Vervangen middenbok Suzuki GS500F

18 apr 2024
4
3
Hi allemaal,

Vanwege een verbogen middenbok op mijn Suzuki GS500F besloten om een nieuwe te bestellen en deze te vervangen. Dit zou niet al te ingewikkeld moeten zijn aangezien deze met 2 bouten vast zit aan het frame. Het losmaken van deze (redelijk lange) bout ging aan de linkerkant dan ook zonder problemen (foto 1). Aan de rechterkant echter, zit de buis van het uitlaatsysteem precies voor deze bout, er zit misschien 1cm ruimte tussen de bout en de buis (zie foto 2/3). Op deze manier is het dus niet mogelijk om deze bout er uit te halen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en weet hoe de middenbok van een Suzuki GS500F (2007) vervangen kan worden?
20240418_134321.jpg
20240418_134434.jpg
20240418_134534.jpg
 
Dank voor je reactie. Kop van bout slijpen zou kunnen maar dan heb je bij het monteren van de nieuwe middenbok natuurlijk hetzelfde probleem. Wordt toch kijken naar demontage van het uitlaatsysteem dan. Wel gek dat ze hier geen rekening mee hebben gehouden bij het ontwerp.
 
1- Uitlaatsysteem demonteren.
2- kop van bout slijpen en naar binnen toe verwijderen.
2 lukt niet, moer zit op de flens gelast, bout kan er alleen uitgedraait, gaat het makkelijkst met de kop erop
Idd, uitlaat eraf
Met wat geluk kan enkel de demper (met linkpijp) los, en de bochten blijven zitten
Mochten de bochten er wel af moeten,.....
Kruip olie, diverse keren spuiten, rustig laten weken
Had ik al kruipolie gezegd?
 
Wellicht dat ik niet goed lees, maar bout zit toch niet vast? Je komt er alleen wat ongelukkig bij.
Dus inderdaad, uitlaat weg, bout eruit, klaar :).

En als je dit al ongelukkig qua ontwerp vind, er is hier een topic waar je helemaal kan genieten van ontwerp "onhandigheden" :Y.
 
2 lukt niet, moer zit op de flens gelast, bout kan er alleen uitgedraait, gaat het makkelijkst met de kop erop
Idd, uitlaat eraf
Met wat geluk kan enkel de demper (met linkpijp) los, en de bochten blijven zitten
Mochten de bochten er wel af moeten,.....
Kruip olie, diverse keren spuiten, rustig laten weken
Had ik al kruipolie gezegd?
Niet alleen hebben ze de matige beslissing gemaakt om de rechterbout van de middenbok achter de uitlaat weg te stoppen, het is nog eens een uitlaat uit één stuk. -O-
 
Aha, is niet iets van de latere modellen dus. Dan ben ik vast niet de enige met dit probleem, doet me nog een soort van goed ;) denk dat ik het voor nu dan eventjes laat en het te zijner tijd een keertje vervang. Als ik het zo hoor van @sammie kan ik alvast beginnen met de kruipolie dus hoef me in ieder geval niet te vervelen! Bedankt voor de reacties allemaal!
 
Nog een tip, haal de veren van de middenbok eerst even los voordat je aan die bout begint.

En, niet helemaal (helemaal niet eigenlijk) dé manier, maar wellicht wel effectief, is het achterste bevestigingspunt van de uitlaat even loshalen, en wellicht zit er dan genoeg ruimte in het systeem om hem net ver genoeg aan de kant te krijgen. Probeer dit met beleid, anders zit je met grotere problemen mocht het niet gaan.


En daarbij... een middenbok die eigenlijk nooit los hoeft. Waarom moet je dat makkelijk bereikbaar houden voor de monteur? Als je alles wat één keer in de honderd jaar los hoeft perfect bereikbaar, in het zicht, zo sleutelbaar moet gaan ontwerpen dan is de motor, 1- veel te duur, 2- afzichtig lelijk. Het is nu prima los te sleutelen, als je even de uitlaat er af schroeft.
 
Kijk eens goed hoe de bok is verbogen
en bedenk dan hoe je het met een grote koevoet oid weer
een beetje recht kunt buigen.
Bespaard een hoop gedoe met het loshalen van een vastgeroeste uitlaat.
 
Kijk eens goed hoe de bok is verbogen
en bedenk dan hoe je het met een grote koevoet oid weer
een beetje recht kunt buigen.
Bespaard een hoop gedoe met het loshalen van een vastgeroeste uitlaat.
Wie zegt dat de uitlaat vast geroest is
Hier enkel de tips, voor je aan de uitlaat begint,……
Kruipolie, heel veel en heel vaak kruipolie
Als het er roestig uitziet, wordt het anders, maar het is gewoon te proberen, wel met verstand en beleid, niet met de botte bijl
 
Het kan een kutklus worden, maar het kan ook zijn dat de uitlaatbouten makkelijk gaan. Dat is altijd een gok.
Wat ik uit ervaring wel weet, is dat als een of meerdere bouten niet goed gaat in het blok, je beter de voorvork kunt verwijderen, dan er omheen lopen te klooien.
Hoe handig je bent met eventueel een bout uiboren en een helicoil te plaatsen, is aan ts om zich af te vragen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan