ZuluXrayRomeo
Die hard MF'er
- 9 jul 2010
- 807
- 0
Mede MF-ers
ik ben al een tijdje bezig met mijn project link
de voorvering van GSjes is al niet geweldig maar die poten van mij lekte er een partij over!
omdat er op internet gek genoeg niks te vinden is over het in en uitelkaar halen van gs pootjes terwijl toch nog veel beginners zo'n machine hebben en de vering gewoon ronduit slecht is, besloot ik er gelijk een how-to over te maken.
Dus.. uit elkaar met dat oude ding!
tekening erbij! altijd handig.
ben toen gelijk maar naar de motoport hier in Assen gereden om een setje keerringen te halen en stofkappen te bestellen.
had nog een bus 15W (dikker dan origineel) in de handen, maar iets kwam in me op dat ik al 3 jaar lang een nieuwe fles in de schuur heb liggen
toen de boel maar wat schoongemaakt en weer begonnen met het opbouwen!
dit zijn de onderdelen uit de binnenpoot:
ben eerst maar begonnen met de binnenpoot opbouwen, ik ben begonnen met de binnenpoot van onderaf op te bouwen.
daarbovenop komt het muntje en daarbovenop de veer.
een schijfje bovenop de veer
daarbovenop een lange(re) stalen bus/pijp
dan moet het er aan de bovenkant als volgt uitzien, de bus/pijp moet een beetje boven de vork uitsteken
nu je nog de gelegenheid hebt, kun je de eventuele corrosie op de binnenpoot nog weghalen. dit voorkomt dat je keerring binnen de kortste keren weer gaat lekken.
ik heb de braampjes opgeschuurd met korrel 1000WP.
als je dit hebt gedaan is de binnenpoot nu compleet, nu is het tijd om de binnen met de buitenpoot te herenigen door ze inelkaar te schuiven!
als deze in elkaar zitten, kun je de koperen bus met de shim die er overheen valt in de olie zetten en over de binnenpoot schuiven
nu schuif je ze allebei over de binnenpoot richting de buitenpoot
nu zul je wel merken dat deze koperen bus er nog niet echt helemaal vast inzit. nu moet je een lange pijp zoeken die over je binnenpoot valt, waarmee je de koperen bus tussen de binnen en de buitenpoot 'klopt' met een rubberen/kunststoffen hamer.
daarna is het tijd voor de keerring. bij de keerringen die ik heb gekocht, heb ik een zakje vet bijgekregen.
hiermee heb ik de binnen en buitenkant van de keerring mee ingesmeerd en om de binnenpoot heengeschoven.
de keerring moet bovenop de koperen bus vallen.
als laatst de segeerring die 'op' de keerring valt (niet vergeten!)
nu is het tijd voor het secuurste, mooiste en smerigste werkje. de olie bijvullen!
in de WPH van de GS500 staat dat er 382ml olie in elke poot moet. dit wordt gedaan door de hele binnenpoot weer leeg te halen, dus de schijfjes eruit, veer eruit, dan wordt de olie pas in de poot gegoten. pomp de poot een aantal keer op en neer en zet de veer en de schijfjes weer terug in de binnenpoot zoals hierboven staat beschreven.
nieuwe stofkapjes erop!
Draai de einddop erop (dop 19), maak de onderkant weer vast. en... VEEL RIJPLEZIER!
ik ben al een tijdje bezig met mijn project link
de voorvering van GSjes is al niet geweldig maar die poten van mij lekte er een partij over!
omdat er op internet gek genoeg niks te vinden is over het in en uitelkaar halen van gs pootjes terwijl toch nog veel beginners zo'n machine hebben en de vering gewoon ronduit slecht is, besloot ik er gelijk een how-to over te maken.
Dus.. uit elkaar met dat oude ding!
tekening erbij! altijd handig.
ben toen gelijk maar naar de motoport hier in Assen gereden om een setje keerringen te halen en stofkappen te bestellen.
had nog een bus 15W (dikker dan origineel) in de handen, maar iets kwam in me op dat ik al 3 jaar lang een nieuwe fles in de schuur heb liggen
toen de boel maar wat schoongemaakt en weer begonnen met het opbouwen!
dit zijn de onderdelen uit de binnenpoot:
ben eerst maar begonnen met de binnenpoot opbouwen, ik ben begonnen met de binnenpoot van onderaf op te bouwen.
daarbovenop komt het muntje en daarbovenop de veer.
een schijfje bovenop de veer
daarbovenop een lange(re) stalen bus/pijp
dan moet het er aan de bovenkant als volgt uitzien, de bus/pijp moet een beetje boven de vork uitsteken
nu je nog de gelegenheid hebt, kun je de eventuele corrosie op de binnenpoot nog weghalen. dit voorkomt dat je keerring binnen de kortste keren weer gaat lekken.
ik heb de braampjes opgeschuurd met korrel 1000WP.
als je dit hebt gedaan is de binnenpoot nu compleet, nu is het tijd om de binnen met de buitenpoot te herenigen door ze inelkaar te schuiven!
als deze in elkaar zitten, kun je de koperen bus met de shim die er overheen valt in de olie zetten en over de binnenpoot schuiven
nu schuif je ze allebei over de binnenpoot richting de buitenpoot
nu zul je wel merken dat deze koperen bus er nog niet echt helemaal vast inzit. nu moet je een lange pijp zoeken die over je binnenpoot valt, waarmee je de koperen bus tussen de binnen en de buitenpoot 'klopt' met een rubberen/kunststoffen hamer.
daarna is het tijd voor de keerring. bij de keerringen die ik heb gekocht, heb ik een zakje vet bijgekregen.
hiermee heb ik de binnen en buitenkant van de keerring mee ingesmeerd en om de binnenpoot heengeschoven.
de keerring moet bovenop de koperen bus vallen.
als laatst de segeerring die 'op' de keerring valt (niet vergeten!)
nu is het tijd voor het secuurste, mooiste en smerigste werkje. de olie bijvullen!
in de WPH van de GS500 staat dat er 382ml olie in elke poot moet. dit wordt gedaan door de hele binnenpoot weer leeg te halen, dus de schijfjes eruit, veer eruit, dan wordt de olie pas in de poot gegoten. pomp de poot een aantal keer op en neer en zet de veer en de schijfjes weer terug in de binnenpoot zoals hierboven staat beschreven.
nieuwe stofkapjes erop!
Draai de einddop erop (dop 19), maak de onderkant weer vast. en... VEEL RIJPLEZIER!
Laatst bewerkt: