Remzuiger cilinder schoonmaken/polijsten of nieuwe?

Tasin

MF'er
4 jan 2022
47
55
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb mij zelf al voorgesteld. Ik heb een Honda CBF600 SA gekocht met wat werk :). Een van de eerste dingen die ik wil aanpakken zijn mijn remmen.

Mijn voorremmen piepen (heel erg). Daarnaast zag ik dat de zuigers ook zijn gecorrodeerd (zie foto's). Ik heb ondertussen een revisie setje besteld maar daar zitten geen cilinders bij.

Ik ben het forum afgegaan en ook diverse andere sites maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden op mijn vraag. Vandaar:

Kan ik de zuigers(specifiek de mijne) hergebruiken en wat moet ik daarvoor doen? Wanneer is het verstandig om nieuwe te halen?
 

Bijlagen

  • IMG20220104195209.jpg
    IMG20220104195209.jpg
    102,9 KB · Weergaven: 75
  • IMG20220104195202.jpg
    IMG20220104195202.jpg
    134,8 KB · Weergaven: 80
Laatst bewerkt:
Heel verstandig, ik hoop alleen dat je een goede set krijgt.
Handelaar was bij mij in de buurt dus heb ze opgehaald. Klauwen zien er goed uit, geen roest of dergelijks. Is het verstandig om de blokken eruit te halen en de klauw even schoon te spuiten met rem reiniger? Of gewoon direct plaatsten. Exemplaar heeft ongeveer 4000km gereden zei die
 
Geen klauwen met remmenreiniger schoonmaken hoor. Veel te agressief voor de seals. Je kunt beter een mild, verdund schoonmaakmiddel gebruiken in combinatie met een tandenborstel. Daarmee krijg je de klauwen echt wel schoon.
 
Handelaar was bij mij in de buurt dus heb ze opgehaald. Klauwen zien er goed uit, geen roest of dergelijks. Is het verstandig om de blokken eruit te halen en de klauw even schoon te spuiten met rem reiniger? Of gewoon direct plaatsten. Exemplaar heeft ongeveer 4000km gereden zei die
Nu heb je de kans.
Gewoon doen.
 
Geen klauwen met remmenreiniger schoonmaken hoor. Veel te agressief voor de seals. Je kunt beter een mild, verdund schoonmaakmiddel gebruiken in combinatie met een tandenborstel. Daarmee krijg je de klauwen echt wel schoon.
Spritus was het altijd.
Beetje remmenreiniger zou op een moderne seal toch ook geen probleem moeten zijn lijkt me?
 
Als het goed is zal remmenreiniger verdampt zijn voordat het voorbij de stofring komt.
Buiten dat is remmenreiniger nooit zo agressief als duizenden kilometers remstof, weer en wind, poetsmiddelen.


Het heet ook niet voor niks remmenreiniger zou je denken.;)
 
Als het goed is zal remmenreiniger verdampt zijn voordat het voorbij de stofring komt.
Buiten dat is remmenreiniger nooit zo agressief als duizenden kilometers remstof, weer en wind, poetsmiddelen.


Het heet ook niet voor niks remmenreiniger zou je denken.;)
Ja, om remoppervlakken te reinigen. Als je iets niet tussen je wrijvingsvlakken wil hebben, is het iets wat ervoor zorgt dat die wrijving vermindert wordt.
 
Naar mijn weten lost remmenreiniger de bestanddelen in rubber op, welke ervoor zorgen dat het rubber soepel blijft.

Het is een gemeen goedje, maar even je remklauwen er mee afborstelen kan 0,0 kwaad, tenzij ze al op het randje van desintegratie staan.

Je stofring zit er juist voor om te zorgen dat je keerring goed blijft. Die stofring leeft in waarschijnlijk één van de slechtste milieus op je motor, warm/koud door remmen, wind, regen, remstof, zonlicht, enzovoorts. Een beetje remmenreiniger gaat daar écht geen kwaad op doen. Je daadwerkelijke keerring zal ik er inderdaad niet mee gaan poetsen, maar die stofring? Geen enkel probleem.
 
Nooit gebruikt in de veertig jaar dat ik met motoren bezig ben , alleen remvloeistof is mij geleerd te gebruiken bij het weer monteren van de zuiger
Een klein beetje op de zuiger smeren en hij of zij glijden er zo in en geen vervuiling van de vloeistof vanaf de start , wel schone vloeistof gebruiken is voldoende
En als je dan gelijk de klauw vult met vloeistof als je de zuigers dr in drukt is het ontluchten doorgaans ook bijna in 1x klaar.
 
Klopt Ik vul ze gelijk met remvloeistof en druk dan de zuiger erin niet dat het veel uitmaakt zit vrijwel geen ruimte achter de zuiger als deze geheel ingedrukt zit althans bij de Brembo klauwen die ik tot op heden uit elkaar heb gehad .
De japanse remklauwen waren meestal al te ver heen om te redden en vervangen was goedkopper dan een revisie setje
 
Hoi allen, ik denk dat ik ze eerst met wat Dreft en water schoonpoets. Ze zien er niet al te gek uit. Als dat niet werkt gebruik ik wel remreiniger (gedoseerd). Ik ben nog niet zo bekend met het forum en weet niet of post's worden afgesloten? Wat mij betreft kan hier een slotje op.

Ik had graag het eindresultaat met jullie willen delen maar er zijn nog een aantal zaken die moeten gebeuren:
- Balhoofdlager
- voorvork keerringen
- USB port installeren
- Gear indicator installeren
- Radiator opfrissen (40% vinnen dicht)
- grote beurt :)
- Motor volledig poetsen
- Polijsten
en dan rijden :):)

De voorkant ligt er dus af en de remmen heb ik er nog niet opgezet. Ik ben dit weekend al begonnen aan klus nummer twee (de balhoofdlagers) en daarna zijn de voorvork keerringen aan de beurt. Ik ben dus nog wel even zoet met de motor. Wellicht zien jullie nog vragen voorbij komen over bovenstaande zaken ;)

Nogmaals bedankt voor jullie hulp !
 
Terug
Bovenaan Onderaan