Leuke motor om mee te beginnen

daventer

Rookie
1 nov 2023
2
0
Dag allemaal.

Ik ben benieuwd welke motor een beetje leuk is om mee te beginnen. Ik vind naked bikes wel mooi en heb een budget van ongeveer 4000 euro. Hebben jullie suggesties?
 
Deze open vraag is al heel vaak gesteld en in de categories naked bikes tot 4000,- vallen zo veel motoren dat iedereen hier daar wel iets op te zeggen heeft. Ik zou misschien iets preciezer zijn. Wat spreekt je aan en wat ga je ermee doen?
 
Rooie hayabusa met verlengde achterbrug :Y
Wel eentje met een schadehistorie zodat ie is omgebouwd tot naked.

Maar zonder dollen: Yamaha MT03? Honda CB600 Hornet?

Je vind nakeds mooi maar sluiten ze ook aan bij jouw gebruik? Een naked is leuk in de stad maar minder lekker op de snelweg. Een Hayabusa is zalig op de snelweg maar wat onhandig in een woonerf.

Wat wil je qua veiligheidssystemen? Wat wil je qua onderhoudskosten? Een CB-1 is erg leuk (ik had een VFR400r uit dat tijdperk) maar na meer dan dertig jaar zullen niet alle onderdelen meer op de plank liggen bij de dealer... Daarom heb ik de mijne ook weggedaan.

Ook vermogen en karakter speelt een rol. 50-60 PK is leuker in de stad en 90-100 is weer lekker vlot op de snelweg. Bij nieuwere fietsen kun je vaak wel het karakter (mapping) al rijdend aanpassen aan de situatie (snelweg, regen, bebouwde kom etc).

En dan heb je nog het motorblok: Een viercilinder of lijn-2 is een normale keus maar je kunt kiezen uit exoten met een V2, V4, boxer 2, boxer 4, lijn 3 en zelfs lijn 6.

Kortom: "Wat ga je er mee doen en hoe veel drama wil je?"
 
Zelf wilde ik ook gaan voor een naked en wel de Triumph Speedtriple. Ik was daar zo zeker van dat ik zelfs mijn forum naam er op had aangepast. Daar was ik dus bijna voor gegaan, maar er kwam een oude liefde op mijn pad.…. De Kawasaki ZZR in precies deze kleurstelling had ik ooit in 1998 en deze bevalt me ook nu weer helemaal top!
 
Koop een magazine en kijk eens wat je aanspreekt, of kijk eens op motoroccasion.nl of er iets in jouw omgeving te koop staat wat je tof lijkt, of loop eens een motorzaak binnen... Als je nog niet zoveel weet, heb je denk ik nog iets meer huiswerk te doen voordat je zo'n open vraag stelt als "wat is nou een beetje leuke motor". Want dat zijn ze zo ongeveer allemaal. ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan