Verwisselen accu

joey007

MF'er
9 jun 2009
64
0
Ik moet mijn accu van mijn yamaha R6, 2006 verwisselen. Maakt het bij het aansluiten van de nieuwe accu uit of je eerst de + of de - pool aansluit?
 
Uit veiligheidsoverwegingen eerst de plus aansluiten daarna de min.
Dan kun je geen kortsluiting maken bij het aansluiten van de plus als je dan per ongeluk met de schroevendraaier tegen de massa komt.


Egberto
 
Ik moet mijn accu van mijn yamaha R6, 2006 verwisselen. Maakt het bij het aansluiten van de nieuwe accu uit of je eerst de + of de - pool aansluit?


meest voor de hand liggende volgorde:

eerst de plus pool..........raak je met sleuteltje het frame, no sparks........de min is immers nog niet aangesloten dus geen vonken.

sluit je vervolgens de min pool aan en je raakt het frame, no sparks........er is immers geen potentiaal verschil.

waar je op moet letten bij elke manier van aansluiten is dat je niet je sleuteltje tussen de plus en de min pool houd.
 
Beste is volgens mij om eerst de massa los te halen en dan pas de pluspool en monteren in omgekeerde volgorde.
Mocht namelijk tijdens het loshalen met je gereedschap b.v. het frame van je motor raken dan maakt je in deze volgorde geen sluiting.
Tijdens het los halen van de massa maakt het tenslotte niet uit en als je daarna aan de pluspool werkt ook niet want de massa is dan al los en dus is er geen stroomkring meer.
Hoop dat ik dit zo een beetje goed verwoord, ik ben niet zo elektronisch ingesteld O-)

Hmmm, Gearhead was me al voor :}
 
Laatst bewerkt:
Fijn toch, dat er mensen die én weten dat de volgorde technisch gezien niks uitmaakt, én dat het veel handiger is om eerst de plus te pakken en dan de min?
 
Fijn toch, dat er mensen die én weten dat de volgorde technisch gezien niks uitmaakt, én dat het veel handiger is om eerst de plus te pakken en dan de min?

Monteren : eerst + vastzetten dan - vastzetten
Demonteren: eerst - loshalen dan + loshalen.

LEZEN. Het maakt WEL wat uit dus. Als je het niet geloofd : "don't try this at home" geldt er dan. Je wil niet weten hoe sterk de vonken zijn bij een nieuwe accu die je VOL kortsluit. Zorgt dat je iemand met alarmnummer en telefoon in de buurt hebt......

Wim
 
Monteren : eerst + vastzetten dan - vastzetten
Demonteren: eerst - loshalen dan + loshalen.

LEZEN. Het maakt WEL wat uit dus. Als je het niet geloofd : "don't try this at home" geldt er dan. Je wil niet weten hoe sterk de vonken zijn bij een nieuwe accu die je VOL kortsluit. Zorgt dat je iemand met alarmnummer en telefoon in de buurt hebt......

Wim


ok thnx. Zal die volgorde aanhouden.


Moet ik de nieuwe accu trouwens nog eerst aan de druppellader(optimate 4) hangen en dan pas aansluiten?
 
Monteren : eerst + vastzetten dan - vastzetten
Demonteren: eerst - loshalen dan + loshalen.

LEZEN. Het maakt WEL wat uit dus. Als je het niet geloofd : "don't try this at home" geldt er dan. Je wil niet weten hoe sterk de vonken zijn bij een nieuwe accu die je VOL kortsluit. Zorgt dat je iemand met alarmnummer en telefoon in de buurt hebt......

Wim

Het is fijn dat je duidelijkheid geeft.

Technisch maakt het voor een accu nog steeds niks uit. Maar over kortsluiting heb je absoluut gelijk (en dat beodle ik met weten wat handig is); er zit meer power in een accu dan sommige mensen denken.

En aangezien TS vraagt wat hij moet doen bij montage, heb ik daar maar antwoord op gegeven. Ik lees niet altijd goed, maar hier had ik het toch wel goed gezien, toch? :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maak de aansluitingen van de kabels even schoon als deze geoxideerd zijn en spuit deze en de acuupolen in met zuurvrije vaseline. Dan blijft het langer probleemloos werken.

Draai de polen wel goed vast maar niet zo vast dat het oog van de accupool kapot gaat.
 
Hoevaak kan je normaal met een accu je motor starten? Wat is ongeveer normaal?

Nu heb ik de motor een nacht laten staan en kon em net gewoon weer 5 keer achter elkaar starten zonder te rijden? Toen was de accu weer leeg...

Kan ik beter gewoon wel de accu vervangen voor de zekerheid?


En kan ik het beste gewoon dezelfde yuasa ytz10s accu erin zetten? ik hoorde dat je voor 30 euro ook eenzelfde accu hebt alleen van een onbekend merk..
 
Hoevaak kan je normaal met een accu je motor starten? Wat is ongeveer normaal?

Nu heb ik de motor een nacht laten staan en kon em net gewoon weer 5 keer achter elkaar starten zonder te rijden? Toen was de accu weer leeg...

Kan ik beter gewoon wel de accu vervangen voor de zekerheid?


En kan ik het beste gewoon dezelfde yuasa ytz10s accu erin zetten? ik hoorde dat je voor 30 euro ook eenzelfde accu hebt alleen van een onbekend merk..

5 keer starten is niet echt slecht. Een accu is iets vrij simpel ik koop bv altijd saito batterijen maar die moet je dan wel zelf vullen dan heb je voor minder dan 30 euro al een batterij die gebruiksklaar is
 
Ja vandaag was het 5 keer starten, maar een paar dagen terug deed ie helemaal niets meer na 1 nacht. Ik heb wel een gel accu nodig, dus kan niets zelf vullen.

Kan ik het beste voor de zekerheid gewoon een nieuwe kopen denk je?
 
Terug
Bovenaan Onderaan