Voorwiel 'zoekt' een beetje

13 aug 2020
63
29
Sinds kort merk ik dat het voorwiel van mijn VN 1600 Classic tourer vreemd aanvoelt bij lage snelheid. Ik kan het niet anders omschrijven dan 'zoeken'. Onder het rijden merkt ik eigenlijk niets. Gaat keurig door de bochten en zo. Alleen dus als je langzaam rijdt en tot stilstand komt. Het lijkt het meest alsof je op een stuk weg rijdt met 'sporen' erin. Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Ik zit zelf te denken dat het voorwiel misschien opnieuw gebalanceerd moet worden. Hij heeft afgelopen zomer wel op een trailer gestaan met zo'n voorwielklem.
 
Dat van die bandenspanning heb ik ook aan gedacht. Volgens de boekjes moet ie aan de voorkant 2.2 bar hebben, en dat heeft ie.
Balhoofdlager kan natuurlijk ook, maar da's nogal wat ingrijpender.
 
Ik heb een paar filmpjes op YT en een Amerikaans Vulcan forum bekeken en ik denk dat het inderdaad de balhoofdlagers zijn. Gaat mijn technische vaardigheden te boven. Dure grap denk ik. Iemand enig idee wat zoiets voor een VN 1600 gaat kosten?
 
Kun je ook wat tests uitvoeren om zeker te weten dan het het balhoofdlager is? Ik denk wel dat het zo is trouwens hoor.
Geen idee wat het gaat kostten maar daar kun je ook een rondje voor bellen natuurlijk.

Maar misschien is er ook een enthousiaste mf-er die de kennis en spullen heeft om je erbij te helpen :)
 
Ik denk ook balhoofdlager. Er zijn verschillen de testjes voor. Gemakkelijkste is motor op de middenbok. Iemand de achterkant naar beneden laten drukken zodat het voorwiel van de grond komt. Dan het stuur langszaam van links naar rechts en terug bewegen dit moet vloeiend gaan. Meestal zit er een putje ongeveer in het midden. Dan is het foute boel.
Het kunnen ook je voorwiel lagers zijn. testen door stuur naar een kant de houden tegen de aanslag en dan trekken aan het wiel. Er mag 0,0 speling voelbaar zijn. Er zit natuurlijk speling op anders staat het wiel vast maar alles wat met de hand voelbaar is is niet goed.
 
Ik denk ook balhoofdlager. Er zijn verschillen de testjes voor. Gemakkelijkste is motor op de middenbok. Iemand de achterkant naar beneden laten drukken zodat het voorwiel van de grond komt. Dan het stuur langszaam van links naar rechts en terug bewegen dit moet vloeiend gaan. Meestal zit er een putje ongeveer in het midden. Dan is het foute boel.
Het kunnen ook je voorwiel lagers zijn. testen door stuur naar een kant de houden tegen de aanslag en dan trekken aan het wiel. Er mag 0,0 speling voelbaar zijn. Er zit natuurlijk speling op anders staat het wiel vast maar alles wat met de hand voelbaar is is niet goed.
Ga ik doen. Behalve dan op de middenbok, want die heeft ie niet. En als ie m wel zou hebben denk ik niet dat je een kleine 400 kg op de bok trekt ;) . Ik zet m wel op de minimotorlift (of hoe zo'n ding ook heten mag) en krik m dan zover op dat het voorwiel vrij komt.
 
Ik heb m op de lift gezet en die test met het stuur gedaan. Je voelt inderdaad duidelijk een hapering als het stuur over het midden gaat. De lagers dus. Ik heb inmiddels een paar filmpjes op You Tube bekeken. Is best een hele operatie ( in ieder geval voor een Vulcan Classic Tourer / Nomad). De hele voorkant moet er blijkbaar af. Kunnen er meteen ook een paar nieuwe banden op. Dat wordt sparen ;(. Bedankt voor jullie meedenken en adviezen allemaal.
 
Ik heb m op de lift gezet en die test met het stuur gedaan. Je voelt inderdaad duidelijk een hapering als het stuur over het midden gaat. De lagers dus. Ik heb inmiddels een paar filmpjes op You Tube bekeken. Is best een hele operatie ( in ieder geval voor een Vulcan Classic Tourer / Nomad). De hele voorkant moet er blijkbaar af. Kunnen er meteen ook een paar nieuwe banden op. Dat wordt sparen ;(. Bedankt voor jullie meedenken en adviezen allemaal.
Succes en bedankt voor je terugkoppeling
 
Terug
Bovenaan Onderaan