Vreemde ratel bij Yamaha Fazer 600 uit 2000

Gwenn88

Rookie
17 dec 2016
14
0
Amsterdam
Mijn Yamaha Fazer uit 2000 heeft een vreemde ratel/rammel.

Als ik de motor start en mijn lampenschakelaar op uit heb staan hoor ik een ratel.
Wanneer ik mijn lampen aanzet, gaat dit weg.
Dit is ook zo als ik mijn lampen uit heb en de voorrem gebruik.

Het geluid is vooral aan de bovenkant van het motorblok.

Hier is een filmpje met het geluid en ongeveer de plek waar ik het het hardste hoor.

Hoor graag van jullie of dit erg is en wat het probleem kan zijn!
 
Dit is alleen bij stationair toerental. Net even nog een keer extra goed geluisterd, het is aan de linkerkant van de motor waar het geluid vandaan komt.

Het gedeelte van 'als lampen uitstaan en de voorrem gebruik' is toch niet zo, ik dacht dat het toen ook minder werd.
 
Hoor je dit alleen bij stationair toerental? Of ook als de toeren oplopen?

Dit is alleen bij stationair toerental. Net even nog een keer extra goed geluisterd, het is aan de linkerkant van de motor waar het geluid vandaan komt.

Het gedeelte van 'als lampen uitstaan en de voorrem gebruik' is toch niet zo, ik dacht dat het toen ook minder werd.
 
Distributieketting?

Rem inhouden, eerste versnelling en koppeling net op laten komen dat er wat kracht op het grheel komt te staan en dan met een haartje gas ook het stationair toerental proberen aan tehouden.
Evt. Met een lange wchroevendraaier luisteren met je duim op de kop en dan tegen je oor aan.
 
Distributieketting?

Rem inhouden, eerste versnelling en koppeling net op laten komen dat er wat kracht op het grheel komt te staan en dan met een haartje gas ook het stationair toerental proberen aan tehouden.
Evt. Met een lange wchroevendraaier luisteren met je duim op de kop en dan tegen je oor aan.

Waar moet ik met de schroevendraaier luisteren en wat zou ik dan moeten horen?
 
idd behoorlijke rammel erin, hoeveel km heeft de motor gelopen ? Lijkt wel of de motor op drie cilinders loopt of iets versprongen of versleten is qua distributie ?
Of je carburatie is helemaal uit synchronisatie waardoor deze klappert.
Misschien eens iets meer info geven qua onderhoud .
 
Laatst bewerkt:
Plots ontstaan of geleidelijk aan erger geworden ?

Als je de motor in de versnelling zet en iets laat trekken, veranderd er dan iets ?

Geluid bij alle toerentallen hetzelfde ?

Als ik de motor in zijn 1 zet, verandert er nog niks. Iets laat trekken, zonder gas bij te geven ook niet. Pas als het toerental bij ongeveer 1500 komt is het geluid weg.

Ik heb de motor nu zo'n 3 maanden, mijn eerste motor en er staat nu 40.500 op de teller. Onderhoud uit het verleden is onbekend.
 
Als een belasting van de dynamo verschil geeft, zou ik eerst eens kijken of het vliegwiel goed vast zit



ik zou ook als eerste naar het vliegwiel kijken. en snel voor er magneten kapot gaan vliegen.


Dit is alleen bij stationair toerental.

Het gedeelte van 'als lampen uitstaan en de voorrem gebruik' is toch niet zo, ik dacht dat het toen ook minder werd.

:)
En nu ? :P Spanning distributieketting zou nu het eerste zijn waar ik naar zou kijken.
 
voor mij is er nog niets verandert, of staat ergens dat het vliegwiel al gekontroleerd is ?

Neuh, zover ik kan lezen niet, maar ik las de opmerkingen over het vliegwiel. Denken aan het vliegwiel leek mij gebaseerd op de opmerking dat er verschil in geluid optrad bij verlichting aan/uit zetten en dat laatste is later door TS ontkracht.
 
Aankomende week ga ik even bij de garage langs. Vandaag telefonisch even gesproken en hij gaf aan dat het hem sterk lijkt dat het het vliegwiel is. Ook omdat de ratel van bovenin de motor komt.
 
deze blijft staan zoals ik het lees
Lezen is ook moeilijk....:

Dit is alleen bij stationair toerental. Net even nog een keer extra goed geluisterd, het is aan de linkerkant van de motor waar het geluid vandaan komt.

Het gedeelte van 'als lampen uitstaan en de voorrem gebruik' is toch niet zo, ik dacht dat het toen ook minder werd.
 
Vandaag een lekker zonnetje, niet gaan rijden vanwege het geratel.

Wel een mooie dag om de motor schoon te maken en nog maar een keer goed geluisterd.
Zie het plaatje waar het geluid het hardste is, dit is waar het vliegwiel zit? (Weinig technische kennis)

En hoe gevaarlijk is het om hier wel nog mee door te rijden?
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan