Vraagje IVM 35kW motoren

Fedra

Rookie
7 feb 2013
6
0
Hey,

Ik wil me alvast verontschuldigen in het geval deze vraag al eens gesteld is, maar ik vond niet echt wat ik zocht, dus maak ik zelf ff een topicje.

Ik ben 20 jaar oud, en woon in België. Ik heb sinds oktober men voorlopig rijbewijs, dus met de huidige wetgeving mag ik me nu met een 25kW amuseren, en op men 21 vol vermogen.

maar, de nieuwe wetgeving gaat van start op 1 mei 2013, en ik word 21 op 25 mei 2013(bad timing!)
Dus ik vroeg me af wat er gaat gebeuren met de paar tussengevallentjes zoals ikzelf?

En hebben jullie raad voor mij, zou ik nu voor 1 mei men praktijk examen doen? Of beter wachten tot ik 21 ben? Ik kan er echt niet meer aan uit met de nieuwe wetgeving :? (nou, ik snap de nieuwe wetgeving wel, maar niet in mijn geval!)

Alvast bedankt!

Grtz,
Dimi
 
Hey,

Ik wil me alvast verontschuldigen in het geval deze vraag al eens gesteld is, maar ik vond niet echt wat ik zocht, dus maak ik zelf ff een topicje.

Ik ben 20 jaar oud, en woon in België. Ik heb sinds oktober men voorlopig rijbewijs, dus met de huidige wetgeving mag ik me nu met een 25kW amuseren, en op men 21 vol vermogen.

maar, de nieuwe wetgeving gaat van start op 1 mei 2013, en ik word 21 op 25 mei 2013(bad timing!)
Dus ik vroeg me af wat er gaat gebeuren met de paar tussengevallentjes zoals ikzelf?

En hebben jullie raad voor mij, zou ik nu voor 1 mei men praktijk examen doen? Of beter wachten tot ik 21 ben? Ik kan er echt niet meer aan uit met de nieuwe wetgeving :? (nou, ik snap de nieuwe wetgeving wel, maar niet in mijn geval!)

Alvast bedankt!

Grtz,
Dimi

Als ik jouw was dan zou ik nu voor het 25 kw rijbewijs gaan. Na de nieuwe regeling mag je pas op vol vermogen op je 24ste (althans in NL). En je 25 kw rijbewijs wordt automatisch A rijbewijs na 2 jaar.

Bij 35 kw is dit echter niet het geval. Dan moet je helaas opnieuw examen doen voor het A rijbewijs.

Ik weet alleen niet of je in België direct kan instromen in het A2 rijbewijs. Omdat in België je het 11 kw rijbewijs automatisch krijgt na 2 jaar in het bezit te zijn van je autorijbewijs.

Dus ga voor je 25 kw ;)


Zo zit het met de examens in nl..

Verplichte examens 11 kw-> 35kw-> A rijbewijs en de kosten
 
Laatst bewerkt:
Aha, de "tussenfase" is dus verplicht? Ik dacht dat het gewoon van je leeftijd afhing.

Als het in België dan exact hetzelfde wordt is het inderdaad het beste dat ik er nu voor ga...

Misschien eens gaan horen bij de rijschool wat zij ervan denken.

beetje moeilijk situatie in mijn geval he... ;-)

Bedankt voor de hint :-)
 
Even een update, vanaf 2014 is het mogelijk in Nederland om vanaf je 20e in te stromen op A2.

Maar ga gewoon lekker voor dat rijbewijs! :)
 
Ik heb jullie raad opgevolgt, binnen 3 weken heb ik men examen ;)

Nog 1 vraagje ivm afstelling van een 600 naar 35kW.

Als ik hier op het forum rond kijk lijkt het allemaal zo eenvoudig en relatief goedkoop om een motor te laten afstellen, maar ik herriner me dat ze me ooit verteld hebben dat het moeilijk is om de afstelling ook "legaal" te maken. Helaas ken ik hier zeer weinig over, en vraag me af of de meeste afstellingen in nederland ook "legaal" zijn in belgië?

Hopelijk wel want 'k wil een dikke R6 onder me ! :D

grtz,
Dimi
 
Oh nog een bijkomende vraag,

Er is mij verteld dat het afstellen (in belgië?) van vol vermogen naar bv 35kW enkel toegestaan is bij aankoop van een nieuwe motor (voor het legaal te maken, op papier enzo dus).

Dat het een serieuse papier winkel is om dit met 2de hands motoren te doen, is dit zo?

nog maals bedankt!

Grtz
 
Ik heb jullie raad opgevolgt, binnen 3 weken heb ik men examen ;)

Nog 1 vraagje ivm afstelling van een 600 naar 35kW.

Als ik hier op het forum rond kijk lijkt het allemaal zo eenvoudig en relatief goedkoop om een motor te laten afstellen, maar ik herriner me dat ze me ooit verteld hebben dat het moeilijk is om de afstelling ook "legaal" te maken. Helaas ken ik hier zeer weinig over, en vraag me af of de meeste afstellingen in nederland ook "legaal" zijn in belgië?

Hopelijk wel want 'k wil een dikke R6 onder me ! :D

grtz,
Dimi

Een R6 heeft op vol vermogen meer dan 70 kw. En een begrensde 35 kw motor mag niet meer dan 70 kw op vol vermogen hebben.

Dus dat wordt hem niet denk ik.
 
Aah, ja, die regel was ik vergeten :s Ben de nieuwe regels nog niet helemaal gewoon ;)

Dus als ik op een racer wil rijden zijn de enige opties kawa 300 en honda CBR 500?

Heb niet veel zin om op een crosser of chopper te rijden (no offense, maar rij al sinds men 12 op circuit, dus een racer is morele verplichting :D)

Sommige nakeds zijn ook nog vet, zoals de z750 van kawa, maar dat is dan ook geen optie waarsschijnlijk.

Anyway, toch bedankt!

Grtz,
Dimi
 
Hm ok bedankt iedereen!

Kzal eens rondkijken voor andere racer alternatieve, iemand voorstellen?

Mijn intresse gaat vooral naar racers / vette nakeds (zie z750 kawa stijl)

Thanks all!

Grtz,
Dimi
 
Terug
Bovenaan Onderaan