victoria kr20 ontstekings dynamo

siem leije

MF'er
7 mei 2020
45
26
heey mensen ik heb een vraag en hoop dat iemand van jullie mij ermee kan helpen. ik ben zelf een victoria kr20 aan het restaureren uit het jaar 1936 en ik kom er niet goed uit hoe de ontsteking werkt ik zie wel een paar dingen die ik herken en snap maar niet alles is duidelijk voor mij. ik hoop dat iemand van jullie aan de hand van de bijgevoegde foto's mij wil uitleggen hoe het precies werkt en wat alle componenten doen. (de fotos vormen samen de ontsteking en generator de spoel die op foto 2 te zien is zit aan de krukas en draait door het midden van de schijf te zien op foto 2)
 

Bijlagen

  • ontsteking.jpg
    ontsteking.jpg
    170,4 KB · Weergaven: 9
  • spoel.jpg
    spoel.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 11
Het is in ieder geval een puntenontsteking, als je dat nog niet wist. Op de as, tussen de moer en het eerste deel van de rotor, zit een nok (voel maar, de as is niet rond).
Tegen dit stuk van de as loopt een armpje (omcirkelt in blauw). Door de nok op de as, duwt deze de punten van elkaar af (omcirkelt met rood). Het moment dat de punten openen, vindt de ontsteking plaats.
Waar komt dan de vonk vandaan? Door de stroom die in de condensatoren zit opgeslagen (omcirkelt met groen). Het rotor gedeelte met de kleinere diameter i.c.m. de koolborstels (paars) laadt deze condensatoren op, wanneer de punten gesloten zijn.

Het overige gedeelte van de de componenten op de grondplaat komt me niet bekend voor. Wellicht heeft het iets van de functie van een bobine? Of verlating o.i.d.
ontsteking.jpg
 
ah bedankt hiermee ben ik al een stuk geholpen. het enige wat ik me nog afvraag is wat het omcirkelde component doet. voor mijn gevoel zie ik die niet zo terug in het filmpje
 

Bijlagen

  • Inkedontsteking_LI.jpg
    Inkedontsteking_LI.jpg
    187,8 KB · Weergaven: 7
ik dacht zelf dat het component hieronder omcircelt ervoor zorgt dat de opgewekte spanning naar 6 volt getransformeerd word voor de lampen ect. verder is de bobine los van dit alles verbonden met de groene draad die eruit loopt
 

Bijlagen

  • Inkedontsteking_LI.jpg
    Inkedontsteking_LI.jpg
    186,1 KB · Weergaven: 6
Bijna goed maar de condensator dient om de de vonken van de punten tegen te gaan ergens op de motor zal nog een bobine verstopt zitten die bij het openen van de contactpunt de vonk voor de bougie opwekt .
wat onder de contactpunt zit vorm een deel van de dynamo samen met de koolborstels
Met het relais ( helemaal aan de onderkant ) is voor de dynamo regeling ( 6 volt )
 
ah kijk dan is mijn probleem ook opgelost alleen als laatste vraagje is er een grote kans dat deze condensator stuk is want het liefst zou ik in dit hele systeem zo min mogelijk zitten prutsen en werken om de kans op gedoe laag te houden maar het is wel allemaal 86 jaar oud en condensatoren gaan over het algemeen niet zolang mee.
 
ah ja zoon kitje had ik ookal gezien alleen is voor mij best prijzig om voor 700 euro alleen een onsteking te fixen was meer opzoek naar een oplossing rond de 150 euro haha.
 
De ontsteking werkt volgens de wet van lenz. Als de contactpunten gesloten zijn staat er gelijkspanning op de bobine. Als de contactpunten openen zal volgens de wet van lenz een grote stroom door de primaire wikkeling gaan lopen in tegengestelde polariteit. Deze spanning wordt verhoogt door de bobine. De condensator wordt niet geladen als de punten gesloten zijn want dan is de condensator kortgesloten. De condensator voorkomt inbranden van e contacten en zorgt voor een nog hogere spanning op de bobine. Als de condensator slecht wordt merk je dat door slecht lopen en knallen uit de uitlaat a.g.v. een steeds kleiner wordende vonk op de bougie
 
De ontsteking werkt volgens de wet van lenz. Als de contactpunten gesloten zijn staat er gelijkspanning op de bobine. Als de contactpunten openen zal volgens de wet van lenz een grote stroom door de primaire wikkeling gaan lopen in tegengestelde polariteit. Deze spanning wordt verhoogt door de bobine. De condensator wordt niet geladen als de punten gesloten zijn want dan is de condensator kortgesloten. De condensator voorkomt inbranden van e contacten en zorgt voor een nog hogere spanning op de bobine. Als de condensator slecht wordt merk je dat door slecht lopen en knallen uit de uitlaat a.g.v. een steeds kleiner wordende vonk op de bougie
Ahh nu valt het kwartje. Vaak gezeik mee gehad met m'n Zündapp, dus gauw zat overgestapt naar een elektronische ontsteking 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan