VRO- Cursus, waar beginnen?

MalFunction

MF veteraan
6 sep 2002
1.092
0
Nijmegen
Ik wil een VRO-Curus gaan doen maar nu is mijn vraag hoe belangrijk het is om eerst één en twee te doen voordat je met drie begint.
Ik rij nu drie jaar motor (+/- 25000 km) dus heeft het nu nog nut of is het nog nodig om één en twee te doen? :? :?
Alvast bedankt... :} :}
 
Zelf zit ik ook met twijfels... wel doen, niet doen, wat nou als ik het niet kan, wat nou als ik mijn motor in de prak rijd (kan geen nieuwe betalen - en ja, ik weet donders goed dat je op zo'n dag goed verzekerd kunt zijn)... Echt een vrouw dus... *zucht*

Rebelske, ik heb je verslag gelezen. Kwam jij daar direct door je val-angst heen? Ik heb niet zo'n angst voor vallen, wel voor het kapotgaan van mijn alles: mijn Kwaak... Word je in principe voldoende begeleid om geen rare dingen mee te maken?

(sorry voor dit gezeur, all you tough bikers out there...)
 
Gelijk de vro3 doen is geen probleem (heb het zelf ook gedaan). Je wordt ook naar snelheid ingedeeld. Je hebt vier groepen:

1. Snel;
2. Sneller;
3. Echt snel;
4. Mega snel.

Laat je niet misleiden door de benamingen van de groepen, is meer een geintje van de instructeurs..... wanneer je de eerste groep 'zeer traag' noemt, kiest natuurlijk niemand daarvoor. :)

Ik kan me niet voorstellen dat iemand de eerste groep niet kan volgen. Alles wordt rustig opgebouwd qua snelheid, en er wordt ook duidelijk aangegeven dat als je iets niet wil dat je gewoon niet moet doen (wel zonde natuurlijk). Ikzelf zat in de tweede groep maar had eigenlijk nog wel in de derde of vierde gekund. De nadruk ligt ook helemaal niet op snelheid, maar op behendigheid en veiligheid.

Je zult er geen spijt van krijgen :]
 
Ik heb die dag zelfs 2 of 3x een stoppie gemaakt, dus echt bang om te remmen was ik niet. Ik ben er ook makkelijker en beter door gaan rijden, het scheelde echt stukken. Wees niet bang dat je valt, zeker bij die VRO1 doe je dat niet. En als je het doet dan is het tijdens een oefening (welke zou ik niet weten, want ik had niet 1x een onveilig gevoel) en zeker niet tijdens het rijden over het circuit. Dat ging (naar mijn mening) echt langzaam.

ALs je op de weg al veel van snelheid houdt en vooral beter snel wilt leren rijden, dan zou ik vro3 doen. Ik heb gekozen voor vro1 omdat ik was gevallen. Nu wil ik eigenlijk wel 3 doen.
Maar eerst morgen CRT op Assen!!!!!!!!!!!! :)
 
Ik heb een jaar of 10 geleden de "slipcursus" gedaan bij VVCR in Rijssen. Dan rijdt je niet op je eigen motor maar op een oud gebakje met zijwieltjes. Het is een vrij gerichte cursus met de nadruk op remmen en uitwijken op een nat wegdek. En die zijwieltjes heb je dan beslist nodig. Je rijdt dan op een witgeschilderde baan met een laagje water er op. Bijna een ijsbaan. Moet je voorstellen; De eerste keer de baan op mag je proberen tot stilstand te komen met een snelheid van maar liefst 20 km/u. Als je dat lukt mag je je snelheid opvoeren naar 25km/u. En bij 30km/u ga je alsnog onderuit. Daar waren dus die zijwieltjes voor. Je leert vooral om niet in paniek te reageren als er voor of achter iets begint te slippen.
Ik denk dat ik er onbewust nog dagelijks profijt van heb.
Als deze cursus nog bestaat is het beslist een aanrader.
 
Hmmm,

Na zo'n 45.000km toch zo'n 2 jaar geleden de VRO-1 gedaan, en daar nog dagelijks plezier van. Doe lekker VRO-1, iedereen die zegt dat ie er niets aan gehad heeft lult (IMHO) volledig uit de nekharen.

Wat heb je te verliezen???
 
Vorig jaar hebben we met onze motorclub meegedaan aan een verhoogde rijvaardigheidstraining bij de NVVM. Ze werken daar vanuit elke provincie van Nederland met hele kleine groepjes met (politie-)instructeurs. Voordeel vonden wij dat de cursus heel praktijkgericht is en je technieken leert waar je eerder nog geen weet van had. Eigenlijk een must voor elke motorrijder! Allemaal hebben we er bijzonder veel van geleerd en je leert er echt een stuk beter door sturen! ! :] :] :]
Voor dit jaar hadden we weer willen reserveren om nog een stap verder te gaan maar vrijwel alles bij de NVVM was al volgeboekt. We hebben met de NVVM afgesproken dat we komend voorjaar met een aantal van onze clubleden in onze provincie als eerste aan de beurt zijn.
Ze hebben ook een eigen webpage: http://www.nvvm.com

Suc6! :] :] :] :] :] :] :] :] :]


Harry
 
Terug
Bovenaan Onderaan