Voorwiel

Status
Niet open voor verdere reacties.
9 sep 2023
3
1
beerse
Hallo,

ik heb mijn voorwiel gedemonteerd om de remsdhijven te vervangen. en wil deze terug plaatsen. Hoeveel bedraagd het draaimoment voor mijn as terug vast te zetten?
 
700Nm

Als je het over een mijnbouw vrachtwagen hebt.

2,5 Nm
Als je het over een racefiets hebt.

Kortom, zonder een fatsoenlijke vraag is er ook geen fatsoenlijk antwoord te geven.
Wat voor motor heb je, wat is het bouwjaar en waarom heb je geen Google?
 
en met welk moment zitten die nieuwe schijven dan vast:? Advies uit het doosje of voorgeschreven van waar je ook mee rijdt? Of is dat de volgende vraag? Vooras moment staat denk ik in elke owners manual. Schijfremmen niet.
 
+: het aandurven om zelf remschijven te vervangen;, iv naar de motorzaak te gaan;
+: hoewel wat laat, je afvragen met welk moment eea vast moet zitten (beter dan topic starten met "ik remde nadat k mijn schijven heb vervangen en nu brak alles af";
- : koop en RTFM, is een goede investering!
 
Ik gebruik voor het hier genoemde allemaal geen momentsleutel voor.
Wel lock-tite op de remschijf boutjes en gezond verstand.
Alleen bij de achteras pak ik hem op moment.

Hier op het Motor-Forum al een aantal kunstenaars bouten dol zien draaien met juist een momentsleutel.
Mijn nieuwe 3/8' deed geen 'knak' in 1999 en ben toen gelukkig zelf op tijd gestopt.
Sindsdien gebruik ik hem als gewone ratel. ;)
(Moment zelf te kiezen door de hele arm, een deel of deels aandraaien vanuit de vuist op de kop te pakken)
Gevoel, kennis en doseren is alles.
 
Ik gebruik voor het hier genoemde allemaal geen momentsleutel voor.
Wel lock-tite op de remschijf boutjes en gezond verstand.
Alleen bij de achteras pak ik hem op moment.

Hier op het Motor-Forum al een aantal kunstenaars bouten dol zien draaien met juist een momentsleutel.
Mijn nieuwe 3/8' deed geen 'knak' in 1999 en ben toen gelukkig zelf op tijd gestopt.
Sindsdien gebruik ik hem als gewone ratel. ;)
(Moment zelf te kiezen door de hele arm, een deel of deels aandraaien vanuit de vuist op de kop te pakken)
Gevoel, kennis en doseren is alles.
Ik gebruik deze wel,maar dan alleen voor de wielbouten/steekassen, en op het circuit bij wielen wissel.
Dikwijls zijn de omstandigheden hectisch en moet je op vele dingen letten.dus dan is de indicatie welkom.
Regen in je nek werkt ook niet mee.

Schijfrembouten op het gevoel en zo veel als mogelijk,kruislings en idd,met locktide (bond)
 
Ik gebruik voor het hier genoemde allemaal geen momentsleutel voor.
Wel lock-tite op de remschijf boutjes en gezond verstand.
Alleen bij de achteras pak ik hem op moment.

Hier op het Motor-Forum al een aantal kunstenaars bouten dol zien draaien met juist een momentsleutel.
Mijn nieuwe 3/8' deed geen 'knak' in 1999 en ben toen gelukkig zelf op tijd gestopt.
Sindsdien gebruik ik hem als gewone ratel. ;)
(Moment zelf te kiezen door de hele arm, een deel of deels aandraaien vanuit de vuist op de kop te pakken)
Gevoel, kennis en doseren is alles.
3/8 momentsleutel bij HBM ofzo vandaan zeker? :+
 
Ik gebruik voor het hier genoemde allemaal geen momentsleutel voor.
Wel lock-tite op de remschijf boutjes en gezond verstand.
Alleen bij de achteras pak ik hem op moment.

Hier op het Motor-Forum al een aantal kunstenaars bouten dol zien draaien met juist een momentsleutel.
Mijn nieuwe 3/8' deed geen 'knak' in 1999 en ben toen gelukkig zelf op tijd gestopt.
Sindsdien gebruik ik hem als gewone ratel. ;)
(Moment zelf te kiezen door de hele arm, een deel of deels aandraaien vanuit de vuist op de kop te pakken)
Gevoel, kennis en doseren is alles.
Waarom adviseren in de technische specificatie motor fabrikanten dan toch overal een aanhaalmoment in nm,s dan voor?.
Dat is niet zomaar.
Een niet -knakkende- momentsleutel zo als jij noemt lijkt meer op een slechte momentsleutel die kapot is of eentje die niet goed afgesteld was.
Heb in de jaren ik sleutel en gebruik maak van een momentsleutel nooit enig gedoe gehad dat die niet goed was of niet knakte zoals jij het noemt.

Ja en die kunstenaars op het Motor-forum waar jij over begint hier als voorbeeld noemen heb ik rare ervaringen mee.
Tijd terug nog met zo een kunstenaar een discussie gehad op het forum hierzo.
Die ging aluminium bouten aandraaien met een aanhaalmoment voor titanium bouten van pro bolt wat hoger ligt.
Gevolg aluminium bouten draaiden dol of braken af.
Omdat ze totaal niet geschikt waren voor het hogere aanhaal moment.
En er bleek ook nog in die discussie dat die aluminium bouten niet hoorden op de plek waar hij ze ingedraaid had.
Dus dat sloeg nergens op bleek aan het einde van de discussie met die kunstenaar.
 
Laatst bewerkt:
Waarom adviseren in de technische specificatie motor fabrikanten dan toch overal een aanhaalmoment in nm,s dan voor?.
Dat is niet zomaar.
Een fabriek werkt volledig automatisch, al dan niet met robots of goedkoop personeel.
Luchtsleutels op vastgestelde waarden.
(Pas nog een terugroepactie op geweest bij Toyota, verkeerd ingesteld :+ )

Dus die waarden liggen vast.

Een referentie voor monteurs van Amerika tot Azië.
Een volstrekte noob moet het wiel veilig vast kunnen zetten. :Y
Een niet -knakkende- momentsleutel zo als jij noemt lijkt meer op een slechte momentsleutel die kapot is of eentje die niet goed afgesteld was.
Heb in de jaren ik sleutel en gebruik maak van een momentsleutel nooit enig gedoe gehad dat die niet goed was of niet knakte zoals jij het noemt.
Dat lijkt me duidelijk.
Maar zonder sleutelervaring had ik het zaakje mooi aan gort gedraaid.
En dat komt vaker voor bij derden. ;)
Ja en die kunstenaars op het Motor-forum waar jij over begint hier als voorbeeld noemen heb ik rare ervaringen mee.
Tijd terug nog met zo een kunstenaar een discussie gehad op het forum hierzo.
Die ging aluminium bouten aandraaien met een aanhaalmoment voor titanium bouten van pro bolt wat hoger ligt.
Gevolg aluminium bouten draaiden dol of braken af.
Omdat ze totaal niet geschikt waren voor het hogere aanhaal moment.
En er bleek ook nog in die discussie dat die aluminium bouten niet hoorden op de plek waar hij ze ingedraaid had.
Dus dat sloeg nergens op bleek aan het einde van de discussie met die kunstenaar.
_O-

Boutje lang, kort, diameter, materiaal.
Een beetje kennis is goud waard.
En spaart een hoop tijd zonder momentsleutel.
Op alle slakken legt men zout.
Bepaalde delen van het motorblok kunnen echter niet zonder. :Y
 
Een fabriek werkt volledig automatisch, al dan niet met robots of goedkoop personeel.
Luchtsleutels op vastgestelde waarden.
(Pas nog een terugroepactie op geweest bij Toyota, verkeerd ingesteld :+ )

Dus die waarden liggen vast.

Een referentie voor monteurs van Amerika tot Azië.
Een volstrekte noob moet het wiel veilig vast kunnen zetten. :Y

Dat lijkt me duidelijk.
Maar zonder sleutelervaring had ik het zaakje mooi aan gort gedraaid.
En dat komt vaker voor bij derden. ;)

_O-

Boutje lang, kort, diameter, materiaal.
Een beetje kennis is goud waard.
En spaart een hoop tijd zonder momentsleutel.
Op alle slakken legt men zout.
Bepaalde delen van het motorblok kunnen echter niet zonder. :Y
Doe wat je niet laten kunt met je anti momentsleutel verhaal hierzo.
Zinloos met jouw verder te discusseren want blijkbaar weet jij het beter dan de fabriek die na langdurig testen weet met welke nm iets vast gezet moet worden.
En dan ga jij hier proberen intressant te doen dat jij het beter kan zonder momentsleutel.
Weer 1 die met zulke blabla verhaaltjes aankomt over momentsleutels en het probeerd te doen voorkomen dat je beter zonder momentsleutel iets vast moet zetten.

In ander topic zie ik hoe vaak jij onderuit gaat en schades maakt .
Denk nu eerder door dom gesleutel zonder moment sleutel en erna doldwaze acties.
Verbaasde me al hoe vaak jij iets kapot gereden had in dat bmw topic.
Begin nu te begrijpen hoe dat zo komt allemaal..,



Modbreak:

Ga zo door met posten en je zit vast aan een techniek ban !

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Doe wat je niet laten kunt met je anti momentsleutel verhaal hierzo.
Zinloos met jouw verder te discusseren want blijkbaar weet jij het beter dan de fabriek die na langdurig testen weet met welke nm iets vast gezet moet worden.
En dan ga jij hier proberen intressant te doen dat jij het beter kan zonder momentsleutel.
Weer 1 die met zulke blabla verhaaltjes aankomt over momentsleutels en het probeerd te doen voorkomen dat je beter zonder momentsleutel iets vast moet zetten.

In ander topic zie ik hoe vaak jij onderuit gaat en schades maakt .
Denk nu eerder door dom gesleutel zonder moment sleutel en erna doldwaze acties.
Verbaasde me al hoe vaak jij iets kapot gereden had in dat bmw topic.
Begin nu te begrijpen hoe dat zo komt allemaal..,
Waarom zo agressief?
Hij deelt hier slechts zijn ervaringen en inzichten.
En wat als je bijvoorbeeld een aftermarket rearset monteerd met andere bouten en treksterkte, rempotjes ,rempompen etc.
Zou je dan van alle het moment op moeten zoeken of gaat dat met gezond verstand, ervaringen en gevoel voor materialen.?

Dat ie onderuit gaat heeft niks met het materiaal of aanhaalmomenten te maken.
Nu kom je met valse en manke veronderstellingen die nergens op gebaseerd zijn.
 
+: het aandurven om zelf remschijven te vervangen;, iv naar de motorzaak te gaan;
+: hoewel wat laat, je afvragen met welk moment eea vast moet zitten (beter dan topic starten met "ik remde nadat k mijn schijven heb vervangen en nu brak alles af";
- : koop en RTFM, is een goede investering!
Die handleiding krijg je toch altijd bij een motorvoertuig ?🙄
 
Ik gebruik voor het hier genoemde allemaal geen momentsleutel voor.
Wel lock-tite op de remschijf boutjes en gezond verstand.
Alleen bij de achteras pak ik hem op moment.

Hier op het Motor-Forum al een aantal kunstenaars bouten dol zien draaien met juist een momentsleutel.
Mijn nieuwe 3/8' deed geen 'knak' in 1999 en ben toen gelukkig zelf op tijd gestopt.
Sindsdien gebruik ik hem als gewone ratel. ;)
(Moment zelf te kiezen door de hele arm, een deel of deels aandraaien vanuit de vuist op de kop te pakken)
Gevoel, kennis en doseren is alles.
Dus omdat je habbie-babbie momentsleutel het niet deed, denk jij geen momentsleutel meer nodig te hebben?
Natuurlijk kom je daar thuis (en zeker met gezond verstand en technisch inzicht) mee weg, maar zo werkt het niet overal.
 
Dus omdat je habbie-babbie momentsleutel het niet deed, denk jij geen momentsleutel meer nodig te hebben?
Natuurlijk kom je daar thuis (en zeker met gezond verstand en technisch inzicht) mee weg, maar zo werkt het niet overal.
En dat laatste zeg ik toch ook?
Eigenlijk gewoon dit hele verhaal. ;)
 
Ik gebruik voor het hier genoemde allemaal geen momentsleutel voor.
Wel lock-tite op de remschijf boutjes en gezond verstand.
Alleen bij de achteras pak ik hem op moment.

Hier op het Motor-Forum al een aantal kunstenaars bouten dol zien draaien met juist een momentsleutel.
Mijn nieuwe 3/8' deed geen 'knak' in 1999 en ben toen gelukkig zelf op tijd gestopt.
Sindsdien gebruik ik hem als gewone ratel. ;)
(Moment zelf te kiezen door de hele arm, een deel of deels aandraaien vanuit de vuist op de kop te pakken)
Gevoel, kennis en doseren is alles.
Ik heb ook zo'n buigijzer met schaalverdeling.
Prima habbiebabsie werktuig voor de beginnende sleutelaar.

https://m.auto-onderdelen24.nl/vore...MI_sTxo-6fgQMVNYCDBx2h7wdnEAQYASABEgIYpvD_BwE
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan