Vet of wd40?

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
11.034
746
Doe op het ene boutje wat vet en een ander spuit ik in met wd40. Wat is het meest logische? Gewoon bouten goed in het vet zetten of juist goed schoonmaken, inspuiten met wd40 en weer erin draaien?

Doel wel op boutjes/schroefdraad buiten het blok om, wordt dus niet warm ofzo.

sjaak55

Die hard MF'er
2 mrt 2004
688
23
64
boutjes goed schoonmaken met een tandenborstel
en schroefgaten met een zie afbeelding borstel.
Dan een beetje copaslip.
En het aanhaalmoment reduceren tot 75% van
de opgegeven waarde.

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
11.034
746
Vet, want dat vindt je na een tijdje nog terug, WD40 niet.
Daar zit wat in.

Onlangs de soes weer heel veel los gehaald en echt elk losgemaakt boutje in het vet gezet. Had er echter na paar uur modderen zo genoeg van dat ik overstapte op wd40 (de makkelijke weg). Zat me niet lekker dus dag later die boutjes weer losgehaald, goed schoongemaakt en alsnog in het vet gezet ;)

Het verschil is voor mij dat de boutjes met wd40 echt stukken soepeler draaien dan met het wat dikkere vet. Zodoende gedacht dat mischien wd40 wel beter kon zijn; beetje naief? hehe

Vanavond voorkant los en dan gewoon weer verder met de pot vet in de aanslag, al blijft het een pokkeklusje om elk minimaal friemel boutje de gehele schroefdraad goed in te vetten.

VFRer

MF veteraan
1 sep 2004
2.666
0
39
WD40 heeft geen zin, dat verdwijnt na een week.
Koop een pot Copaslip en gooi er een scheutje motorolie doorheen,
effe roeren en je heb de ultieme Copaslip en door de motorolie is het wat makkelijker in gebruik.

Sleutelze

cdegroot

Die hard MF'er
1 okt 2004
505
0
Amersfoort
www.cdegroot.com
Vanavond voorkant los en dan gewoon weer verder met de pot vet in de aanslag, al blijft het een pokkeklusje om elk minimaal friemel boutje de gehele schroefdraad goed in te vetten.
Is dat allemaal nodig/slim? Volgens mij worden alle aanhaalmomenten van je boutjes en moertjes niet voor niets droog opgegeven met uitzondering van kleppenspul (nat vanwege de motorolie) en uitlaatspul (want daar wil je zeker kopervet gebruiken). Moment 30% omlaag met kopervet is bekend, maar wat de uitwerking van andere vetten is...

(als het om inwerking van weersinvloeden enzo is, is het toch genoeg om na het vastzetten er een lik vaseline overheen te geven?)

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
11.034
746
Of het nodig is weet ik niet. Ben gewoon gewend als ik een boutje loshaal dat ik de draad goed schoon maak om vervolgens die draad netjes in te smeren met vet voor ik m weer in elkaar zet. Doe dit met alle boutjes van frame, kuipwerk e.d. tevens moeren die eigenlijk alles waar draad op of aan zit ;)

Qua momenten; heb geen momentsleutel en doe alles met de hand op gevoel wat tot op heden nog steeds prima gaat. Zeg er wel bij dat ik zaken aan het blok (kleppen stellen en meer van binnen) uitbesteed aan een kennis. Die is daar vlotter mee, heeft veel ervaring, het juiste gereedschap etc.

De reden waarom ik alles liefst in het vet hou is uit behoud van de motor. Rij er het hele jaar mee door en zou het jammer vinden als de boel zou vastrotten ofzo. Kwaad kan het zeker niet lijkt me :)

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
11.034
746
WD40 heeft geen zin, dat verdwijnt na een week.
Koop een pot Copaslip en gooi er een scheutje motorolie doorheen,
effe roeren en je heb de ultieme Copaslip en door de motorolie is het wat makkelijker in gebruik.

Sleutelze
Las de naam al eerder, maar wat is dat? copaslip??

Heb zelf nog een grote pot goudkleurig vet die ik eerst opmaak en was van plan om daarna over te stappen op hittebestendig kopervet, dan ook gewoon voor alles waar het in of op te smeren is ;)

Ivan

MF veteraan
22 dec 2003
11.034
746
vind het aanbod helemaal te gek maar moet helaas toch afslaan vanwege gebrek aan tijd ;)

de soes zo goed als klaar maar nu staat de cb te smeken om eens flink onder handen genomen te worden dus kan me voorlopig nog wel vermaken :)

opzich dacht ik zelf ook wel dat vet beter zou zijn maar vroeg me het af vanwege het volgende:

als ik een boutje met wd40 inspuit voor ergens in te draaien dan draait het er overdreven gemakkelijk en soepel in, met vet gaat dit niet zo makkelijk. uiteraard wel beter dan zonder iets eraan maar toch.

ben echter wel overtuigd nu dat vet beter is en gebruik dus vet om bouten in te vetten en wd40 voor; schoonmaken, hele fiets inspuiten etc etc etc. ;)