Virago (XV 750 1992) elektrisch probleem

Albert1402

Rookie
6 mei 2007
7
0
Borne
Ik heb een Virago XV750 bj 1992 (grijze import, was bedoeld voor US, maar nieuw ingevoerd in NL). Deze heeft een lekstroom van 0.4 mA als de motor niet op contact staat. Heeft iemand een schema voor me zodat ik kan zoeken naar de fout? Het lijkt veroorzzakt te worden door een stukje electronica dat gemonteerd zit achter de linker passagiesvoetsteun, weet iemand wat dit is?
 
Er gaan 4 draded naartoe, waarvan 1 rode. Als ik deze rode loskoppel is de lekstroom weg. Ik kan hem dan nog steeds op contact zetten, en ook de startmotor draait maar hij slaat niet aan. Omdat ik de motor (te) weinig gebruik zorgt deze lekstroom wel voor een legen accu als ik wil rijden. Ik hoop dat iemand weet hoe ik het kan oplossen, is het bijvoorbeeld mogelijk dez rode draad via het contactslot te laten lopen, zodat deze lekstroom niet kan lopen als de motor niet op contact staat?
 
Hallo Theaterbeest, ik ben inderdaad wel benieuwd of dit normaal is. Nu weet ik in elk geval wat het is, maar waarom daar nu een stroompje moet lopen begrijp ik nog niet helemaal. Ben benieuwd naar je meting. Klopt het ook dat de motor niet aan kan slaan als ik hiervan de plus los koppel?
 
Hallo Theaterbeest, ik ben inderdaad wel benieuwd of dit normaal is. Nu weet ik in elk geval wat het is, maar waarom daar nu een stroompje moet lopen begrijp ik nog niet helemaal. Ben benieuwd naar je meting. Klopt het ook dat de motor niet aan kan slaan als ik hiervan de plus los koppel?
Ik meet iig geen lekstroom, zowel bij de 920 als de 1100 niet, dus ik denk dat je je gelijkrichter moet (laten) doormeten.
start hij helemaal niet? of wel als je hem er weer aan hebt?
het kan dan zijn dat je boord spanning inzakt als je accu niet vol genoeg is, je CDI unit trekt het dan niet
 
Ik ga alle contaten vanavond nog wel even na, vocht kan haast niet (staat altijd binnen in een droge ruimte), oxidatie zou natuurlijk wel kunnen. Ik denk ervover de voeding van de gelijkrichter via een relais te schakelen. Weet iemand hoeveel stroom tijdens normaal gebruik getrokken wordt door de gelijkrichter/regelaar?
De motor loopt verder normaal, maar dit type heeft zoal bekend een goed geladen accu nodig om goed te starten. Op dit moment trek ik altijd de plus van de accu los als ik thuiskom, en daar wil ik graag vanaf.
 
Hallo, Als je werkelijk een lekstroom van slechts 0,4 mA meet zal de accu theoretisch een 1800 dagen over doen om leeg te raken. Dus is de lekstroom een te verwaarlozen stroom en kan deze geen enkele invloed hebben.
 
Hallo Berjen, theoretisch bijna goed, maar dan is de accu helemaal leeg., en dan start de motor al lang niet meer. Ik denk dat de accu bijna vol moet zijn om goed te kunnen starten. Ik heb overigens nu een optimate IIIs lader aangeschaft die de accu in goede conditie zou moeten houden.
 
Wat ik wilde aangeven is dat de door jou gemeten lekstroom niet een probleem aangeeft. Door deze lekstroom verliest de accu per week slechts 0,4 % van zijn capaciteit ! Wanneer er wel problemen zijn is er iets anders aan de hand. Bijvoorbeeld de accu heeft teveel zelfontlading ( vervangen) of de motor laad niet voldoende bij ( te lage laadspanning of teveel energie-gebruik bij draaiende motor)
 
Wat ik wilde aangeven is dat de door jou gemeten lekstroom niet een probleem aangeeft. Door deze lekstroom verliest de accu per week slechts 0,4 % van zijn capaciteit ! Wanneer er wel problemen zijn is er iets anders aan de hand. Bijvoorbeeld de accu heeft teveel zelfontlading ( vervangen) of de motor laad niet voldoende bij ( te lage laadspanning of teveel energie-gebruik bij draaiende motor)
:^

ik begin zo langzamerhand wel te twijfelen over de conditie van de accu.
 
De gemeten lekstroom is een stuk kleiner dan de zelfontladingsstroom van jouw nieuwe accu en kan niet de oorzaak van een probleem zijn of worden. Wanneer je de motor regelmatig gebruikt is bijladen niet nodig. Voor de stille tijd (winter, als je dan tenminste de motor niet regelmatig gebruikt) is de Optimate die je hebt aangeschaft ideaal.
Succes ermee
 
Terug
Bovenaan Onderaan