#VFR Topic Deel 12, de zomer in knallen met V4

Met de 1200F moet je wel elke 150km stoppen voor benzine met dergelijke snelheden met de 1200x kom je wat verder maar die vind die snelheden niet zo leuk (tenminste op mijn huidige banden)
 
Goeiemorgen heren en dames. Ik ben op zoek naar een wat volwassener motor en heb mijn oog op een vfr laten vallen. Rijd op dit moment een Yamaha szr maar ben op zoek naar een iets rechtere zit met de mogelijkheid om een 2e persoon mee te nemen voor weekend ritjes.

Iemand die toevallig wel eens een 2e persoon meeneemt die zijn/haar/hun ervaring wilt delen? Is het 2 uur vol te houden voor de passagier?
 
Hi Mophius,

Dat hangt vooral af van de passagier ... toen mijn vrouw en ik tieners / twintigers waren, pasten we op elke motor, in elk bed, op elk slaapmatje, enzovoorts.
Nu, 30 jaar en 'enige' kilo's later, werkt dat niet meer.

Dat is één.

Twee: ik vind een VFR een hele fijne motor maar ik vind het geen 'rechtop zitten' motor. Sterker nog: veel mensen klagen over druk op hun polsen. Boven de 150 km/h heb je daar overigens geen last meer van O-) . Ik ken de SZR niet maar als ik zo de plaatjes op Internet bekijk, denk ik niet dat je op een VFR meer rechtop gaat zitten, misschien zelfs wel minder.

De enige echte manier om erachter te komen of het voor jou en je beoogde duo werkt, is een langdurige proefrit maken.
Wellicht kun je met iemand van hier wat regelen, of via Motoshare een VFR huren of bij een motorzaak.

Succes !
 
Bedankt voor je reactie! Als ik zo afbeelding op het internet zag leek de vfr wat rechter maar schijn lijkt te bedriegen. Vriendinlief hield het 30min vol op de szr ondanks de leeftijd. Nu is de szr ook helemaal niet gemaakt voor 2 pers.

Ik ga in ieder geval kijken of ik er ergens eentje kan testen. Ben helemaal verliefd op de looks van de vfr (rc46) maar daar heb je zo weinig aan als ie niet lekker rijd ;)

Motoshare had ik niet aan gedacht! Zou ik normaal ook nooit doen maar bied hier misschien wel een oplossing.
 
Duitje in het zakje: het is niet echt een "rechtop" motor nee, maar je kan een héél eind komen met een recht/hoger stuur.
Dat heb ik zelf op mijn VFR gezet en helpt behoorlijk in het comfort.
Z7hrWLN.jpg
 
De SZR vind ik nog steeds een van de mooiste/leukste motoren ooit! Maar mijn glorieuze 193cm past daar gewoon niet op, helaas.

Nu heb ik een rc46 (800fi) en een rc80 (crossrunner) en dat gaat prima.
Op de rc46 heb ik een superbikestuur, zoals op bovenstaande foto, en verlaagde voetsteunen.
 
De SZR vind ik nog steeds een van de mooiste/leukste motoren ooit! Maar mijn glorieuze 193cm past daar gewoon niet op, helaas.

Nu heb ik een rc46 (800fi) en een rc80 (crossrunner) en dat gaat prima.
Op de rc46 heb ik een superbikestuur, zoals op bovenstaande foto, en verlaagde voetsteunen.
De szr is een leuke motor! Heerlijk geluid allen gewoon niet "mijn" motor. Kan er na 6 jaar rijden nog steeds niet lekker mee uit de voeten en nu met het behalen van mijn grote rijbewijs en iemand die af en toe achterop wilt, is het tijd voor een andere.

Dat Superbikestuur en verlaagde voetsteunen, is dat een beetje makkelijk te verkrijgen en betaalbaar? Even kijken of dat eventueel een mogelijkheid gaat zijn.

