VF750S startprobleem.

Gillis01

Rookie
4 nov 2019
5
0
Hallo allemaal.
Heb startprobleem met VF750 en kom er niet meer uit.
Sinds 2 jaar in bezit van een VF750s (RC07) uit 1984.

Eind september begin oktober bij motorzaak goedje gehaald voor tank ivm winterstalling. Bij wegrijden motorzaak wilde motor, ondanks dat deze warm was slecht starten, na wat doorstarten deze toch aan de praat gekregen. Motor afgetakt en "goedje" erbij gegooid. Nog een paar kilometer gereden deze in garage gezet onder druppellader.

Maand geleden getracht motor te starten, zonder resultaat. Soms leek hij aan te slaan maar viel uit. Gespeeld met en zonder choke zonder resultaat. Enige resultaat waren enorme klappen uit uitlaat.

Zaak even laten rusten, accu leeg gestart.
Na paar dagen accu aan lader motor getracht te starten, wat lukte met pijn en moeite.
Met motor 2 uur gereden. Rijdt en loopt dan zoals het hoort. Durfde hem niet onderweg stil te zetten. Thuis gekomen motor na half uurtje weer getracht te starten zonder resultaat. Grote klappen uit uitlaat.

Bougiekabels van voorste cilinders vervangen, omdat vonk niet geweldig was. Alle connectors van kabels die ik kon vinden met contactspray behandeld.
Na montage getracht te starten, zonder resultaat.
Twee weken weer geprobeerd te starten. Choke vol open en starte binnen no time. Liep netjes en geregeld. Enkele uren later weer geprobeerd en liep weer prima.
Deze week weer getracht te starten maar wil weer niet aanslaan. Na starten doffe of enorme klappen uit uitlaat. De klappen komen 1 a 2 seconden na het starten.

Bobines en bougiekabels vervangen, maar problemen blijven hetzelfde.

Weet eigenlijk niet meer waar ik het moet zoeken. Zijn er leden die aanslaan op deze problemen of waar ik het verder moet zoeken ?

Alvast bedankt !
 
Ben niet bekend met de VF750S, maar de klappen uit de uitlaat duiden op een onverbrand mengsel wat zich daar ophoopt en op een geven moment ontsteekt. Dat kan o.a. komen door het ontbreken van een vonk bij een der pitten (zie ook reactie RWB, een goede pit doet wonderen). Maar ook door een ontbrandbaar (meestal te arm) mengsel. Dat ontbrand dan niet en hoopt zich op in de uitlaat tot het wel wil ploffen. Er komt dus op een of andere manier branfstof in de uitlaat en dat hoort bij een normaal lopende brandstofmotor uiteraard niet.

Als de motor voor de stalling goed reed, dan is de kans groot dat het probleem door de stalling komt. Denk aan veroudering van de accu en het vergommen van benzine. (vooral stationair sproeiers zijn hier zeer gevoelig voor. Als dit eenmaal goed vergomd is heeft een middeltje in de tank echt geen zin).

Wat betreft de accu, als tijdens starten de accuspanning te laag wordt dan wil de ontsteking er ook wel eens mee nokken. Als de motor eenmaalt loopt zorgt de spanningsregelaar er dan (als het goed is) weer voor dat hij richting 13,5-14,5 volt gaat en dan werkt de ontsteking weer goed. Je kunt de accu meten in rust (zou 12,6V moeten zijn). Als hij beduidend lager is (richting 12 of lager), dan is dat een indicatie dat je accu al aardig slechter is. Je kunt eens proberen te starten met de startkabels aan je auto. Dan heb je weer meer "kick" / minder spanningsval tijdens het starten. Als het starten dan opeens beter gaat, heb je dikke kans dat de accu gewoon niet goed meer is. Je gaf ook al aan dat je hem een keer leeg gestart hebt, daar knappen accu's ook niet van op en geeft misschien al aan dat hij op zijn tandvlees loopt.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle reakties !

Accu, bougies, olie etc vorig jaar vervangen.
Zal zeker accu nog eens nameten.

Middeltje in tank was vanwege winterstop (bescherming tank) en niet zozeer voor reinigen.

Carbs schoonmaken ? Kan dit het zijn als tie enkele weken gewoon netjes loopt ?
Brandstof krijgen de cilinders volgens mij wel. Bougies worden vochtig na startpogingen.

Zal zeker tank eens helemaal leegmaken en verse 98 erin doen.

Enig idee hoe er brandstof in uitlaat komt en dan na 2 seconden ontbrand ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan