vraag en aanbod loopt uit de hand :( ??

Harley

MF veteraan
6 jun 2001
7.377
3.450
Helmond
Mischien is het al eens ter sprake gekomen ( weet ik wel zeker ) maar mischien toch eens handig

om te introduceren in het forum Vraag en aanbod.

Gedragsregels en tags.

Want de laatste tijd vind ik het er een zooitje worden er wordt van alles afgekraakt zonder onderbouwing of zonder kennis van zaken. Zegt iemand daar wat van dan reageert die persoon agresief of wordt er op die persoon agresief gereageerd. Ook vind ik het aan de topictitels niet altijd duidelijk waar het om gaat gezocht of aangeboden ofzo.

Voorbeelden van onnodige discussies :
Te koop : Shoei Helm Yamaha Sport R1 - R6 wit-rood
Ik wil mijn two- brothers demper wel ruilen

Voorbeelden van onduidelijke topictitels :
onderdelen gsxr1000
ik ben er eindelijk uit
pinkers

mijn voorstel :

- Als iemand iets te koop aanbied en jij denkt dat het te duur is, zeg dat hooguit eenmaal (niet per persoon, als de topicstarter het weet is dat genoeg !) Onderbouw die mening ook met relevante voorbeelden (dus geen dealerprijzen met garantie, of een duitse of belgische importbike waar je zelf niets vanaf weet).
- Als je denkt dat het om een artikel gaat wat niet in orde is kun je daar op reageren. Maar als je er niets vanaf weet niet direct conclusies trekken zoals "EX cIRCUIT MOTOR" terwijl de verkoper toevallig wat meer rijdt als jij.
- Als je absoluut geen enkele intresse hebt reageer dan niet met "leuke bike maar ik wil hem toch" of iets wat hierop lijkt, maar reageer dan niet.
- Als je denkt dat de topicstarter info is vergeten zoals kmstand of andere (belangrijke) dingen vraag hier dan netjes en duidelijk om en geen standaard reactie als "piccie en km" dat zegt zo weinig. Als je er geen intresse in hebt heeft die info voor jou ook winig zin. Wil je een piccie van dat model motor dan kan dat ook via google gezocht worden.
- Bij het aanmaken van een topic graag DUIDELIJKE topictitels en bij gezocht ook [GZ] en bij te koop [TK] in de topictitel vermelden. Dan weet iedereen of je iets zoekt of aanbied.
- bij het aanmaken van een topic graag alle relevante info vermelden. Bouwjaar, kleur, KMstand, uiterlijke en technische staat. Indien mogelijk een foto. Gaat het om een belgische motor dit graag even vermelden aangezien dit niet altijd even duidelijk is.

Tis allemaal maar een voorstel zie maar wat jullie ermee doen ( iig regels inkorten in eigen woorden want dit zijn ellenlange regels en da's ook weer niet de bedoeling. maar ik wil gewoon voorkomen wat hier [ Lichte motorfiets te koop ] is gebeurd.
 
Laatst bewerkt:
Mee eens

Behalve dit punt:
Wil je een piccie van dat model motor dan kan dat ook via google gezocht worden.

Een foto van de betreffende motor is natuurlijk wat anders als foto van het model.
Een foto geeft een betere indruk van de staat van de motor


maar voor de rest :^
 
Om bij de verkoop ve motor het hele gediscu-zeur in de hand te houden kun je ook 2 topics openen die naar elkaar verwijzen.

1tje voor de verkoop in gezocht&gevonden en voor de forummers die erover mee willen kletsen 'n 2e topic in de rubriek die hoort bij het type motor wat je verkoopt.


Klinkt als moeilijk doen, maar volgens mij werkt dat prima. :)


(extra richtlijnen zou ook prima kunnen werken, maar eigenlijk zou je dan ook beter uitbreidingen proggen in de g&g rubriek om 't zo ongeveer dezelfde werking te geven als een 'echte' marktplaats-site.)
 
Een foto van de betreffende motor is natuurlijk wat anders als foto van het model.
Een foto geeft een betere indruk van de staat van de motor


maar voor de rest :^
Daarom zei ik ook expres model en niet die motor. Dit is ook alleen bedoeld voor al die piccie freaks en dan verder niet meer reageren.

Op woensdag 11 juni 2003 13:23 schreef roestendoenze het volgende:
Om bij de verkoop ve motor het hele gediscu-zeur in de hand te houden kun je ook 2 topics openen die naar elkaar verwijzen.

1tje voor de verkoop in gezocht&gevonden en voor de forummers die erover mee willen kletsen 'n 2e topic in de rubriek die hoort bij het type motor wat je verkoopt.


Klinkt als moeilijk doen, maar volgens mij werkt dat prima. :)


(extra richtlijnen zou ook prima kunnen werken, maar eigenlijk zou je dan ook beter uitbreidingen proggen in de g&g rubriek om 't zo ongeveer dezelfde werking te geven als een 'echte' marktplaats-site.)
dat dubbele topics zou mogelijk zijn bij specials maar bij normale motoren vind ik het zo dubbelop en dus forumvervuiling.

Dat implementeren van bepaalde gegevens in de forumsoftware vind ik wel een toppie idee maar daar zal bananeman op moeten reageren.
 
Die piccies is gewoon een standaard reply die er bij iedereen zit ingebakken, doe je toch niemand kwaad mee.

En over een tweede topic etc. vind ik onoverzichtelijk...flikker hem op marktplaats en lul er hier over

/me, die ervaring heeft met moto's te vrerkopen op MF
 
Van die dubbele topics vind ik ook niet zo'n goed idee. Vervuilt alleen maar. Bovendien houden mensen zich er toch niet aan om alleen in het ene of andere topic te posten. Je kunt het dan beter op marktplaats oid ook aanbieden en hier een link naar de advertentie plaatsen ofzo. Kan er hier gediscussieerd worden en de advertentie op marktplaats blijft 'netjes'.

Imho is MF in de eerste plaats een forum en geen marktplaats. Je loopt dus het risico dat als je hier iets te koop aanbiedt, dat het besproken wordt en dat je er reacties op krijgt die je liever niet had gehad. Natuurlijk is het wel zo netjes om gewoon niet te posten als je niet geinteresseerd bent in het aangebodene en is afkraken al helemaal niet de bedoeling, maar ik ben van mening dat we dit niet te streng moeten reguleren. Als een topic echt uit de hand loopt, kunnen we het altijd nog (en eventueel op verzoek) op slot doen.
 
Tis allemaal maar een voorstel zie maar wat jullie ermee doen

I agree, maar het topic over de shoei helm is nu aardig verpest in de zin dat er amper serieus gereageerd is door een koper. (Ik weet ook mijn reply was voor Arkan niet relevant, maar is zo'n irri gastje :r )

Mijn vragen zijn:
1. kan een mod irri reacties ook gewoon verwijderen.(veel handiger)?
2. kan je dat gastje geen waarschuwing geven of bannen?
3. kunnen dergelijke voorstellen als van Harley evt. in het reglement worden opgenomen?
 
Van die dubbele topics vind ik ook niet zo'n goed idee. Vervuilt alleen maar. Bovendien houden mensen zich er toch niet aan om alleen in het ene of andere topic te posten. Je kunt het dan beter op marktplaats oid ook aanbieden en hier een link naar de advertentie plaatsen ofzo. Kan er hier gediscussieerd worden en de advertentie op marktplaats blijft 'netjes'.

Imho is MF in de eerste plaats een forum en geen marktplaats. Je loopt dus het risico dat als je hier iets te koop aanbiedt, dat het besproken wordt en dat je er reacties op krijgt die je liever niet had gehad. Natuurlijk is het wel zo netjes om gewoon niet te posten als je niet geinteresseerd bent in het aangebodene en is afkraken al helemaal niet de bedoeling, maar ik ben van mening dat we dit niet te streng moeten reguleren. Als een topic echt uit de hand loopt, kunnen we het altijd nog (en eventueel op verzoek) op slot doen.


:^

Nuttige reacties zijn naar mijn mening welkom,.. maar dan wel van iemand met kennis van zaken...
 
Laatst bewerkt:
I agree, maar het topic over de shoei helm is nu aardig verpest in de zin dat er amper serieus gereageerd is door een koper. (Ik weet ook mijn reply was voor Arkan niet relevant, maar is zo'n irri gastje :r )

Mijn vragen zijn:
1. kan een mod irri reacties ook gewoon verwijderen.(veel handiger)?
2. kan je dat gastje geen waarschuwing geven of bannen?
3. kunnen dergelijke voorstellen als van Harley evt. in het reglement worden opgenomen?
1. Dat kan ja. Maar dat doen we niet. We willen zeker geen censuur hebben hier... Wie bepaalt er wat irri is?
2. Misschien wel, hangt ervan af hoe ie zich verder gedraagt/gedragen heeft. Hij is mij iig nog niet eerder opgevallen.
3. Als het overgenomen zou worden kan dat wel. Maar ten eerste wordt het reglement zeer losjes gehanteerd (en door velen ook gewoon genegeerd ;) ). Ten tweede proberen we het aantal regeltjes op MF zoveel mogelijk te beperken (de meesten hebben het hier niet zo op regeltjes :+ ).
 
Ik heb het ook niet zo op regeltjes. En dat het een forum is weet ik ook wel. Maar als je een marktplaats subforum maakt moeten daar wel regels gelden. Als ik nu van mij een motor zou verkopen dan denk ik niet dat ik hem hier te koop zou zetten om een hoop gezeik te voorkomen ( ja mijn motor is voorzien van enkele high end rommel maar een circuit heeft ie nog nooit gezien )

Ook is het bijvoorbeeld vrij raar dat niemand anders een auto mag aanbieden op MOTOR forum maar als er een boot of een houten sportstuur incl alfa te koop wordt aangeboden dit wel mag ( ik noem verder geen namen O-) )en is ook niet naar die persoon rechtstreeks bedoeld) maare hier mogen naar mijn mening wel duidelijke regeltjes over gemaakt worden die voor IEDEREEN GELDEN.

[edit]ff voorbeeldjes gezocht in afgelopen 100 dagen

Voorbeeldje van wat niet mocht :

OK dit is wel heel erg niet motor gerelateerd
Playstation 2
Dit is op zich wel motor gerelateerd ook al heeft niet iedereen een VDO Dayton systeem
Europa navigatie CD te Koop
Tis gewoon een auto :
bussie te koop

Topics die wel mochten :
Is ook gewoon een auto
Houten sportstuur incl. auto to koop voor 60 euro.
Is een boot heeft ook geen twee wielen
Te Koop: Placom 650 voor plezier op het water.
( ps sorry dat ze van dezelfde poster zijn maar beter voorbeeld heb ik ff niet )

[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ten tweede proberen we het aantal regeltjes op MF zoveel mogelijk te beperken (de meesten hebben het hier niet zo op regeltjes :+ ).

:^ het lijkt wel of ik orpheus reet aan het likken ben...
Ik zou er eens mee ophouden, kan me niet voorstellen dat ie dat lekker vindt...
 
Ben het er mee eens dat veel reacties totaal geen bijdage leveren aan het opgestarte topic. Maar dat geldt voor bijna alle topics hier.

Van de andere kant, het is een forum. Wil je geen "commentaar" zet je het maar op de daarvoor bestemde verkoopsites.
En..........je hoeft nergens op te reageren. Diegene die echt interesse hebben sturen wel een prive-mailtje.

Heeft alles met de mentaliteit van de leden te maken, en die verander je niet door een paar regeltjes.
 
1. Dat kan ja. Maar dat doen we niet. We willen zeker geen censuur hebben hier... Wie bepaalt er wat irri is?
2. Misschien wel, hangt ervan af hoe ie zich verder gedraagt/gedragen heeft. Hij is mij iig nog niet eerder opgevallen.
3. Als het overgenomen zou worden kan dat wel. Maar ten eerste wordt het reglement zeer losjes gehanteerd (en door velen ook gewoon genegeerd ;) ). Ten tweede proberen we het aantal regeltjes op MF zoveel mogelijk te beperken (de meesten hebben het hier niet zo op regeltjes :+ ).
Thx. In een keer duidelijk ;)
 
Mijn visie is dat Harley een beetje gelijk heeft, over het afzeiken, maar als je deze dan leest CB550F te koop we zijn met 2 die hem wel zouden willen hebben, maar geen centen hebben |( , en dat posten we, is daar wat verkeerd aan :?
Als ik hier een mooie motor te koop zie staan, dan post ik dat ook, als de prijs goed is dan post ik dat, al heb ik verder geen interesse in het kopen van die motor, en terwijl ik post krijgt het topic nog een schop. 8-)
Afzeiken is verboden, en positief commentaar van euroloze kijklustigen moet zelfs aangemoedigd worden :}
 
Het ter verantwoording roepen van de bezoekers is wellicht de enige mogelijkheid.
Het zou in de FAQ opgenomen kunnen worden dat mensen geacht worden gepast te reageren op dergelijke topics.
 
Het ter verantwoording roepen van de bezoekers is wellicht de enige mogelijkheid.
Het zou in de FAQ opgenomen kunnen worden dat mensen geacht worden gepast te reageren op dergelijke topics.
En niemand leest een FAQ dus mijns inziens niet haalbaar dat men zich eraan gaat houden, tis een forum en geen marktplaats en als het uit de hand loopt gewoon de mensen in het betreffende topic even ter verantwoording roepen, klaarrrrr.
 
Op maandag 16 juni 2003 16:03 schreef Revolution het volgende:En niemand leest een FAQ dus mijns inziens niet haalbaar dat men zich eraan gaat houden, tis een forum en geen marktplaats en als het uit de hand loopt gewoon de mensen in het betreffende topic even ter verantwoording roepen, klaarrrrr.
Best handig toch als je daarbij kunt volstaan met 't aanwijzen van 'n paragraafje uit de faq? Iig kun je dan zeggen 'je had redelijkerwijs kunnen weten dat...'. :P
 
Best handig toch als je daarbij kunt volstaan met 't aanwijzen van 'n paragraafje uit de faq? Iig kun je dan zeggen 'je had redelijkerwijs kunnen weten dat...'. :P
Gewoon naar de FAQ verwijzen en het er toch niet inzetten, dan lezen ze hem tenminste 5x over om tot de conclusie te komen dat het er echt niet instaat maar kennen ze ondertussen de rest van de FAQ wel uit hun hoofd. :P
 
Gewoon naar de FAQ verwijzen en het er toch niet inzetten, dan lezen ze hem tenminste 5x over om tot de conclusie te komen dat het er echt niet instaat maar kennen ze ondertussen de rest van de FAQ wel uit hun hoofd. :P
Dat moeten ze dan maar doen. ;)
Moet eerlijk zeggen dat ik er ook nooit echt voor ben gaan zitten. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan