VFR/RVF 400 Topic deel 6!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een dynamo die te hoge spanningen levert, daar al eens aan gedacht om te vervangen?
krijgt de spanningsregelaar ook genoeg koeling?
 
dynamo is 1 keer vervangen, lijkt dus geen invloed te hebben... Dit jaar in Italie ook doorgemeten en gaf toen de juiste waarden.
Maar wel goed om nogmaals alles dus een keer te laten doormeten. (ja ben zelf geen mechanieker)
Tav de koeling daar heb ik dus wel twijfels over in elk geval voor de accu, spanningsregelaar en koeling weet ik niet, dank voor de tip!
Het koken van de accu is wel elke keer als eerste begonnen wanneer ik met bepakking rijd, vakantie, weekendjes weg. Dus ook goed om daar nogmaals naar te kijken. Zijn er dan tips/adviezen van jullie hoe meer koeling te verkrijgen? Met bepakking is (grote) tas achterop steunend op zadel en bagagerekje.
 
Sloop een koeler uit een oude pc, of haal een goeie bij de PC-boer.

Kun je zo aansluiten op een 12v aansluiting via de verlichting bijvoorbeeld.
 
Hallo, ik heb een rvf met de gele letters.
Foto's zal ik het weekend eens proberen te plaatsen.

Goed wat is mijn vraag, ik heb een technisch probleem. Als ik rijd wanneer het echt warm is, buitenland (vakanties, gemiddelde afstand dan in totaal 5000 kilometer) en heel soms in Nederland, en de ventilator loopt meerdere keren dan kookt (letterlijk!) uiteindelijk de accu met als gevolg accu kapot. Daarnaast gemiddeld 1 x per jaar ook een nieuwe gelijkrichter en het gaat goed tot de volgende keer. Bijvoorbeeld dit jaar tot nu toe 3 accu's en 1 gelijkrichter vervangen.
Wanneer er wordt doorgemeten met nieuwe accu geen storingen. Dit maakt de vakanties iets minder leuk dan normaal, bijvoorbeeld dit jaar bovenop een pas in de apenijnen niets... Gelukkig start de motor dan nog wel als de accu weer iets is afgekoeld maar wel met gevolg dat vervolgens de accu vervangen moet worden. Herkent 1 van jullie dit en zoja wat was de oplossing??

Ja, het blijft vaak een probleem op onze NC-tjes.
Een accu die gaat "koken" zoals je omschreef, heeft toch met de spanningsregelaar te maken. De spanningsregelaar laat bij een niet goed op spanning staande accu stroom naar de accu gaan en is de accu vol genoeg, dan vloeit de stroom weg.
Bij het laden van de accu wordt de spanningsregelaar warm en behoorlijk warm als de accu niet zo goed op spanning is. De eerste tip; leg daarom je 400-tje altijd aan een druppellader (ook in de zomer). De spanningsregelaar krijgt dan veel minder op z'n donder. Je start je trip met een goede spanning
Je hebt alles al vervangen, maar wrs nooit tegelijk.
Als je met een mindere accu rijdt, moet de spanningsregelaar veel te hard werken en gaat langzaam stuk. Dan geef je bijv. de accu de schuld, vervangt die, en alles lijkt goed, maar de spanningsregelaar is al een beetje aan het doodgaan.
Ondertussen krijgt ook de dynamo het te verduren en de problemen blijven en steeds wordt een component vervangen. Een dynamo die te weinig stroom levert,doordat bijv. 1 van de 3 fasen stuk is, zet de spanningsregelaar continu heel hard aan het werk . Daar is de sr niet op berekend (lees hitte, hitte en stuk gaan)
Ik ben nu ook bezig met een dergelijk probleem. (zie foto's een aantal pagina's terug) Ik vervang gewoon alles in een keer.
Heel belangrijk is ook om goed strak zittende stekkerverbindingen te hebben.
Ook een spanningsregeloaar met extra koelribben (RR58)
Extra koelertje (PC) zoals Roow al zei, of verplaatsen in de rijwind, zoals zo veel motoren nu standaard hebben.
Ook geen zwaardere lampen monteren. Hoe meer stroom je vraagt, hoe harder de SR weer gaat werken enz.
Ik ben deze zomer ook met volle bepakking en zijtassen en veel hitte door de bergen gereden. (mijn ventilator slaat zelden aan! (spoel het systeem eens door met water) Het ging goed. Ik vervang een accu gewoon preventief na een 3 tal jaren.
En heel regelmatig even meten wat het systeem doet. Ik heb een druppelader- aansluiting (optimate 4); elke 14 dagen meet ik daar op die stekker even de spanning en bij lopende motor de laadspanning. Kleine moeite! Anders ben je te laat en heeft het ene component het andere al weer aangetast.

Succes. *O*

full

full

full


De extra grote spanningsregelaar van de Duitse NC 30 met veel meer aansluitingen (7 i.p.v. 5)
full
 
Laatst bewerkt:
@ Bruna Lijkt mij een bijzonder vervelend probleem dat tevens zeer divere oorzaken kan hebben. Schoot me echter te binnen dat er een truckje is voor het verkrijgen van een betere aarding. Ik weet in ieder geval zeker dat het truckje uit te voeren is op de NC30 en kan mij niet voorstellen dat dat truckje niet bijdraagt op een NC35.

@ Roel moest denken aan dat truckje van Rick is denk ik te proberen want is in ieder geval goedkoper dan een dynamo en of spanningsregelaar. Wat denk jij?
 
@ Bruna Lijkt mij een bijzonder vervelend probleem dat tevens zeer divere oorzaken kan hebben. Schoot me echter te binnen dat er een truckje is voor het verkrijgen van een betere aarding. Ik weet in ieder geval zeker dat het truckje uit te voeren is op de NC30 en kan mij niet voorstellen dat dat truckje niet bijdraagt op een NC35.

@ Roel moest denken aan dat truckje van Rick is denk ik te proberen want is in ieder geval goedkoper dan een dynamo en of spanningsregelaar. Wat denk jij?

Ik ga volgende week wat bestellen en die aardingsstekkers (setje) komen er ook aan.
Alleen gaat dat niet meer als redding werken als er al componenten stuk zijn.
Ik mijn geval gaat alles er nieuw op,samen met die extra aarding.

Idd. ik was het vergeten te vermelden in mijn verhaatltje, maar de aarding is ook erg belangrijk. Slechte massa veroorzaakt ook vaak problemen, net als te losse stekkertjes.
 
Laatst bewerkt:
Wow wat een tips, leuke is dat nu alles bij elkaar gevoegd is, ik denk dat ik een een heel eind kom. Een vriend heeft zelfs al een ventilator van zijn oude pc bewaard (half uit de gein..), hoezo toeval? Alles bij elkaar denk ik dus goed om toch nog weer flink te investeren en alles te vervangen met daarbij dus ook de aarding.
Ik heb wel andere lampen, xenon maar die blijven erop. Zoveel meer licht dat wil ik toch niet meer missen. Maar met alle tips en vooral tav het laden ook in de rijperiodes (hoewel mijn rvf als het een beetje normaal weer is dan niet langer dan 1 week stil staat....) moet het gaan lukken.
En met hulp van de foto's moet ook een grotere sapnningsregelaar te plaatsen zijn.
 
Vandaag naar de motorbeurs in Hardenberg geweest
En het is bijna Sinterklaas. :P :9
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is: mooi gereedschap :9~
Sinterklaas, dank je wel voor al dit moois O-)
full

full

full

full
 
Meteen aan de slag *D
full

full

Op het eerste gezicht lijkt er niets aan de hand, maar hij gaat er toch uit.
full


En de stekker maar uitgesneden :(
full
 
Laatst bewerkt:
He Roel! Die tang op de foto waarmee je het vliegwiel losmaakt, hoe heet zo'n ding? (of waar koop je dat?) Die MOET ik ook hebben :Y

Gr. Karl
 
hoi,

ik heb een probleempje...

als ik mijn contact omzet gebeurd er niks! Normaal gaat de neutraal lamp en olie lamp aan, maar dit gebeurt niet.. Electrische start werkt ook niet en aanlopen slaat hij ook niet aan...

iemand enig iedee wat het probleem is?

gr Guido

(nee ik ga verder niet rijden hoor :W)
 
hoi,

ik heb een probleempje...

als ik mijn contact omzet gebeurd er niks! Normaal gaat de neutraal lamp en olie lamp aan, maar dit gebeurt niet.. Electrische start werkt ook niet en aanlopen slaat hij ook niet aan...

iemand enig iedee wat het probleem is?

gr Guido

(nee ik ga verder niet rijden hoor :W)

Blijkbaar staat nergens stroom meer op, tijd om 't elektrische circuit door te meten?
 
idd.. Topsnelheid die ik gehaald heb was een whopping 45km/h, en dat was al niet echt lekker meer :O
Moet van de week nog met de brommer naar het werk... effe geprobeerd de straat door te komen... antwoord B) nee :+

Misschien op de doorgaande wegen, maar bij ons in het hofje zeker niet :/

Van de week crossbandjes })
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan