Verzekering Offroadrijden

SoeF!

MF veteraan
1 feb 2003
2.812
5
Randje achterhoek
Hoi modderhappers....

Ik wil a.s. seizoen offroadritten gaan rijden en heb m'n Husqvarna 'gewoon' verzekerd bij ASR. Casco beperkt.

Nu zat ik te kijken op de site van 'De Stoomfiets' uit Steenwijk, en daar stelden ze het volgende:

Verzekering (wettelijke verzekering voor weggebruik)
De licentiehouder dient in het bezit te zijn van een WAM-verzekering met een aanvullende dekking jegens derden op onverharde wegen en private terreinen (zoals de “enduro-clausule” bij KNMV Verzekeringen). Zonder deze dekking is deelname aan Offroad ritten uitdrukkelijk verboden. De organisator en de KNMV kunnen niet
aansprakelijk gesteld worden voor schade, die verzekerd zou zijn wanneer de licentiehouder in het bezit zou zijn geweest van voornoemde verzekering.


Volgens mijn tussenpersoon voldoet mijn verzekering niet aan deze beschrijving....
Waar zijn jullie verzekerd, en heeft die verzekering zo'n speciale clausule?

Het zou natuurlijk lullig zijn als ik enthousiast met de hele meuk naar Steenwijk afreis, en niet mag starten....
Anderzijds moet je er ook niet aan denken dat je brokken maakt, en de verzekeraar draait zich de kont er onderuit en laat mij met de brokken zitten.

Maak ik me terecht ongerust?
 
Je kunt bij offroad ritten steeds terplekke een aanvullende dagverzekering nemen, probleem opgelost. Ga je meer dan drie offroads rijden dan is een offroad licentie (KNMV of MON) wel een goedkopere keuze.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel een KNMV offroadlicentie, dan is dit dus die aanvullende verzekering?
Ik weet dat je dmv deze licentie verzekerd bent (ook op crossbanen), maar in het bovenstaande stukje wordt gesteld dat de licentiehouder in het bezit dient te zijn van een WAM-verzekering met een aanvullende dekking.

Dus dan heb je je 'normale' verzekering, je offroadlicentie, en dan zou je ook nog een aanvullende dekking nodig hebben.... lijkt me niet logisch...
Maar goed... ik heb er wel graag duidelijkheid over.
Ook voor een ieder die dit leest....
 
Mijn tussenpersoon gaat er achteraan, maar da's ook maar een verzekeringsagent...
Die snapt niets van offroad, enduro of noppen.... ;)

Mijn vraag was dus ook hoe jullie verzekerd zijn.
Of dat ik me ten onrechte druk maak.... 8-)
 
Ik zit bij Unive en heb ze gevraagd of ik bij deze ritten verzekerd ben, ik kreeg het volgende antwoord van ze:

De uitsluitingen in onze voorwaarden zijn als volgt genoemd:

Artikel 20 Wat is niet verzekerd?
Wij betalen niet als:
• uw motor niet aan de wet voldoet
• uw motor samen met uw aanhanger niet aan de wet voldoet
• u buiten Nederland met uw motor op een circuit rijdt, ook als dit circuit deel uitmaakt van de openbare weg
• u met uw motor aan activiteiten meedoet waarbij snelheid belangrijk is. Bijvoorbeeld wedstrijden of trainingen daarvoor, maar ook cursussen die nodig zijn voor een racelicentie. U bent dan voor de hele activiteit niet verzekerd.

Als snelheid niet belangrijk is mag u wel meedoen aan:
– toertochten
– puzzelritten
– rijvaardigheidstrainingen.

Zolang off-road rijden niet is uitgesloten is het volgens onze voorwaarden gewoon meeverzekerd.


Ik begrijp dus niet waarom ik nog 20 euro moet lappen voor een daglicentie terwijl ik gewoon via mijn eigen verzekering verzekerd ben? Wie weet waarom dit is? Op een crossbaan ofzo snap ik maar deze ritten?
 
Laatst bewerkt:
Heb reactie van m'n tussenpersoon.
Ze hebben contact gehad met ASR.

ASR geeft aan na overleg met de schade afdeling dat alleen wedstrijden/wedstrijdelementen zijn uitgesloten van dekking. Mocht de "tour" puur recreatief zijn dan moet dat in geval van schade ook aangetoond kunnen worden. In geval van schade zal een schade expert contact zoeken met de organisatie.

Mocht het dus inderdaad puur recreatief zijn (geen snelheidswedstrijden etc.) dan is er gewoon dekking op de WA dekking. Zie hiervoor artikel 5.11. Hiervoor geldt nog de volgende aanvulling: behendigheidsritten, voor zover deze geheel binnen Nederland worden gereden, onder toezicht van de KNMV of de FIM.

ASR kent niet de zogenoemde enduro clausule.

Einde citaat------------------


Komt er volgens mij op neer dat ze bij ASR de zaak wel dekken.

Dit ter info..... :)
 
Ik begrijp dus niet waarom ik nog 20 euro moet lappen voor een daglicentie terwijl ik gewoon via mijn eigen verzekering verzekerd ben? Wie weet waarom dit is? Op een crossbaan ofzo snap ik maar deze ritten?
Simpel: de kas van de bond spekken. Ze stellen het verplicht en iedereen koopt die licentie als een mak schaapje dus waarom zouden ze het niet doen? Voor hun is het alleen maar extra geld.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht altijd dat je dan ook verzekerd was voor letsel, of als je iemand aanrijdt, net zoals lid zijn bij voetbal of hockey, daar zit ook zo'n verzekering van de knvb/ knhb in
 
Ik dacht altijd dat je dan ook verzekerd was voor letsel, of als je iemand aanrijdt, net zoals lid zijn bij voetbal of hockey, daar zit ook zo'n verzekering van de knvb/ knhb in
da's precies het punt. je rijdt deels over prive-terrein waar normaal gesproken je WA-verzekering geen dekking biedt (cross-baan, weilanden etc.).
 
Je kunt bij offroad ritten steeds terplekke een aanvullende dagverzekering nemen, probleem opgelost. Ga je meer dan drie offroads rijden dan is een offroad licentie (KNMV of MON) wel een goedkopere keuze.

Nee minimaal 5.
 
Terug
Bovenaan Onderaan