Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
De stappen die ik meestal neem ( als ik naar een 16mm moet byv )

Is 8mm , 10mm , 14 , - eindmaat -

Op een of andere manier is dat voor mij de prettigste manier .
( en op een of andere manier heb ik een "godenboor" van 8mm die op voor mij duistere wijze
maar niet wil slijten en overal doorheen lijkt te komen )

Moet d'r toch is achter komen wat t nou precies is, want wil d'r nog wel een paar van :)


En ik kan me niet heugen waar ik het kreng toen heb gekocht !
 
Het gaat ook op de draaibank hoor. Wij draaien op het werk gehard staal (max 58-60 HRC) met wisselplaatjes waar een CBN punt in zit. Die plaatjes zijn alleen wel zeer prijzig en kunnen geen enkele vorm van trilling hebben. Dus een instabiele draaibank = punt weg en een onderbroken snede = punt weg.
Met een normale hardmetalen wisselplaat gaat het overigens ook wel hoor. Het is dan alleen moeilijk om een glad oppervlak te krijgen en je gaat waarschijnlijk meerdere plaatjes moeten gebruiken omdat ze snel slijten.
grappig , nooit van gehoord , mooi weer wat geleerd :-)
 
Ik ben toevallig vorige week met duplex aan het draaien geweest, daar heb ik ook iets meer beitel plaatjes voor nodig gehad.
daar heeft de kleine jongen het ook vaak over, Duplex is een kud materiaal om te verspanen.
het gaat wel, maar ff iets meer aandacht en de juiste beitelplaatjes, de sport is om minder plaatjes te gebruiken dan begroot :+
 
Ligt er veel aan wat je gewend bent en waar je plaatjes voor hebt.
Vroeger veel 1.2842 gebruikt bij een gereedschapmaker waar ik werkte, ik meen me te herinneren dat het Styria constant speciaal heette maar dat kan ik niet meer terugvinden 🥴
Met snelstaal zelf beitels slijpen en na een tijdje was het niet moeilijker dan gewoon automatenstaal.
Tegenwoordig bijna alles van rvs (met plaatjes) en ook dat is normaal geworden.
Duplex ken ik dan weer niet maar alles is relatief dus ook dat zal wel wennen, al is de eerste keer wel klote als het niet lukt.
 
Hier het stuk ijzer, het is 200 dik.
Lag "ergens tussen de stapel", dus afkomst onbekend.
 

Bijlagen

  • IMG_20211025_161900.jpg
    IMG_20211025_161900.jpg
    142,8 KB · Weergaven: 49
  • IMG_20211025_161827.jpg
    IMG_20211025_161827.jpg
    214,2 KB · Weergaven: 49
Klopt, met de kleinere boren ging het redelijk tot goed. Het leek alsof ik op slot met een boor 3 gaten kon doen en dan kwam ik er niet meer door.
Het door branden zal zeker niet positief helpen nee.
Ook gekoeld inderdaad (in een plas geschopt).
 
Dat is dus het hardingsproces (grof uitgevoerd). Als je de plaat weer warm maakt tot (als ik me goed herinner) tot ca. 320 grd C en dan langzaam weer laat afkoelen wordt de hardheid weer ontlaten als het tenminste normaal St37 of C45 is.

grtz,
Cees
 
boormaat voor M10 is 8,6 dus 8,5 moet lukken
een te kleine verhoging van de diameter en een iets te hoge snijsnelheid leid bijna altijd tot het opstoken van de snijkant van je boor.
 
Het middelste gat is nu 8.5 (op een klein stukje na) en moet naar 12.
Hoewel ik ook een poging kan wagen om er schroefdraad in te tappen en M10 te gebruiken.
Dat is misschien wel het makkelijkste als het niet perse m14 hoeft te zijn. 450 toeren is opzich goed hoor om dat gat op te boren naar 12. Zelfs nog redelijk aan de lage kant. Maarja als de boor niet scherp is dan gaat het nooit wat worden. Koeling is opzich niet nodig als je maar door een plaat van 20 dik hoeft en al zo groot voorgeboord hebt.
 
boormaat voor M10 is 8,6
Boormaat voor M10 is 8.5 :)

En of het materiaal nu wel of niet hard kan worden, opboren is eigenlijk altijd kut voor je gereedschap, een boor werkt het beste in vol materiaal, want met opboren doet de punt niks en ben je alleen de snijkanten aan het slijten eigenlijk..
Als het niet mogelijk is dan klein voorboren zodat je met opboren niet alleen de zijkant van de boor gebruikt (bijv niet van 10 -> 12) dan gaat de boor alleen maar trillen en slijt de boor al na een paar mm en dan gaat ie idd alleen maar lawaai maken ipv je gat groter maken :+
 
Laatst bewerkt:
Boormaat voor M10 is 8.5 :)

En of het materiaal nu wel of niet hard kan worden, opboren is eigenlijk altijd kut voor je gereedschap, een boor werkt het beste in vol materiaal, want met opboren doet de punt niks en ben je alleen de snijkanten aan het slijten eigenlijk..
Als het niet mogelijk is dan klein voorboren zodat je met opboren niet alleen de zijkant van de boor gebruikt (bijv niet van 10 -> 12) dan gaat de boor alleen maar trillen en slijt de boor al na een paar mm en dan gaat ie idd alleen maar lawaai maken ipv je gat groter maken :+
Het werkt wel als je boren toch al zo bot als de neten zijn en nergens meer doorheen komen (bij aluminium dan). Met scherpe boren is dat anders ja.

Trucje om de boormaat te achterhalen. Trek de spoed van die diam af. M10 heeft een spoed van 1.5, dus 8.5 voorboren.
Probleem hier is dat ik die spoed op moet zoeken in een tabelletje. En daar staat ook de voorboor diameter in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan