Ik heb een paar vragen voor de MF-BMW R1100S-rijders:
1) goede/slechte ervaringen met deze fiets
(model 2001)
2) klopt het dat je totaal geen bagageruimte/mogelijkheden hebt op
deze fiets
(hoorde dat je zelfs een schijfremslotje niet kwijt kunt)
3) overstap van R1 naar evt. R1100S vreemd of niet? (te groot verschil
)
4) evt. tips???
5) evt. mooie piccies?
!
Alvast bedankt voor de antw.
!
1) Ik heb een 2003 BoxercupReplica. Goede ervaringen: comfortabele alleskunner (touren, ook met z'n tweeen, circuitwerk, woon-werkverkeer), zeer handelbaar rijwielgedeelte, geen geknoei met ketting smeren na welke woon-werkrit in de regen, met lage temperatuur toch zomerhandschoenen aan dankzij handvatverwarming, veiligheid dankzij ABS. Slechte ervaringen: beperkte actieradius (in vergelijking met mijn vorige fietsen) door kleine tank en hoog verbruik, korte 1e versnelling, ABS niet volmaakt (anti-koprolregeling lost voorrem af en toe te snel). Olieverbruik is ook aan hoge kant (ca. 1:5000 in mijn geval), niet echt kwalijk (inherent aan ontwerp: grote luchtgekoelde 2-cil.), maar wel iets om in de gaten te houden.
2) Bagageruimte is inderdaad beperkt net als bij meest sportfietsen. Een weekendtas past echter prima achterop. Overweeg ook een de Touratech tanktas (die eigenlijk bedoeld is voor 1150 GS, maar past prima op 1100 S): behoorlijk groot dankzij verstelmogelijkheid, kost ca. 109 euro all-inn (tegen de ca. 200 euro voor het BMW tanktasje waar net een blikje fris inpast) via Touratech Oostenrijk (effe zoeken op Google).
3) Nee, zolang je geen V.d. Goorberg heet en alleen op het circuit rijdt hoeft hij het qua snelheid niet af te leggen tegen een R1, maar hij is veel praktischer (een exclusiever als je een BoxerCupReplica hebt...), Ikzelf heb hiervoor o.a. Ducati 750SS en Triumph Sprint Sports gereden. Een R1 is te veel van het goede voor jou en mij, ik lach om de figuren die beweren dat ze met een R1 alles er uit halen wat er in zit.
4) De eerder al genoemde tanktas. Ik zou verder niet weten hoe motor verder te optimaliseren is. Ikzelf heb nog een Laser kat-vervanger. Levert objectief gezien niets op, maar wel een iets fraaiere sound vind ik zelf (hoewel het nooit een V-twin wordt...). Sommigen zweren bij chiptuning, ikzelf en anderen geloven hier niet in, koppelwinst is marginaal (en aan koppel toch al geen gebrek) en vereist bovendien tevens een compleet ander in- en uitlaatsysteem, winst zit hem vooral in hoger max. toerental, maar hier kunnen de nokvolgers niet tegen....
5) Nee.