Verspanen, draaien, frezen, ervaringen en vragen topic

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik geloof dat er ooit eens een topic als dit was. Maar kan het met geen mogelijkheid meer vinden.

Zijn vast meer verspaners hier.....
full
 
Voor mij is deze materie nieuw. Sorry als ik wat enthousiast reageer op dingen die voor jullie basis zijn. Dat krullen heet en scherp zijn weet ik wel van het boren. Scherp is niet zo erg als je het maar niet laat bewegen/glijden in je handen
 
Zojuist bij Ronald geweest. Wat zitten er toch een partij knappe koppen op dit forum. Tof om kennis gemaakt te hebben

Dop is afgedraaid naar de gewenste maat. Aan de krullen kan je al voelen dat dit weer een heel ander metaal is. Met kneden van een pluk krullen braken ze nauwelijks. Weer een ervaring rijker. Ronald, nogmaals dankBekijk bijlage 1826263Bekijk bijlage 1826264Bekijk bijlage 1826265
je heb toch wel 2 doppen af laten draaien, anders is hij bij het eerste gebruik al overleden;(
als je er 2 hebt is die 2e nooit nodig natuurlijk:+
 
zijn er hier nog mensen die kunststof zoeken ? ik zeg er van tevoren bij dat ik niet ga versturen , het zijn dikke staven van een meter lang of zo , verschillende soorten , ga ze ook niet weggeven trouwens :-)
 
  • Leuk
Waarderingen: RWB
Polyoxymethyleen POM
Delrin is een merknaam voor Pom, ontwikkeld door DuPont

Polytetrafluoretheen PTFE
Teflon is een merknaam voor PTFE,
ontdekt door Roy Plunkett in het Jackson Laboratorium van de firma DuPont

Nylon is een merknaam
Uitvinding uit het laboratorium van DuPont
 
  • Eens
Waarderingen: Joep
En zoals altijd het geval is kun je per soort kunststof weer uit veel te veel varianten kiezen. Gekkenhuis....:P
En voor mij in ieder geval veel lastiger "op gevoel" te bepalen of iets sterk genoeg gaat zijn of niet. Of zelfs al de juiste keuze in soort kunststof te maken. En als je dan lekker technische data sheets hebt zitten doorspitten moet je ook nog maar even precies dat spul op de kop zien te tikken in de juiste hoeveelheid en afmetingen.

Moeilijk, moeilijk....
 
En zoals altijd het geval is kun je per soort kunststof weer uit veel te veel varianten kiezen. Gekkenhuis....:P
En voor mij in ieder geval veel lastiger "op gevoel" te bepalen of iets sterk genoeg gaat zijn of niet. Of zelfs al de juiste keuze in soort kunststof te maken. En als je dan lekker technische data sheets hebt zitten doorspitten moet je ook nog maar even precies dat spul op de kop zien te tikken in de juiste hoeveelheid en afmetingen.

Moeilijk, moeilijk....
Terwijl het vaak ook geen klap uit maakt. Of het moet zijn dat je hele specifieke dingen gaat doen.
 
Hele specifieke dingen?

Dat is toch bijna alles?

Ik ga nu enkele knelringen van kunststof maken.
Gas en vloeistofdichte afdichtingen.
Door de kneep op de ring te vergroten wordt de dichting steeds vaster.
Het zijn dichtingen voor een naaldkraan.
Ik maak ze van Teflon.
Zelfsmerend, hoog glijvermogen goed samenpersbaar.
En mooi te verspanen.

Zou ook van ander kunststof kunnen.
Dit is voor deze toepassing het ideale kunststof.
 
Hele specifieke dingen?

Dat is toch bijna alles?

Ik ga nu enkele knelringen van kunststof maken.
Gas en vloeistofdichte afdichtingen.
Door de kneep op de ring te vergroten wordt de dichting steeds vaster.
Het zijn dichtingen voor een naaldkraan.
Ik maak ze van Teflon.
Zelfsmerend, hoog glijvermogen goed samenpersbaar.
En mooi te verspanen.

Zou ook van ander kunststof kunnen.
Dit is voor deze toepassing het ideale kunststof.
Ik vind gas en vloeistofdicht al wel redelijk specifiek. Je moet voorkomen dat je een simpel afstandhoudertje gaat maken en dan eerst 3 dagen spendeert om uit te rekenen wat het beste kunststof theoretisch zou zijn, terwijl er heel veel al goed genoeg is. Helemaal als het in de hobbysferen is en je al het een en ander hebt liggen.
 
Ik vind gas en vloeistofdicht al wel redelijk specifiek. Je moet voorkomen dat je een simpel afstandhoudertje gaat maken en dan eerst 3 dagen spendeert om uit te rekenen wat het beste kunststof theoretisch zou zijn, terwijl er heel veel al goed genoeg is. Helemaal als het in de hobbysferen is en je al het een en ander hebt liggen.
Daarom kom ik vaak uit op aluminium ;) heb ik liggen, weet anders wel waar ik het kan aanschaffen en kan er mee overweg. Ik zou dat ook best graag hebben voor wat meer kunststoffen.... Dus toch lekker die specsheets lezen en dan maar kijken of ik het juiste spul te pakken kan krijgen. al komt het niet zo heel vaak voor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan