VX800 - Remzuigers vast als een huis

k0en

MF veteraan
Donateur
18 jan 2004
3.210
3.479
Utrecht
Hallo allemaal,

Ben momenteel bezig met de voor-en achter remmen weer gangbaar te krijgen van m'n Suzuki VX800, 1996. De VX800 is uitgevoerd met 2 verschillende soorten remklauwen:
Model T en Model L / M / N / P / R:. Ik heb die laatste.

Uiteraard de zoekfunctie gebruikt, maar kan daar niet echt een oplossing vinden: De foto's in het topic over de zuigers verwijderen doen het niet meer: How to: Vast zittende zuigers uit remklauw krijgen. Tevens heb ik ook geen draadtapsetje of vetspuit.

Nou ben ik zeker niet onhandig met klussen, en heb ik mijn remmen vervangen, maar heb ondertussen de nodige beginnersfouten gemaakt... (ik doe het gewoon niet vaak genoeg om het te onthouden...)
1. Ik heb de remklauw gedemonteerd van de motor, olie eruit enz, voor ik de zuigers eruit heb "geremd" :X
2. Omdat ik e.e.a. daarna niet los kreeg de boel in gespoten met WD40 :X

Toen dacht ik, ik ga opzoek naar een compressor (is me wel eens eerder gelukt namelijk); maar toen las ik in bovengenoemd topic:
Ter vergelijking hier de verschillende drukken:
luchtdruk: 10 bar
remsysteem zelf: 200 bar
vetspuit: 500 bar

Dus heb ik de remmen weer aangesloten op de (achter) remleiding (ik dacht, die leiding is korter = minder olie, nou mooi niet dus).
Echter hier krijg ik lastig de druk erop. Ontluchten gaat goed, er zit geen meer lucht in (denk ik 99% zeker), maar de rem wordt maar niet goed hard. Op een gegeven moment zat er wel beweging in 1 van de 2 zuigers, de hield ik tegen, maar de andere komt er maar niet uit. Ik vrees dat door mijn gedoe met die WD40 e.e.a. goed verkloot heb.

Ik las in een topic ergens over een Remzuiger tang: Motorfiets remzuigertang. Ik ken de tool niet, maar aangezien ik bij 1 zuiger al niet eens het onderdeeltje wat in de zuiger zit (zie plaatje tussen de ringen en de zuiger) eruit krijg, lijkt me dat ook niet handig.

Wat is nu raadzaam te doen? Nieuwe (gebruikte) remklauw kopen? Of hoe kan ik het zelf doen? (en dan moet ik ook nog de achterrem doen...:))

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 
rem deftig ontluchten.
maakt ze geen lus naar boven waar lucht in blijft zitten ? zorgen dat de leiding 1 stijgende lijn maakt (naar de klauw of naar de pomp).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: k0en
Ik heb ooit een high-tech tool gemaakt met een m6 draadeind, 2 moeren, 2 carrosserie-ringen en een vel 2mm dik rubber (waar je rondjes van knipt).
Werkte perfect, je moet dan alleen wel de zorgen dat je in de vastzittende cup kunt komen.

Met compressor wel uitkijken dat je vingers er niet tussen zitten als hij vrij komt.....dat doet zeer -O-
 
  • Leuk
Waarderingen: k0en
Kun je een foto posten van hoe beroerd het er uit ziet? Verder zoals Janbros zegt, je zult echt de lucht er uit moeten hebben voor je ze er uit kan persen. Tegenhouden kun je met een stalen of alu strip in de klauw leggen, dan komen ze allebei even ver en bijna helemaal los.
Ik heb ook wel eens een klauw gehad die je simpelweg gewoon moet vervangen omdat de corrosie echt te ver gevorderd was.
 
  • Leuk
Waarderingen: k0en
net wat iedereen hierboven zegt, goed ontluchten


sluit je remklauw aan op je remleiding
hang nu de remklauw omhoog zodat je ontluchtnippel het hoogste punt is
zet hierop een slangetje en draai de nippel open
remvloeistof door pompen met je voetpedaal (let op het niveau in je pompje, vul op tijd bij)
nippel dicht, klaar

als je nu je rempedaal bedient, pomp je je zuigertjes eruit
 
  • Leuk
Waarderingen: k0en
Op buikgevoel zou ik zeggen dat je met de remhendel van de voorrem meer druk op bouwt, daarom zou ik zelf de boel weer monteren aan de remhendel, van onder af vullen met een spuit, ontluchten en eruit drukken.

Die 10-200-500bar is leuk, maar je praat hier over de druk om de zuigers eruit te krijgen, niet over de remdruk an sich of de druk die het apparaat theoretisch kan leveren. De vergelijking in drukken kloppen, maar voegen hier weinig toe. Als de zuigers eruit komen met de compressor, dan was de druk blijkbaar genoeg ;)

Mijn ervaring is dat met een compressor en een stukje binnenbandje bij de nippel (zodat de compressor minder lucht verliest waar je hem op de zuiger drukt), je de zuigers er meestal wel uit krijgt, de zuigers die als eerste los komen even vast zetten of een houtje er tussen. Kijk uit met je vingers of rondvliegende zuigers, beide meegemaakt. Dacht oprecht dat ik m'n duim gebroken had :S
 
  • Leuk
Waarderingen: k0en
Terug
Bovenaan Onderaan