Wil geen bakfiets zoals een fjr, of een te dure bmw GS maar wel een motor waar je na 2 uur rijden nog redelijk comfortabel op zit, koffert(the)s op kunnen en een passagier mee kan.
 
Dat Superbikestuur en verlaagde voetsteunen, is dat een beetje makkelijk te verkrijgen en betaalbaar? Even kijken of dat eventueel een mogelijkheid gaat zijn.
Stuur: ja.

43mm Superbike Street Fighter Risers | FAST 24hr Delivery
Gepaard met (in mijn geval) een Renthal stuur. Die laatste kun je in verschillende soorten en maten verkrijgen.
Beetje afhankelijk van hoe hoog/ver dit geheel is, zul je een klein stuk remleiding moeten verlengen.
Net onder/naast/achter het balhoofd zeg maar zit de aansluiting naar vaste remleidinging. Van de rempomp naar die aansluiting kán net ff te kort zijn zoals het OEM is.

Voetsteunen zijn er wel. Beetje afhankelijk hoe ver je wilt gaan.
Je kunt zoiets kopen als onderstaand, of hele nieuwe rem-/schakelset.
Het laatste heb ik van Sato. Maar da's voornamelijk omdat ik omgekeerd wil schakelen (dit heb ik ook op mijn racer en wil daar geen verschil in beide en vind omgekeerd fijner :) ).
Die dingen van Sato zijn niet goedkoop, maar wel in hoogte/voor-achter instelbaar en is gewoon mooi spul :) :Y

'Simpele' oplossing:
xs_5hp_01_TL.jpg

Sato:
SATO RACING | Rear Sets - Honda VFR800/ Interceptor ('02-'12)
 
Je mag ook best een stukje op mijn rc46 rijden, maar als je in Groningen woont is dat niet zo handig. 🤣

Superbikestuurombouwset heb ik 2e hands gekocht, maar is nieuw ook nog verkrijgbaar. Clip-on verhogers is ook een alternatief en een stuk goedkoper.

Verlaagde voetsteunen kun je bij lsl of mfw kopen.

Of het betaalbaar is mag je zelf bepalen. ;-)
 
Goeiemorgen heren en dames. Ik ben op zoek naar een wat volwassener motor en heb mijn oog op een vfr laten vallen. Rijd op dit moment een Yamaha szr maar ben op zoek naar een iets rechtere zit met de mogelijkheid om een 2e persoon mee te nemen voor weekend ritjes.

Iemand die toevallig wel eens een 2e persoon meeneemt die zijn/haar/hun ervaring wilt delen? Is het 2 uur vol te houden voor de passagier?
Ik heb een ABM stuurombouw op de VFR800 zitten, dan zit je wel een stuk meer rechtop, zonder de stuurombouw had ik hem niet gekocht, ik vind de standaard stuurpositie voor lange tourritten ook te laag/te veel hangen..
Dit jaar is mijn dochter (ong.1,80m) achterop mee geweest naar de TT op de VFR, ong. 2 uur rijden en geen klachten itt op mijn Yamaha Fazer 600 het jaar ervoor, daar zat ze met haar knieën te veel gebogen en wilde onderweg een paar keer staan om de benen te strekken..

VFR800.jpg
 
Rechtop, met mijn gewone lengte vind ik de standaard zitpositie prima voor touren. Zelfs snelweg is het uitstekende vol te houden met originele hoogte. is persoonlijk verder dus een aantal proefritten is aan te raden om achter te komen of je langere perioden comfortabel vindt.

volgens mij heb ik van een mede forummer stuurverhogers gratis gekregen dus mocht je iets voor een VFR nodig hebben dan mag je ze ook gratis ophalen….

IMG_1441.jpeg
 
Laatst bewerkt:
HONDA VFR 800 FI VTEC (bj 2004)
€ 3.250,00
≥ HONDA VFR 800 FI VTEC (bj 2004) — Motoren | Honda — Marktplaats

Geen idee @voodoo , zo te zien de dealer ook niet xD Zit er nog werkelijk verschil tussen?

Edit: ahja ik zie de verschillen. Eerlijk gezegd was ik meer qua looks aan het kijken en beviel de vtec mij wel.
Dat vtec moment moet je wel liggen maar zelf heb er geen problemen mee…. ;) Rij toch heel veel onder de 7k…en pas een oprit van de snelweg draai ik flink aan het gas en schiet hij naar voren.

Denk eraan dat het afstellen van de kleppen bij een vtec een dure aangelegenheid is….heb er geen last van want ik laat het niet uitvoeren, slechts verse olie/filter/banden/ketting/tandwielen..89k en dat ding van mij is nog steeds niet stuk qua kleppen. Mocht de vtec van mij stuklopen dan jammer…..ik koop dan een andere motor of ik stop met motorrijden omdat al tegen de 70 loop….;)

en denk eraan bij een vtec is het laadcircuit zwak, stator fikt gemakkelijk uit, incl. SR…bedraading mn aarding ook zwak. Inmiddels hier gemodificeerd en ding rijdt als vanouds…..:]

Trouwens, knap aan de prijs. Ik kocht de mijne een 2005 (met abs) 5 jaar geleden voor 2850 bij een particulier in Rotterdam….motoren idd weer duurder geworden.
 
Vergeet de nokkenaskettingspanners niet! 🤣

De 800fi is technisch iets robuuster, maar ook een vtec is een goed ding. Als je budget hebt kun je ook nog naar de 800f kijken, rc79 is dat, gemaakt vanaf 2014.
 
HONDA VFR 800 FI VTEC (bj 2004)
€ 3.250,00
≥ HONDA VFR 800 FI VTEC (bj 2004) — Motoren | Honda — Marktplaats

Geen idee @voodoo , zo te zien de dealer ook niet xD Zit er nog werkelijk verschil tussen?

Edit: ahja ik zie de verschillen. Eerlijk gezegd was ik meer qua looks aan het kijken en beviel de vtec mij wel.
De VTEC en generatie ervoor zijn allebei de RC46.
De VTEC heeft (idd) ketting aangedreven nokkenassen. De bijbehorende kettingspanners zijn in bepaalde zin een 'zwak' punt, maarja... dat zijn ze op elke ketting aangedreven nokkenas uitgevoerde motor :)

De 'oude' RC46 (pre-VTEC dus) heeft tandwiel aangedreven nokkenasen. Is wat robuuster en maakt een leuk (bij)geluid.
Accu-/laadsysteem is bij beide typen een zwak punt, maar relatief makkelijk op te lossen (lees: uitgang fasen van de stator rechtstreeks in een mosfet spanningsregelaar en die direct op de accu).
 
Kijk direct tips die je niet in de advertenties leest ;)

Sleutelen is geen probleem en zolang de kleppen niet met emmertjes zijn komt dat wel goed. De electra zal dan wel even knutselen zijn maar draden leggen etc is mij (helaas) niet onbekend.

@swetty ik weet dat jij toevallig in de buurt woont. Zou jij er eventueel voor openstaan dat ik een paar biertjes kom ruilen voor een testzit? Kan ik in ieder geval even kijken hoe dat is in vergelijking met de szr.
 
Kijk direct tips die je niet in de advertenties leest ;)

Sleutelen is geen probleem en zolang de kleppen niet met emmertjes zijn komt dat wel goed. De electra zal dan wel even knutselen zijn maar draden leggen etc is mij (helaas) niet onbekend.

@swetty ik weet dat jij toevallig in de buurt woont. Zou jij er eventueel voor openstaan dat ik een paar biertjes kom ruilen voor een testzit? Kan ik in ieder geval even kijken hoe dat is in vergelijking met de szr.
Van het voorjaar mag je op de mijne een ronde maken….. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan