Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Voorvork GS500 reviseren

ZuluXrayRomeo

Die hard MF'er
9 jul 2010
807
0
Mede MF-ers


ik ben al een tijdje bezig met mijn project link
de voorvering van GSjes is al niet geweldig maar die poten van mij lekte er een partij over!
omdat er op internet gek genoeg niks te vinden is over het in en uitelkaar halen van gs pootjes terwijl toch nog veel beginners zo'n machine hebben en de vering gewoon ronduit slecht is, besloot ik er gelijk een how-to over te maken.

Dus.. uit elkaar met dat oude ding!





tekening erbij! altijd handig.




ben toen gelijk maar naar de motoport hier in Assen gereden om een setje keerringen te halen en stofkappen te bestellen.



had nog een bus 15W (dikker dan origineel) in de handen, maar iets kwam in me op dat ik al 3 jaar lang een nieuwe fles in de schuur heb liggen



toen de boel maar wat schoongemaakt en weer begonnen met het opbouwen!

dit zijn de onderdelen uit de binnenpoot:



ben eerst maar begonnen met de binnenpoot opbouwen, ik ben begonnen met de binnenpoot van onderaf op te bouwen.



daarbovenop komt het muntje en daarbovenop de veer.



een schijfje bovenop de veer



daarbovenop een lange(re) stalen bus/pijp



dan moet het er aan de bovenkant als volgt uitzien, de bus/pijp moet een beetje boven de vork uitsteken



nu je nog de gelegenheid hebt, kun je de eventuele corrosie op de binnenpoot nog weghalen. dit voorkomt dat je keerring binnen de kortste keren weer gaat lekken.
ik heb de braampjes opgeschuurd met korrel 1000WP.



als je dit hebt gedaan is de binnenpoot nu compleet, nu is het tijd om de binnen met de buitenpoot te herenigen door ze inelkaar te schuiven!



als deze in elkaar zitten, kun je de koperen bus met de shim die er overheen valt in de olie zetten en over de binnenpoot schuiven



nu schuif je ze allebei over de binnenpoot richting de buitenpoot



nu zul je wel merken dat deze koperen bus er nog niet echt helemaal vast inzit. nu moet je een lange pijp zoeken die over je binnenpoot valt, waarmee je de koperen bus tussen de binnen en de buitenpoot 'klopt' met een rubberen/kunststoffen hamer.




daarna is het tijd voor de keerring. bij de keerringen die ik heb gekocht, heb ik een zakje vet bijgekregen.



hiermee heb ik de binnen en buitenkant van de keerring mee ingesmeerd en om de binnenpoot heengeschoven.



de keerring moet bovenop de koperen bus vallen.
als laatst de segeerring die 'op' de keerring valt (niet vergeten!)



nu is het tijd voor het secuurste, mooiste en smerigste werkje. de olie bijvullen!
in de WPH van de GS500 staat dat er 382ml olie in elke poot moet. dit wordt gedaan door de hele binnenpoot weer leeg te halen, dus de schijfjes eruit, veer eruit, dan wordt de olie pas in de poot gegoten. pomp de poot een aantal keer op en neer en zet de veer en de schijfjes weer terug in de binnenpoot zoals hierboven staat beschreven.



nieuwe stofkapjes erop!




Draai de einddop erop (dop 19), maak de onderkant weer vast. en... VEEL RIJPLEZIER!
 
Laatst bewerkt:
beter om het luchtgat te meten, makkelijkste is met een spuit en een slang de overtollige olie eruit te slurpen tot je op de juiste hoogte zit. Lekker veel foto's, erg informatief!
 
Uhm...



Je keerring zit volgens mij ondersteboven van wat de gebruikelijke montagemanier is...? Je tikt op de dichte zijde, niet de open zijde. Ik geloof dat het idee achter een keerring ook is, dat wanneer deze andersom zit, de druk toeneemt en de keerring dichter zal gaan zitten. Nu de druk van de andere kant af komt, wordt deze alleen door de veer tegen gehouden.

Het vet hoeft echt alleen aan de binnenkant vd keerring Buitenkant smeer ik vaak in met wat olie..

buiten dat wel een mooie howto
 
Laatst bewerkt:
  • Onderwerp starter
  • #5
het spijt me dat ik je lolletje moet verpesten, maar zo hoort hij er toch echt in
beter teveel dan te weinig vet. Kan nooit kwaad en het zakje moest toch op.

toch bedankt
 
het spijt me dat ik je lolletje moet verpesten, maar zo hoort hij er toch echt in
beter teveel dan te weinig vet. Kan nooit kwaad en het zakje moest toch op.

toch bedankt


Het viel mij ook al op.
Zit er aan de andere kant ook een veer ?
Die moet nl altijd naar de olie zijde zitten.
De olie druk drukt de keerring dan nl vaster op de veerpoot zoals vuilebontekoe ook al zei.
 
ik lees: heb de braampjes opgeschuurt.

Beste om te doen is simpel weg helemaal opschuren.krijg je geen vlakke kanten of wat dan ook.
belgom chrome om af te werken niemand die je wat doet.

( jammer dat ik me dit nu bedenk, heb net mijn 'oudere type' voorpoten inelkaar. miss wel leuk geweest voor aanvulling.)

gr
 
Dunnere olie is soepelere demping. Maar ook de slijtage zorgt voor wat soepelere demping, dus met dikkere olie ga je de slijtage tegen.

Ik zou pas dan de dikkere olie er in kieperen als er bagger/mayonaise uit gekomen is of wanneer de demping duidelijk merkbaar erg soft was. Stuggere demping klinkt wel leuk, maar je wil eigenlijk optimale demping.
(Te soft is niet goed, te stug is OOK niet goed.)
 
ouwe koei uit de sloot
Heb zelf 3x GS500 pootjes uit elkaar mogen halen (1x originele poten, 2x van een andere gs) maar herken deze tutorial er niet echt in.

Dus.. uit elkaar met dat oude ding!

1 regel voor wat het meeste werk was, namelijk de onderste bout losdraaien. Heb er een tooltje voor moeten maken die de zuiger weerhield van meedraaien.

Een ander lastig iets dat niet vermeld is is het plaatsen van de nieuwe keerringen. Die krengen willen nog best lastig de binnenpoot in. Oude keerring erop (dus niet meteen weggooien) en erin tikken of een keerring stamper gebruiken.

Ook geen melding over het vervangen van het pakkingsringetje van de imbusbout en de rubber o-ring van de dop (zelf de eerste keer niet gedaan, oring van de rechter poot bleek niet goed meer af te dichten en zat mijn kroonplaat onder de smurrie).

Werken met milliliters is ook niet accuraat, als je dat doet en je controleert de luchtkamer zal je zien dat het niet helemaal klopt. Iets belangrijks dat niet vermeld is, nadat je de olie erin hebt gestopt even een paar keer je binnenpoot op en neer halen zodat de lucht eruit kan.

Gek genoeg ontbrak het 'schijfje bovenop de veer' in 1 van de originele poten van mijn fiets, maar ook bij de vervangende poten van een oudere gs (bj 1996 en 1991). Heb daar verder niks over kunnen vinden en heb deze schijfjes er maar helemaal uit gelaten. De doppen zijn toch plat aan de onderkant en die ene millimeter verschil zal je niet snel merken.
 
herken deze tutorial er niet echt in
Dan schrijf je er toch zelf een?


Bij mij kwam de onderste bout er tot 2 keer toe met een iets langere inbus-dop op de luchtsleutel er gewoon uit..

Verder wel goede aan- en opmerkingen. Voegt wat meer diepte toe aan de how-to.
 
Geen tijd en geen zin. Hoeveel mensen zouden er een gs500 én een luchtsleutel hebben?

Ik bedoel het allemaal niet om te bashen maar een tutorial als dit heb je eigenlijk alleen nodig als je dit voor het eerst doet. Laten er nu net allemaal dingen niet in staan die juist enorm handig kunnen zijn als je dit wel voor het eerst doet (als ik dit soort dingen de eerste keer had gelezen had me dat wat uurtjes gekut gescheeld).

Een gs500 poot is geen rocketscience, de onderdelen zijn beperkt en de volgorde is logisch en al bekend als je hem uit elkaar haalt. Het zijn de kleine tips en bouten op stokjes die vooral helpen.



ironisch genoeg weet kapiteinkoek dan weer even niet elke maat bout hij op het stokje heeft gezet en deze tip voor de beginneling daarom nogal onvolledig is.

-edit
teruggevonden in een oud gs500 topic, zal het maar even plempen voor de volledigheid:



Dat is de zuiger die in de binnenpoot zit en mee kan draaien. Een bout die daar in past moet ook in een ring/steek/dop-sleutel maatje 24 passen.

En als laatst een bonus painttutorial hoe je zon bout op een stokje moet maken:


of je neemt gewoon een lang draadeind en draait 2 passende moeren strak op elkaar, desnoods met een beetje loctite.

Nu kan elke debiel met behulp van dit topic GS500 keerringen vervangen
 
Laatst bewerkt:
Geen tijd en geen zin. Hoeveel mensen zouden er een gs500 én een luchtsleutel hebben?

IK, en dan ben je zo klaar. Voordat je de voorpoot uit elkaar haalt, effe onder de luchtsleutel erop, en zoef, LOS!

En inderdaad worden de koperen ringetjes onder deze bout vaak vergeten. En het zijn speciale want ik had ze niet in mijn (mega) assortiment koperen ringetjes.

Marc
 
Ik gok dat je in de minderheid bent. Volgens mij worden gs500s over het algemeen gezien als beginnersmotoren, grotere kans dat de eigenaar ook beginnerssleutelervaring heeft met bijbehorend beginnersgereedschap, dus geen mooie speeltjes als een luchtsleutel.

Je hebt dan wel een vreemd assortiment ringetjes want volgens mij is dat gewoon hetzelfde maatje als die om je banjobouten. Ze zitten in ieder geval ook in zon assortidoos van louis dus erg exotisch zijn ze niet.
 
He, zo'n doos heb ik ook, maar geen ringetje wat paste. Ik heb uiteindelijk ringetjes iets af moeten slijpen voordat ik hem passend kreeg...

En je hebt wel gelijk wat sleutelen aan GSjes betreft. Ik heb hier al de meest vreemde (creatieve) beun oplossingen voorbij zien komen om een GSje maar te laten lopen voor weinig. Helaas is het vaak maar een tijdelijke oplossing....... met meer schade als gevolg.

Probeer de mijne wel zo origineel mogelijk te repareren en te houden, ondanks dat ie veel moet werken (lees km rijden) voor zijn geld.

Marc
 
Laatst bewerkt:
en wat kost een passend ringetje bij de dealer?

oh, en de autogarage om de hoek heeft ook altijd wel wat luchtgereedschap waarmee je de bout onderin de poot gemakkelijk los krijgt (2x vriendelijke monteurs getroffen, of was dit toeval).
 
Laatst bewerkt:

Heb je eigenlijk niet eens een luchtsleutel voor nodig. ( heb hem wel ) Alle standaard voorvorken zitten/zijn volgens het zelfde priciepe in elkaar geschroefd. Voor dat je maar iets los wil maken...............eerst de onderste (inbus) bout een tikje geven/laten schrikken en dan is de rest een fluitje van een cent.
 

Die van mij moet ook veel rijden maar een gsje loopt gelukkig altijd voor weinig
vergeleken bij andere motoren dan. Beunen doe ik alleen als tijdelijke oplossing en als het moet, ik vind dat mijn gs betrouwbaar moet zijn. Altijd starten als ik hem nodig heb en me altijd thuis brengen. Dat is me tot nu toe altijd gelukt op bijna 40.000 Km

eerst de onderste (inbus) bout een tikje geven/laten schrikken en dan is de rest een fluitje van een cent.

misschien nog een tip die wel handig kan zijn, als je als eerst het imbusboutje losdraait en je draait die er helemaal uit heb je kans dat er een mooi sprinkler effect ontstaat. Er kan nogal wat druk onderin de poot zitten.
Twee keer toch een verrassend effect gehad, in een garage valt het niet op maar de tweede keer was in een serre. Kon ik meteen de ramen lappen
Die olie ruikt ook altijd zo lekker verrot.
 
Laatst bewerkt: