Vraagje over stalling

AiKoiN

MF'er
22 nov 2008
123
0
Laarbeek
Beste MF leden,

Sinds vandaag een trotse eigenaar geworden van een 600rr 03. *O*
Met 3600km op de teller in zware nieuwstaat zo wil ik hem ook houden vandaar mijn volgende vraag. *D

Echter in de winter rij ik bijna niet, ik heb een schuur maar die is niet vorst vrij.
Nu vraag ik me af is dat echt nodig of niet dat vorst vrije.. ? :?

Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden als ik hem voor een maandje of 4 stil laat staan, of handige tips?

Ik zou ze graag weten de druppelaar heb ik al maar voor de rest weet ik het niet bedankt ! :W :]
 
Laatst bewerkt:
Misschien als je weer gaat rijden de olie eerst vervangen en meteen een goed stuk rijden :P

Is het niet mogelijk om een soort van kachel te plaatsen in je schuur?
 
Rust roest, motoren zijn gemaakt en ontworpen om te rijden. :]

WD40, S100 en water doen wonderen tegen pekel, pekel vooromt dat wegen te glad worden en Elfstedentocht is een schaatstocht die gehouden werd in erg strenge winters, vroeger, toen de lucht schoon was en sex smerig, of toen schepen van hout waren en de mannen van staal enz.

Maar je kan 'm natuurlijk ook meteen in vloeibaar polyester gieten en die nadere 8 maanden er ook niet mee rijden, blijft íe ook mooi en komen er geen vliegjes, regen- & zweetdruppeltjes op, enz. :z :Z
 
Laatst bewerkt:
@ Marve
lekker doe mij een Baco en wat borrelnootjes

@Mark-J
nou ik heb de motor sinds net vanmiddag dus beurt is al gedaan, heb ook lekker gereden vandaag. :)
kachel in de schuur.... nope niet mogelijk geen stroom is zoon "garage box" zonder iets 2 woonblokken verder op.

@Ton-up

:) nou nou zo erg is het ook niet maar wil niet dat het een ragbak word gewoon lekker rijden en ik wil het beestje goed behandelen niet als me vrouw beetje raggen en links laten liggen ;)
 
Laatst bewerkt:
ben graag goed voorbeid picaroon, al sik in nov iets moet kopen is het er niet, nu zal het in de aanbieding zijn :)
 
Baco, borrelnootijes en mooiweerrijder.....

Zoals Ton-up al zegt, gewoon mee blijven rijden, dat is het beste voor zo'n apparaat want daar is ie voor gemaakt. Bovendien vriest het hier al bijna nooit en er bestaat zeker geen winter van 4 maanden die jij in je OP beschrijft :)
 
mooiweerrijder inderdaad.. maar ook met dit weer of -2 als het zonnetje maar schijnt boeit me niet !

Heb ook gelest in de winter altijd mooi weer gehad, kou boeit me niets regen sneeuw ijzel enz wel pak dan liever de auto.

Inderdaad 4 maanden is wat overdreven... maar gewoon als ie een maandje of 2 in de box gaat of zo.

maar was gewoon een vraagje wist niet dat er zoveel irritatie overbestaat... ?¿
 
Laatst bewerkt:
Je begint al fout....

Schuur -> niet vorst vrij. (vocht probleem dus)

Tom do dom dom : ik ga na vandaag niet meer rijden de komende 4 maanden dus wat doe ik :?

Rij langs de benzine pomp.
Gooi je tank tot het randje vol. ( reken af :) )
Ga naar de luchtslang en zet je bandenspanning op ongeveer 2,5 / 3 bar.
Aan je motor te zien heb je injectie dus de benzine kraan uit zetten om je carbs leeg te rijden hoef jij niet te doen.
Zet je motor het liefst op een achter en voor bok.
Maak je ketting schoon en spuit hem in nu hij nog warm is.
Haal je accu compleet uit je motorfiets en hang deze aan een druppellader.
Poets je motor.

Zet hem goed op slot en sluit je schuur goed af.

( Ik ben een hoop vergeten zelf :X )
 
Toch altijd leuk dat TS zo lekker veel reactie krijgt waar hij wat aan heeft. Kan aan mij liggen, maar TS vroeg zich niet af of hij de winter moet doorrijden of niet, maar hoe hij zijn motor het best kan stallen in de winter.

Als eerste moet je een droge stalling hebben. Vorst is niet erg, maar het moet niet vochtig zijn. Een beetje ventilatie is ook wel lekker. Zorg dat je hem voor je hem weg zet goed warm hebt gereden. Gooi de tank helemaal tot de nok vol, dat beperkt het afzetten van vocht tegen de wanden van de tank, en voorkomt dus roest in je tank. Zet hem schoon en droog weg, in ieder geval zonder pekel. Zet de banden wat meer op spanning dan je normaal doet, of als je een middenbok hebt, zet hem daarop en leg een paar blokjes hout onder de voorvorkpoten zodat de voorband ook van de grond is. Zet de accu aan de druppellader. Als je geen 230 aansluiting in je stalling hebt, haal de accu er dan uit en neem hem mee naar huis om hem daar aan de lader te hangen. Zet roestgevoelige onderdelen in de WD40. Denk aan velgen, vorkpoten, motorblok en dat soort zaken. WD40 is erg dun, dus kruipt ook tussen de moeilijk bereikbare plaatsen. Na de winter was je het er zo met een sopje weer af. Pas op met WD40 op kunststof of rubber, dat gaat niet zo goed samen.

Is niet alles, maar wel een aantal tips waar je misschien wat aan hebt. Zelf heb ik de accu nooit aan de lader, en ik kon afgelopen week na 4 maanden stilstaan zonder moeite starten. Hangt ook af van de leeftijd van de accu, de soort motor en of het erg koud is (bij koud weer loopt de accu sneller leeg).

Kijk eens wat rond op het forum hier, want dezelfde vraag wordt aan het einde van het seizoen meer dan eens gesteld.
 
Stalling voor mijn motor is achter in de woonkamer, op paddockstands. 2 dagen per maand aan de druppellader is genoeg, dus waarom dat ding de hele winter aan laten staan? Vol is vol *O*

Maar bouwjaar & kilometerstand, in 6 jaar maar 3600 km? Da's 600 km per jaar |( Ik fiets ruim het driedubbele *O*
 
Laatst bewerkt:
Blijkt niet uit mijn bericht inderdaad, maar ik zou hem zeker niet continu aan de lader laten hangen. Zonde van de stroom, en het is niet nodig.
 
zo heeft ik hem gekocht :) vandaag ... sorry :>

@Ralf en Fazer

bedankt ga het gouw opschrijven hoe ik het niet meer na te zoeken op het forum.
en ga mijn liefje goed behandelen...


maar bezinetank zit echt op de hoek van de straat dus dat komt goed (ok)
droog is het (ok)
lucht kan een beetje (ok)
wd40...(nog ff kopen bij de lidl of aldi.. niet ok)
bokjes heb ik besteld http://www.powerplustools.nl/producten.php?p=2&s=10&disp=block klik (ok)
accu laad ik idd thuis op (ok)

echt bedankt :) weer veel wijzer geworden zo laat op de avond.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan