Oxidatie remzuiger

Alapaka

Rookie
28 mrt 2020
14
15
Hoi allemaal,

Vanavond bezig geweest met het vervangen van de remblokken op mijn Tiger 800. Ik kwam alleen op de zuigers een (lichte?) oxidatie tegen.

In hoeverre kan dit kwaad? Of zou het bijvoorbeeld voldoende zijn als ik het met wat fijne Scotch Brite het oppoets?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Foto was idd niet heel duidelijk, nu zou je meer moeten kunnen zien als je er op klikt.

Heb wel al met een tandeborsteltje met remmenreiniger heb ik al geprobeerd. Even proberen met WD40 dus.
 
Kun je een doekje of oude veter erom heen trekken en soort van flossen misschien? Beetje polijst middel erop ofzo.

Keerringen werken het best op een passend oppervlak. Dus oneffenheden die in de buurt kunnen komen van de seals zijn in principe ongewenst.
 
Zoals ik het kan zien is de roest al in gepit door de beschermende laag, maar dat kan je zelf beter beoordelen als je ze er even wat verder uitperst.
Je kan ze schoonmaken met scotchbrite en een beetje wd40 of zo , maar de kans is groot dat je volgend jaar weer aan de gang moet.
Nieuwe zuigers zijn soms verrassend goedkoop / niet zo duur op ebay of de dealers.
 
Net met WD40 en een doek geprobeerd om het wat op te poetsen. Het resultaat is dat het wel minder is maar nog niet helemaal weg.

Ik ga denk ik dus maar op zoek naar nieuwe, iemand tips waar ik deze het beste kan halen (2012 model)? Bij een dealer, of zit er daar een heftige marge op?
 
Ik zou geen WD40 gebruiken. Dat remvloeistof agressiever is wil niet zeggen dat de seals ook tegen WD40 kunnen. Het beste advies is m.i. al gegeven: schoonschrobben met een tandenborstel en warm water met afwasmiddel. Dat doe ik zelf ook om het jaar.

Als de oxidatie blijft en goede werking van de rem verhindert zou ik de klauw reviseren: remzuigers en seals vervangen en klauw goed schoonmaken voor montage. Die revisiesetjes kun je gewoon bestellen via (bijv.) motorcyclespareparts.nl.
 
remvloeistof is helemaal niet agressief.
in alle geval voor iets dat in je remklauw zit. het zou maar erg zijn als ...
en met die remzuigers scheelt niks, gewoon blijven gebruiken.
Of een vloeistof aggressief is of niet wordt deels bepaalt door de omgeving. Remvloeistof is bijv. erg agressief voor de lak van je motor maar weer niet voor de rubbers van je remzuigers.
 
Als je nog niets besteld hebt

Het beste wat je kunt doen is staalwol nummer 000 nemen.
Je kunt met een beetje fantasie op verschillende manieren de staalwol gebruiken.
Bijvoorbeeld een tandenborstel met hierover de staalwol verdelen.
Dan licht polijsten tot het weer mooi schoon is.
Goed schoon maken en met remvet dun insmeren.
Heb dit bij een FJR 1300 achter remklauw gedaan.
Kon hem aan de achterkant niet goed schoon krijgen maar als je iets hebt wat om de zuiger past dan kun je die draaien zodat de achterkant naar voren komt.
Als je eenmaal weet hoe het gaat ben je met een uurtje klaar en is de zuiger weer mooi schoon..
GEEN WD40 gebruiken is niet goed voor het rubberen afdicht ring.
Het is ook geen oxidatie gewoon begin van roestvorming.
De foto is trouwens best duidelijk op de laptop.
IMG_4425.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan