Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Ik heb een schakelster gekocht, maar de diameter blijkt te groot waardoor ie vast loopt.
Is er iemand in de omgeving Westvoorne die mij kan helpen door een stukje af te draaien?
Komt uit de US, dus omruilen lukt niet 1,2,3..

Het gaat om de 2e ring, rechts de goede diameter.

Bekijk bijlage 1687758
Is het materiaal gehard?
Eenvoudig te testen door er een klein schuin kantje af te vijlen (op een plek waar het geen kwaad kan). Als de vijl er overheen glijd is het ook veel moeilijker te verspanen en moet de opspanning ook veel stabieler zijn vanwege de grotere krachten.
 
Is het materiaal gehard?
Eenvoudig te testen door er een klein schuin kantje af te vijlen (op een plek waar het geen kwaad kan). Als de vijl er overheen glijd is het ook veel moeilijker te verspanen en moet de opspanning ook veel stabieler zijn vanwege de grotere krachten.
Ik kan dat wel doen en er iets van zeggen, maar dit is niet mijn vakgebied dus laat ik het oordeel liever aan iemand anders over.

Om op mijn vraag terug te komen, iemand die wil helpen?
 
Als het niet gehard is wil ik je wel helpen, al denk ik dat je makkelijker iemand dichterbij vindt.
Als het hard is wordt het een heel andere klus met speciale beitelplaatjes en een stabiele bank en opspanning.
Daar heb ik het spul niet voor dus dat doe ik niet.
En om het nou naar mij heen en weer te sturen om er even een vijl overheen te halen 🥴
 
Ik ben bezig zelf een poelietrekker te maken om een vliegwiel los te maken. Vliegwiel moet er aan 3 bouten in de buitenrand uit getrokken worden.
Daarvoor een mooi stuk staal gevonden, hooguit iets te dik.
In het begin lukte het nog aardig om er gaten in te boren. De grotere maten echter niet, ook niet een halve mm groter. Hoop herrie maar er gebeurt niks.
Volgens onze zoon waarschijnlijk werkgehard (verspaner in opleiding!)
Ik weet waarschijnlijk wel waarom het fout is gegaan, hoewel dat meerdere dingen kunnen zijn. (Te hoog toerental, te weinig koeling, te weinig voeding, eerste de oude boren maar eens op maken)

Heeft iemand hier een tip om de gaten er alsnog in te krijgen ? Het gaat eigenlijk alleen om het centrale gat.
 
Even boor slijpen en opnieuw proberen :)
Iets scherper ( als in, scherpere hoek ) als ie was en hem even vol gas doordrukken
( hard op duwen, dat ie als het verhard is, dat laagje even wegkrabbelt )

Daarna "normaal" op lage toeren en "redelijke druk" het afmaken.
Smeren met wat je voorhanden hebt , al is het afgewerkte olie.

Ik gok dat je het uit het handje probeert , en geen kolomboor gebruikt.


Als dat "mooie dikke stuk ijzer" rvs is ... pak wat gewoon ijzer ;p
 
Ik gebruik de draaibank op 450rpm, de kolomboor kan niet langzamer als 800rpm.
Ik twijfel alleen of het geen hardox is, kon er alleen met de center punt wel zo een punt in slaan.

Dank voor de tip !
 
Ik ben bezig zelf een poelietrekker te maken om een vliegwiel los te maken. Vliegwiel moet er aan 3 bouten in de buitenrand uit getrokken worden.
Daarvoor een mooi stuk staal gevonden, hooguit iets te dik.
In het begin lukte het nog aardig om er gaten in te boren. De grotere maten echter niet, ook niet een halve mm groter. Hoop herrie maar er gebeurt niks.
Volgens onze zoon waarschijnlijk werkgehard (verspaner in opleiding!)
Ik weet waarschijnlijk wel waarom het fout is gegaan, hoewel dat meerdere dingen kunnen zijn. (Te hoog toerental, te weinig koeling, te weinig voeding, eerste de oude boren maar eens op maken)

Heeft iemand hier een tip om de gaten er alsnog in te krijgen ? Het gaat eigenlijk alleen om het centrale gat.
iets een halve mm groter boren is ook wel heel weinig , dat vinden je boren niet fijn
 
Beschik jij dan over een borazon slijpsteen of heb je hier een ander alternatief voor?

grtz,

Cees
Een simpele slijpsteen werkt al.
snijkanten aan een steenboor slijpen lijkt mij zo wie zo niet mogelijk vanwege de vorm , maar goed , de wonderen zijn de wereld nog niet uit :-)
Lukt je wel hoor, dat trukje heb ik al enkele keren moeten toepassen. (Google het eens)
 
Lijkt mij sterk dat je Widia steenboren met een normale slijpsteen slijpt (Widia= afkorting voor “wie Diamant“ en is wolframcarbide)
Ik verwacht dat je een groef in je “normale“ slijpsteen slijpt.
Voor dit soort Hardmetalen heb je minstens borazon of diamant slijpstenen nodig.
grtz,

Cees
 
Ik ben bezig zelf een poelietrekker te maken om een vliegwiel los te maken. Vliegwiel moet er aan 3 bouten in de buitenrand uit getrokken worden.
Daarvoor een mooi stuk staal gevonden, hooguit iets te dik.
In het begin lukte het nog aardig om er gaten in te boren. De grotere maten echter niet, ook niet een halve mm groter. Hoop herrie maar er gebeurt niks.
Volgens onze zoon waarschijnlijk werkgehard (verspaner in opleiding!)
Ik weet waarschijnlijk wel waarom het fout is gegaan, hoewel dat meerdere dingen kunnen zijn. (Te hoog toerental, te weinig koeling, te weinig voeding, eerste de oude boren maar eens op maken)

Heeft iemand hier een tip om de gaten er alsnog in te krijgen ? Het gaat eigenlijk alleen om het centrale gat.
Over wat voor diameter gat praten we dan dat je wil boren?
Hoe groot is het gat nu al? en hoe dik is het materiaal?
Heb je dat stuk staal ergens gevonden of gekocht? want hardbare stalen zijn normaal vrij prijzig
 
Laatst bewerkt:
Die groene slijpsteen kende ik niet. Hier staat in de aanhef inderdaad dat hij geschikt is voor Widia, maar verderop in de specs. staat dan weer HSS genoemd. HBM Slijpstenen voor WIDIA - GROEN - Lemato

Nu bestaat er een boel verwarring tussen zgn Hardmetaal (gesinterde carbiden) en gehard metaal (koolstof staalsoorten die gehard kunnen worden door snelle afkoeling) Dit is onder andere HSS. De hardmetalen zijn de hardste en kunnen over het algemeen alleen met diamant (of equivalenten) bewerkt worden.
Ik neem aan dat de steenboren die je met je groene steen kunt slijpen Widia snijplaatjes hebben en dus in de praktijk werken. Ik zal zelf ook eens zo'n steen meebestellen als ik weer wat bij HBM bestel. Altijd de moeite waard om het te proberen.

grtz,

Cees
 
Je kan ook jouw werkstuk goed heet maken, en dan langzaam laten afkoelen.
Dan is deze onthard.......
Ik neem tenminste aan dat het om gewoon koolstofstaal gaat?
Normaal koolstofstaal met een paar tiende % koolstof is eigenlijk niet hard te krijgen wat je ook doet.
Is het materiaal magnetisch? het kan ook RVS zijn en dat is wel een ellende om te bewerken.
 
Ik ben bezig zelf een poelietrekker te maken om een vliegwiel los te maken. Vliegwiel moet er aan 3 bouten in de buitenrand uit getrokken worden.
Daarvoor een mooi stuk staal gevonden, hooguit iets te dik.
In het begin lukte het nog aardig om er gaten in te boren. De grotere maten echter niet, ook niet een halve mm groter. Hoop herrie maar er gebeurt niks.
Volgens onze zoon waarschijnlijk werkgehard (verspaner in opleiding!)
Ik weet waarschijnlijk wel waarom het fout is gegaan, hoewel dat meerdere dingen kunnen zijn. (Te hoog toerental, te weinig koeling, te weinig voeding, eerste de oude boren maar eens op maken)

Heeft iemand hier een tip om de gaten er alsnog in te krijgen ? Het gaat eigenlijk alleen om het centrale gat.
Klinkt alsof je een mooi stuk 42cr mn4 staal te pakken hebt. Lijkt idd gewoon staal aan de buitenkant maar zodra je het gaat bewerken snap je waar 42 Cr voor staat. Chroom en dus dicht bij RVS.
450 tpm is nog steeds erg hoog voor een boor groter dan 13mm.
Idd laag mogelijk toerental, kleiner dan 200 en veel koelmiddel. Water is in geval van nood te gebruiken, hou alleen rekening met vliegroest op je machine.
Ook een scherpere hoek aan je boor slijpen kan helpen.
 
Klinkt alsof je een mooi stuk 42cr mn4 staal te pakken hebt. Lijkt idd gewoon staal aan de buitenkant maar zodra je het gaat bewerken snap je waar 42 Cr voor staat. Chroom en dus dicht bij RVS.
450 tpm is nog steeds erg hoog voor een boor groter dan 13mm.
Idd laag mogelijk toerental, kleiner dan 200 en veel koelmiddel. Water is in geval van nood te gebruiken, hou alleen rekening met vliegroest op je machine.
Ook een scherpere hoek aan je boor slijpen kan helpen.
G flater ?? 🤣🤣👍👍👍👍👍
 
Ik kan dat wel doen en er iets van zeggen, maar dit is niet mijn vakgebied dus laat ik het oordeel liever aan iemand anders over.

Om op mijn vraag terug te komen, iemand die wil helpen?
Je vraag om hulp is niet eenvoudig met ja of nee te beantwoorden. Dat is nl sterk afhankelijk van het materiaal wat bewerkt moet worden.
Is ongehard staal, dan is het prima in een draaibank te bewerken. Dan is het alleen nog de vraag hoe nauwkeurig? En er zal hulpgereedschap gemaakt moeten worden. Kost allemaal tijd en extra materiaal.
Is het gehard? En daar ga ik voor dit onderdeel met deze toepassing wel vanuit. Vergeet de simpele draaibank dan maar, en ga opzoek naar iemand die kan rondslijpen.

Het lijkt allemaal zo simpel ff door iemand laten afdraaien.... misschien toch beter op een oplossing van de leverancier wachten.
 
Je vraag om hulp is niet eenvoudig met ja of nee te beantwoorden. Dat is nl sterk afhankelijk van het materiaal wat bewerkt moet worden.
Is ongehard staal, dan is het prima in een draaibank te bewerken. Dan is het alleen nog de vraag hoe nauwkeurig? En er zal hulpgereedschap gemaakt moeten worden. Kost allemaal tijd en extra materiaal.
Is het gehard? En daar ga ik voor dit onderdeel met deze toepassing wel vanuit. Vergeet de simpele draaibank dan maar, en ga opzoek naar iemand die kan rondslijpen.

Het lijkt allemaal zo simpel ff door iemand laten afdraaien.... misschien toch beter op een oplossing van de leverancier wachten.
Het gaat ook op de draaibank hoor. Wij draaien op het werk gehard staal (max 58-60 HRC) met wisselplaatjes waar een CBN punt in zit. Die plaatjes zijn alleen wel zeer prijzig en kunnen geen enkele vorm van trilling hebben. Dus een instabiele draaibank = punt weg en een onderbroken snede = punt weg.
Met een normale hardmetalen wisselplaat gaat het overigens ook wel hoor. Het is dan alleen moeilijk om een glad oppervlak te krijgen en je gaat waarschijnlijk meerdere plaatjes moeten gebruiken omdat ze snel slijten.
 
Het gaat ook op de draaibank hoor. Wij draaien op het werk gehard staal (max 58-60 HRC) met wisselplaatjes waar een CBN punt in zit. Die plaatjes zijn alleen wel zeer prijzig en kunnen geen enkele vorm van trilling hebben. Dus een instabiele draaibank = punt weg en een onderbroken snede = punt weg.
Met een normale hardmetalen wisselplaat gaat het overigens ook wel hoor. Het is dan alleen moeilijk om een glad oppervlak te krijgen en je gaat waarschijnlijk meerdere plaatjes moeten gebruiken omdat ze snel slijten.
Ik weet hoe het werkt. Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar niet zo maar op iedere draaibank met "een" beitel.
Dus slijpen is naar mijn idee makkelijker in dit geval.

Ik ben toevallig vorige week met duplex aan het draaien geweest, daar heb ik ook iets meer beitel plaatjes voor nodig gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan