal, want met opboren doet de punt niks en ben je alleen de snijkanten aan het slijten eigenlijk..
Als het niet mogelijk is dan klein voorboren zodat je met opboren niet alleen de zijkant van de boor gebruikt (bijv niet van 10 -> 12) dan gaat de boor alleen maar trillen en slijt de boor al na een paar mm en dan gaat ie idd alleen maar lawaai maken ipv je gat groter maken
Probleem hier is dat ik die spoed op moet zoeken in een tabelletje. En daar staat ook de voorboor diameter in.Trucje om de boormaat te achterhalen. Trek de spoed van die diam af. M10 heeft een spoed van 1.5, dus 8.5 voorboren.
da’s wel waar inderdaad.Probleem hier is dat ik die spoed op moet zoeken in een tabelletje. En daar staat ook de voorboor diameter in.
Daarbij wel oprecht de vraag: wie van ons heeft wel eens M1 draad getapt?Bij deze, een mooi uitgebreid lijstje Bekijk bijlage 1689193Bekijk bijlage 1689192
Behoort allemaal tot algemene kennisHet werkt wel als je boren toch al zo bot als de neten zijn en nergens meer doorheen komen (bij aluminium dan). Met scherpe boren is dat anders ja.
Probleem hier is dat ik die spoed op moet zoeken in een tabelletje. En daar staat ook de voorboor diameter in.