Vrije slag voorrem is veel te groot

Schlengskes

Die hard MF'er
20 sep 2006
402
2
Echt
De voorrem van de kawasaki er-5 van mijn vriendin heeft een hele grote vrije slag. De hendel staat op de verste stand en toch trek je hem heel makkelijk bijna tegen het handvat voordat je het drukpunt voelt. Het drukpunt is wel duidelijk en de motor vertraagd dan ook goed. De rem is goed ontlucht en heeft een stalen remleiding. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn en wat er aan te doen is?
 
Voor de zekerheid maar es ontluchten met een slangetje op de nippel, kan je zien of er lucht inzit... lijkt op lucht... en anders is misschien de hendel/pomp stuk op het stuur...

Neem tenminste aan dat er genoeg vloeistof in zit...
 
Een vrije slag moet er zowieso altijd iets in zitten (ong. 1 cm), alleen niet zoveel dat hij net bij het handvat pas reageert met remdruk opbouwen. Dat is niet goed.
Hoeveel remvloeistof zit er in het reservoir ? Daar al naar gekeken ?
De vloeistof moet tussen het minimum en maximum peil gevuld zijn.

Hoe is het met de remcylinder ? Die kan ook slecht zijn, alhoewel je dan meestal dan juis niet echt meer kan inknijpen, de remhendel voelt dan blokkerend / stug aan als je remdruk wilt remmen. Maar ook die even controleren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het ontluchten weer eens geprobeerd, maar daar ligt het niet aan. De vloeistof staat vrij hoog tussen het min en max. Blijft de remcylinder eigenlijk over, toch? Dat dan maar eens bekijken.
 
Ervan uitgaande dat er echt geen lucht in de leiding zit en er ook geen lekkage is: als je stilstaand een paar keer achter elkaar snel je hendel inknijpt, wordt de vrije slag dan ook (tijdelijk) kleiner?
Zo ja, dan zou het kunnen dat er een slagje in je remschijf zit die de remzuiger tijdens het rijden steeds te ver terug de klauw induwt.
 
Laatst bewerkt:
Ervan uitgaande dat er echt geen lucht in de leiding zit en er ook geen lekkage is: als je stilstaand een paar keer achter elkaar snel je hendel inknijpt, wordt de vrije slag dan ook (tijdelijk) kleiner?
Zo ja, dan zou het kunnen dat er een slagje in je remschijf zit die de remzuiger tijdens het rijden steeds te ver terug de klauw induwt.

Als dat zo is dan kom je er heel makkelijk achter door de remklauw eraf te halen en kijken wat de stand van de zuigers zijn. Goeie, daar zou ik niet opgekomen zijn :Y
 
Helaas geen tijd meer gehad om te kijken.
Van dat slagje in de remklauw is wel een goede.
Maar ik begin zelf nu toch ook wel te denken dat het de remcylinder is.
Hoop dat ik vandaag nog tijd hem om daar eens naar te kijken.
Bedank voor de reacties iig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan