Waar op letten bij aanschaf motorblok?

THe WoLFMaN

MF veteraan
9 aug 2006
3.704
0
Rotterdam
Zo tijd niet geweest hier...maar even het volgende, het moment is aangekomen. A.s. donderdag ga ik of wil ik een nieuw motorblok bekijken/halen! De sloop waar ik naar toe ga heeft meerdere blokken ter beschikking. Maar nu rest mijn vraag. Alhoewel ik nu al helemaal voorzichtig ben met het vertrouwen van een "verkoper", rest mij de vraag wat nou echt de aandachtspunten zijn voor een blok (op het oog aan de buitenkant) voor mijn ZXR-750 uit 1993. Ik kan natuurlijk vragen of die alles uit elkaar wilt halen... (maar lijkt me erg tijdrovend, maar wel weer moeite waard) maar wat zijn nou dingen waar ik/jullie naar zouden kijken...? Name it wat je denkt.. 2 mensen weten meer dan 1 zeggen ze. Ik weet dat het sowieso wel een risico is natuurlijk maar daar kan ik nooit omheen. Ik wil wel zo een goed mogelijke inschatting maken...

Alvast bedankt!
 
Die dingen hebben een volledige kuip he? Da's jammer ik zou namelijk het liefst een blok met wat (lichte) 'vers ogende' schuif-/valschade hebben. Dan heb je namelijk wat meer kans dat de fiets die er ooit omheen zat kapotgegooid is maar het blok wel 'rijdend is weggezet'.
Dan moet ik er bij zeggen dat ik geen ervaring heb met losse blokken kopen, ik denk alleen maar even hard op :9
 
wat je zou kunnen doen is het kleppendeksel eraf halen, en de nokken van de nokkenas meten, en eventueel de klepspeling. Dit zijn statische zaken, die je redelijk snel kunt meten.

ik weet niet of het raadzaam is om de koppeling te meten, die kan bij 25000 al versleten zijn.
Het blok kun je niets aan meten zonder dit open te halen.
thermostaat kun je ook niets aan zien, en dat is natuurlijk garantie als die lek is.

ik wil normaal gesproken weten wat voor compressie er op zit, maar het lijkt me ondoenlijk om deze te meten. alhoewel ik het wel ooit met een boormachine heb gedaan.
 
wat je zou kunnen doen is het kleppendeksel eraf halen, en de nokken van de nokkenas meten, en eventueel de klepspeling. Dit zijn statische zaken, die je redelijk snel kunt meten.

ik wil normaal gesproken weten wat voor compressie er op zit, maar het lijkt me ondoenlijk om deze te meten. alhoewel ik het wel ooit met een boormachine heb gedaan.
Kun je niet gewoon de startmotor aansluiten en dan laten ronddraaien? Of moet de compressie warm gemeten worden?
 
Kun je niet gewoon de startmotor aansluiten en dan laten ronddraaien? Of moet de compressie warm gemeten worden?

soms willen de klepveren wel eens vast zitten door oude olie. dus dan meet je helemaal geen compressie. als hij gaat ontbranden, komt dat vanzelf los. daarvoor moet hij dus eerst ff minstens een minuutje gelopen hebben.
 
soms willen de klepveren wel eens vast zitten door oude olie. dus dan meet je helemaal geen compressie. als hij gaat ontbranden, komt dat vanzelf los. daarvoor moet hij dus eerst ff minstens een minuutje gelopen hebben.


Ok dan kun je volgens mij alleen nog maar erop geloven dat het blok goed is of een soort van garantie afspreken
 
als je dan toch een nieuw blok gaat kopen, kun je net zo goed een ZX9 blok eronder leggen. let dan wel op verzakte cylinderbussen. dan kun je tenminste een fatsoenlijke topsnelheid behalen. die ouwe van mij deed 300 op de teller *0*
 
Bij een ZXR er ff op letten dat de nokkenassen geen pitting hebben. Daar hebben namelijk heel veel blokken last van. Het is maar een klein beetje werk voor een hoop meer zekerheid.

Voor de rest heb ik nooit echt problemen met het motorblok gehad, afgezien van koppelingsplaten die versleten waren en een waterpomp die lekte.
 
Die dingen hebben een volledige kuip he? Da's jammer ik zou namelijk het liefst een blok met wat (lichte) 'vers ogende' schuif-/valschade hebben. Dan heb je namelijk wat meer kans dat de fiets die er ooit omheen zat kapotgegooid is maar het blok wel 'rijdend is weggezet'.
Dan moet ik er bij zeggen dat ik geen ervaring heb met losse blokken kopen, ik denk alleen maar even hard op :9

Nou, ik zou dat juist helemaal niet gauw doen..

Als bij een schuiver de motor nog een tijdje door blijft lopen als'ie op zijn kant ligt heb je grote kans op lager/krukasschade door gebrek aan smering.
 
Terug
Bovenaan Onderaan