Voorwiellagertype Honda CBR 1000F (SC24) 1997

Bullmoose

MF'er
10 okt 2005
60
18
Den Haag
Goeiemorgen mede-MF-ers,

Na het, dankzij jullie hulp, uiteindelijk succesvol monteren van een nieuwe voorband blijkt er toch nog één horde te nemen om het voorwiel terug te monteren. Tegelijk met het vervangen van de band ga ik de wiellagers vernieuwen. De oude lagers en stofafdichtringen zijn gedemonteerd en een nieuwe set is gekocht. Nu blijkt dat:

- De lagers niet passen, ze zijn te klein in diameter
- Honda-San door de jaren heen het lager-type aangepast heeft, in een ouder CBR 1000F wiel passen ze wèl
- Ik in de (onbewuste) overtuiging de juiste nieuwe lagerset in huis te hebben de oude al lang weggegooid te hebben

In eerste instantie vind ik het lagertype niet terug op bijvoorbeeld www.cmsnl.com
Welke andere informatiebronnen zijn er om alsnog de juiste lagers te pakken te krijgen?

Alvast bedankt weer voor het meedenken!
Bullmoose
 
Even zoals hierboven al beschreven de diameter van het lagergat in de naaf van het wiel meten, de diepte van dat gat meten en de asdiameter van de as door het wiel meten. Vervolgens even googlen op die maten en dan komt er type tevoorschijn
 
plaats anders eens een foto van je voorwiel en indien mogelijk voorvork.
Het model van 1990 had namelijk ook al de 6004 , volgens de documentatie , dus de kans dat er een ander voorwiel en/of vork in zit zou ik graag even uitsluiten eer je verder gaat kijken waarom het niet past.

zoeken op lagermaten vind ik zelf best lastig op internet, dan heb je de goeie binnen en buitendiameter en dan krijg je opeens een dik lager zodat je stofkappen/hoezen niet meer passen.
 
Voor de maten van de lagers kijk ik meestal op:


of

 
Even zoals hierboven al beschreven de diameter van het lagergat in de naaf van het wiel meten, de diepte van dat gat meten en de asdiameter van de as door het wiel meten. Vervolgens even googlen op die maten en dan komt er type tevoorschijn
Dat is zeker "plan-B" om op terug te vallen als ik geen typenummer kan achterhalen op basis van motor-type en bouwjaar.
 
plaats anders eens een foto van je voorwiel en indien mogelijk voorvork.
Het model van 1990 had namelijk ook al de 6004 , volgens de documentatie , dus de kans dat er een ander voorwiel en/of vork in zit zou ik graag even uitsluiten eer je verder gaat kijken waarom het niet past.

zoeken op lagermaten vind ik zelf best lastig op internet, dan heb je de goeie binnen en buitendiameter en dan krijg je opeens een dik lager zodat je stofkappen/hoezen niet meer passen.
Kan ik vanavond even doen, dat maakt één en ander meteen duidelijker. Op lagermaten zoeken kan inderdaad ook, dat is iets complexer in het totale aanbod. En inderdaad moeten ook de stofkeerringen meegenomen worden en ook passen qua diameter èn dikte in combinatie met de lagers.
 
Voor de maten van de lagers kijk ik meestal op:


of

waarom plaats je nu 2 linken die allebei naar het onjuiste 6004 type verwijzen ?
 
Dat is zeker "plan-B" om op terug te vallen als ik geen typenummer kan achterhalen op basis van motor-type en bouwjaar.


Deze set is het dan als het goed is en alles nog standaard aan je cbr1000f
 
Dit is het voorwiel van @Bullmoose zijn cbr1000f als het goed is.
Lijkt mij standaard voor de cbr

1650971301349.png
 
Ik denk dat @Bullmoose er inmiddels achter is dat het 1e gedeelte van het naafgat iets groter is qua diameter en dat de lagers er gewoon wat dieper in moeten om vast te gaan zitten.
Hopelijk vergeet hij de afstandbus tussen de lagers niet
 
😄, was 't maar waar! Dan had ik een set passende vervangingslagers in huis. Maar het klopt dat de passing voor de keerring een net iets grotere diameter heeft dan die voor het lager zelf. Zal de afstandbus gewoon weer monteren, haha!
 
Het lager 6004 heeft een asmaat van 20mm
buitenmaat is 42mm
Als dat te klein is is er wat aangepast daar de volgende buiten maat 47mm .
Dit komt uit het SKF boekwerk Koyo geeft de zelfde maten door .
Die van FAG heb ik niet
Top! Die 47mm kan wel eens heel goed kloppen met m'n "timmermansoog" en duimstok (waarvoor excuses). Straks met de schuifmaat. Bedankt, dit helpt!
 
20220426_171103.jpg
20220426_170927.jpg
20220426_170942.jpg
20220426_170942.jpg
20220426_170927.jpg

Ok, foto's toevoegen vanaf een (onwennig) Android toestel is nog een beetje een dingetje. Ik zou, voor extra lange levensduur, het zakje om het lager kunnen laten zitten. Diameter van de lagerpassing is inderdaad 47mm, thx @guzzigek 👍🏻
 

Bijlagen

  • 20220426_171134.jpg
    20220426_171134.jpg
    247,2 KB · Weergaven: 9
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan