Vonkverbreder- placebo of werkt het écht?

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Ik hoor hier en daar sterke verhalen over zogenaamde vonkverbreders die je vermogen met tientallen procenten doen stijgen, maar ook verhalen dat het helemaal niks uit maakt. Heeft iemand hier wel eens mee gereden?? Is het het aanschaffen waard??

(vonkverbreders: \"kastje\" tussen bobine en bougies voor betere vonk en meer vermogen, kost 150 piek ofzo toch?)
 
Maar ff off topic weer: vandaar dat Suzuki geen bougiekabels heeft :P en de bobines rechtsteeks in de bougie kap zitten (GSX-R in ieder geval)

ps koop dus geen bougie kabels maar een GSX-R })
 
Moet je bij die Nology kabels ook niet Beru Silverstone bougies gebruiken ? Hoe die dingen werken snap ik nog steeds niet, bougiekabels die je op massa aansluit ???

Voordat je de nology kabels gebruikt zou ik eerst nog maar eens wat verder informeren. Zoek bijv bij Google Groups op \"nology test hotwire\" en lees hoe die kabels geen verschil maken. Ze kunnen zelfs voor vermogen verlies zorgen!
 
Je hele cilinder, kop en zuiger en tijd van ontsteking zijn op elkaar afgestemd.
Als je andere bougie\'s of kabels gaat monteren die anders reageren krijg je een vonk die of eerder, later, langzamer of sneller gaat.Hierdoor ontbrandt het benzinemengel dus ook eerder, later,sneller of langzamer. En sneller wil niet zeggen beter. De hele ontbranding komt zo op gang dat het gehele mengsel gelijkmatig tot in alle hoekjes van de verbrandingsruimte ontbrandt. Gebeurd dit niet, heb je minder goede verbranding welke minder resultaat op levert welke minder vermogen oplevert.
Dus wil je effect krijgen van deze mods zal je toch echt het een en ander moeten aanpassen.
Daarom zal het bij bijv Nitromax best verschil maken met de rest van zijn mods.
Als je enkel door een andere bougie meer pk\'s of Nm,s zou krijgen, wat denk jij dan??
Zal de fabrikant ze dan niet er in doen in de eeuwige concurrentestrijd tussen de Japanse merken waar hele persconferentie\'s worden gehouden voor 2 pk meer op het nieuwere model.

3% meer vermogen is bij een beetje sportmotor maar liefs 4,5 pk.
 
nitromax: comments?! :)
Ja Pooh, maar niet zo bar nuttig commentaar, zoals Mustang Sally als schreef heb ik de meeste modificatie\'s in een keer laten doen , dus ik heb niet van elke modificatie de aparte ervaring ( bv wel van de nokkenassen erin en daarna die VGascarburateurs erop ). Laat ik je dit zeggen: de tuner die mijn motor heeft gedaan in Frankrijk heeft zelf de sterkste Kawasaki van Frankrijk om mee te dragracen: http://www.lorweb.com/vetsch/Kawa%20Phil.htm .
Alle dingen die ik hem vroeg heeft hij met goede redenen aangenomen of weerlegd. Ik wilde bv ook andere bobines ( omdat ik dat wel eens ergens lees ;) )en daarop heeft hij gezegd dat de VMax bobines goed genoeg zijn voor deze set-up en ik daar dus geen geld aan uit moest geven. Ik wilde bv ook naar 1500 cc ( klinkt namelijk zo mooi in de kroeg :) ), maar ook daar heeft hij mij tegen geadviseerd: zo\'n beetje elke VMax die hij ( na tegenadvies aan de eigenaar ) ombouwde naar 1500 cc ( en die dus ook echt gebruikt werd en niet met 1500 cc ging cruisen ) had hij al kapot teruggekregen. 1300 cc hoog compressie is goed genoeg voor het gebruik van mijn VMax.
Als hij mij zegt Nology te gebruiken dan doe ik dat dus ook. :}

BTW op de VMax site zijn er nogal wat mensen die zeggen dat die Nology kabels het niet goed doen in de regen. Ik heb voldoende in allerlei buien gereden om dat tegen te kunnen spreken.

[edit] ik moet toch echt leren eerst alle posts te lezen, Gizzmo13 zegt het hierboven ook al, niet één modificatie, maar een combinatie hiervan werkt )[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan