Vraag over Honda CBR 600f

Gerben576

Rookie
25 sep 2019
3
1
Hallo allemaal,

Mijn motor is sinds vorige week rare kuren gaan vertonen.

Wanneer de motor koud is, start de motor goed en kan ik gewoon normaal rijden. Des te warmer de motor wordt, des te slechter de motor gaat presteren.

De motor begint opeens extreem erg te stotteren en valt op een gegeven moment uit. Wanneer ik de motor weer probeer te starten hoor ik alleen een tikkend geluid en zie ik aan mijn dashboard dat er geen power meer in mijn accu zit.

Volgens een bekende kon het probleem zich voordoen door vochtophoping of slijtage van een van mijn stekkers. Ik ben dus gisteren wat stekkers na gaan lopen en alles zag er prima uit. Ik heb niet alle stekkers gecontroleerd. De accu had ik ook weer opgeladen en ik kon de motor weer starten zonder problemen en reed goed.

Vandaag ben ik een klein stukje gaan rijden en het probleem deed zich weer voor. Uiteindelijk een paar km met de motor in mijn hand mogen lopen.

Nu heb ik al flink wat onderzoek gedaan naar het probleem.

Een opsomming van de mogelijke problemen.
- defecte spanningsregelaar
- defecte kabels
- defecte dynamo
- vocht bij de bougies
- vocht bij andere elektra componenten

Zijn er mensen die zich herkennen in de symptomen van mijn motor en een gepaste diagnose kunnen stellen?
 
Ik heb alles doorgemeten.

Accu losgekoppeld: 13,11 volt
Accu vast: 13 volt
Stationair: 12 volt
3000rpm: 12,2 volt

Dynamo had een wisselspanning van ongv 40 volt.

Als ik het zo bekijk is mijn spanningsregelaar naar z'n grootje.
 
of spanningsregelaar of je connector die half door gefikt is waardoor overgangsweerstand ontstaat en dus spanningsverlies.

Dynamo zou bij 4000 toeren een volt of 60 a 65 wisselspanning moeten zijn . Regelaar uiteraard wel loskoppelen.
 
Mijn 600F heeft in 40k kilometers ook 2 spanningsregelaars opgevroten.

Als de temp dusdanig hoog wordt en de radiator fan slaat aan dan ging de accu gewoon plat want die trok dat niet. Daardoor viel de motor uit.
Uiteindelijk bleek mijn kapotte spannings regelaar 18v bij te laden(op de accu)...... dus nieuwe regelaar en accu en toen deed ie het weer.
 
Het vreemde van mijn motor is dat hij 13,4 - 13,8 volt laadspanning heeft. Maar toch wordt de accu helemaal leeg getrokken en sta ik langs de kant van de weg.

De SR en dynamo doorgemeten, beide gaven goede waarden aan.

Dan toch maar gewoon kijken of het niet gewoon aan de accu ligt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan