vonkt wel, vonkt niet

26 feb 2005
73
0
"t Kerkje
Even vraag of iemand zoiets al gehad heeft of aan iets denkt wat ik over het hoofd zie.
Accu 12,8V en staat nu toch weer onder de lader.

Meestal vonkt hij niet en zeer soms wel.
Als de accu spanning wat gezakt is vonkt hij soms als ik de start knop los laat.
Gisteren heeft hij nog even gedraaid, drie keer gestart en daarna even een half uurtje geknutseld(geen elektra) vonkte hij niet meer.
Ontstekingsspoelen krijgen stroom, gelijkrichter goed, nog niet genoeg toeren gedraaid om de regelaar te kunnen meten.
Ook met de bedrading gerammeld om evt een draadbreuk te constateren.
En ik bekijk de bougies van cil 3 ,4 omdat ontstekinsspoel rechts 1 en 4 van een vonk voorziet en spoel links 2,3.
Ik ga vanavond even bij de puntjes kijken.( B| zijn geen puntjes meer, heb een wphb van een ouder model :X )
 
Laatst bewerkt:
Als de spanning tijdens het starten te ver zakt, is het eerste wat niet meer werkt je ontsteking.
Meet eens hoe ver de spanning zakt op het moment dat je start?
Misschien is je accu toch wat gaar, of je startmotor trekt te veel stroom?
 
Als je geen aardeprobleem hebt, heb je een contactprobleem.
Als je geen contactprobleem hebt, zijn je pulsspoelen naar de verdommenis.
Als je pulsspoelen niet naar de verdommenis zijn, dan is je CDI naar de klote.
Als je CDI niet naar de klote is, dan heb JIJ wat over het hoofd gezien.
 
Ik heb ook zoiets gehad, bleek een slecht contact tussen bobine en bougiekabel. Loshalen, en kijken of je roestsporen ziet. Zoja, schoonmaken (inweken in wd40)en kabel weer monteren met beetje vloeibare pakking zodat er geen vocht meer bij kan. Zelfde verhaal voor de bougiekappen.
Dat de accuspanning iets inzakt bij starten is normaal, volgens mij. Zou me daar niet al te druk over maken. Ik zou wel de andere twee bougies ook controleren en indien nodig schoonbranden of vervangen. Best kans dat die inmiddels ook aardig vuil zijn en daar wordt je vonk op 3 en 4 ook niet beter van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan