Waar op letten bij een occasion?

BikeLeek

Rookie
24 jul 2020
6
1
Hoi iedereen!

Ik ben 29 jaar en heb afgelopen oktober mijn motorrijbewijs A gehaald .
Ik heb ervaring met verschillende 700 en 900 cc motoren van vrienden.
Bij het aanschaffen van een motorfiets maak je al veel kosten, ook later met customizen.
Ik wil een XSR700 maar mijn gedachten gaan soms ook naar een MT09 SP.
Ik wil niet na een half jaar uitgekeken zijn en opnieuw kosten maken voor een nieuwe motor.
Ik heb zowat alle dealers in mijn regio en verder bezocht en de prijzen voor occasions liggen ongeveer gelijk.
Wat mij opvalt is dat bij een tellerstand van 35000 km voor een MT09 de prijs bij ongeveer 10K zit, en dat is bij elke dealer zo een beetje.
Maar elke motor heeft zijn eigen vooorgeschidenis en elke eigenaar is er anders mee omgegaan.
Dus hoe zou je nou weten of een MT09 met 35000 km een degelijk goed verzorgd motor is?

Ik zou graag jullie ervaring willen raadplegen :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zowiezo vragen naar de onderhoudsgeschiedenis, dan kun je zien of die z'n beurten regelmatig gehad heeft en/ of er de goede onderdelen gebruikt zijn.

Is de motor niet bij n dealer in onderhoud geweest ga dan met iemand erna kijken die verstand van zaken heeft.
Nou is 35k nog niet n echte stand waar je al t ergste moet denken, mi, hij is net 'los'.
😉
 
Algehele staat van de motor:
Hoe zien de slijtage delen eruit, is de vorige eigenaar ook aan het ‘customizen’ geslagen en hoe is dit gedaan: met goedkope troep of met de accessoire catalogus van Yamaha in de hand? Hoe zien de zichtbare bouten eruit, netjes of allemaal verschillend en half dol gedraaid.
Ergo: vraag jezelf af is het een nette motor?

Daarnaast onderhoudsgeschiedenis.

Edit: even een hele snelle marktplaats blik leert mij dat mt09’s van €10k rond de 10k km’s op de teller hebben en sp’s rond de 20-25k km’s.
 
Bij 40.000 km moet bij een MT-09 voor het eerst de kleppen gedaan worden, dus dat is een vrij dure beurt. Eentje kopen met 35k op de teller vind ik niet superhandig als je je aan het onderhoudsschema wil houden. Misschien beter om er eentje te kopen met 40+ waar aantoonbaar door rekeningen die beurt al uitgevoerd is, dan kan zit je goed tot 80k. :) (Bij de mijne moesten ook echt 7 van de 12 kleppen gesteld worden)
 
Mijn exemplaar is een 1st Gen, en de complete geschiedenis is bekend, origineel Nederlandse motor en ik heb vanaf 0 km alle gegevens op papier, ook van de tweede eigenaar, ik ben de derde en hou ook alles bij. Dat is wat je idealiter wilt zien, Veringupgrades zijn een welkom extra bij dit model, en dat er goede banden op zitten, originele Yamaha accessoires ook goed :t Goedkope China meuk als stepjes, knipperlichten, spiegels en hendels juist niet, dat zijn net de dingen die stuk gaan bij een schuiver.
 
Bij 40.000 km moet bij een MT-09 voor het eerst de kleppen gedaan worden, dus dat is een vrij dure beurt. Eentje kopen met 35k op de teller vind ik niet superhandig als je je aan het onderhoudsschema wil houden. Misschien beter om er eentje te kopen met 40+ waar aantoonbaar door rekeningen die beurt al uitgevoerd is, dan kan zit je goed tot 80k. :) (Bij de mijne moesten ook echt 7 van de 12 kleppen gesteld worden)
Bedankt voor deze info!
Een MT09 op 40K vindt je bij de dealers nagenoeg niet, dit verklaart waarom :)
 
Algehele staat van de motor:
Hoe zien de slijtage delen eruit, is de vorige eigenaar ook aan het ‘customizen’ geslagen en hoe is dit gedaan: met goedkope troep of met de accessoire catalogus van Yamaha in de hand? Hoe zien de zichtbare bouten eruit, netjes of allemaal verschillend en half dol gedraaid.
Ergo: vraag jezelf af is het een nette motor?

Daarnaast onderhoudsgeschiedenis.

Edit: even een hele snelle marktplaats blik leert mij dat mt09’s van €10k rond de 10k km’s op de teller hebben en sp’s rond de 20-25k km’s.
Ik ben vorige week bij een dealer geweest om een XSR700 te checken, die fietsen zien er allemaal netjes en gepoetst uit op het eerste gezicht(Handig die remreiniger xD), maar toen ik wat dieper keek zag ik sporen van dolgedraaide bouten en veel roestsporen.
 
Bedankt voor deze info!
Een MT09 op 40K vindt je bij de dealers nagenoeg niet, dit verklaart waarom :)
Graag gedaan.

Als je al aan een MT-09 denkt van 10K maar ook naar een XSR700 dan zou ik er sterk aan denken om dat laatste model gewoon nieuw te kopen, dan kost die net onder de 10K, heb je nul kans op problemen van anderen, geen roest en een paar jaar fabrieksgarantie.
 
Graag gedaan.

Als je al aan een MT-09 denkt van 10K maar ook naar een XSR700 dan zou ik er sterk aan denken om dat laatste model gewoon nieuw te kopen, dan kost die net onder de 10K, heb je nul kans op problemen van anderen, geen roest en een paar jaar fabrieksgarantie.
MT kost 12.5k...nieuw
Zoek een overjarige, en je hebt hem voor 11.5
 
Hoi iedereen!

Ik ben 29 jaar en heb afgelopen oktober mijn motorrijbewijs A gehaald .
Ik heb ervaring met verschillende 700 en 900 cc motoren van vrienden.
Bij het aanschaffen van een motorfiets maak je al veel kosten, ook later met customizen.
Ik wil een XSR700 maar mijn gedachten gaan soms ook naar een MT09 SP.
Ik wil niet na een half jaar uitgekeken zijn en opnieuw kosten maken voor een nieuwe motor.
Ik heb zowat alle dealers in mijn regio en verder bezocht en de prijzen voor occations liggen ongeveer gelijk.
Wat mij opvalt is dat bij een tellerstand van 35000 km voor een MT09 de prijs bij ongeveer 10K zit, en dat is bij elke dealer zo een beetje.
Maar elke motor heeft zijn eigen vooorgeschidenis en elke eigenaar is er anders mee omgegaan.
Dus hoe zou je nou weten of een MT09 met 35000 km een degelijk goed verzorgd motor is?

Ik zou graag jullie ervaring willen raadplegen :)
Kun je aub het woord occaSion gebruiken.
Mijn OCD kan de topictitel plus het veelvuldig gebruik van het niet bestaande woord occation niet aan... :X
 
Graag gedaan.

Als je al aan een MT-09 denkt van 10K maar ook naar een XSR700 dan zou ik er sterk aan denken om dat laatste model gewoon nieuw te kopen, dan kost die net onder de 10K, heb je nul kans op problemen van anderen, geen roest en een paar jaar fabrieksgarantie.
XSR700 is idd net onder de 10K maar de MT09 SP die ik wil in nieuw heeft Goedhart Motoren voor 14K staan. Daar moet ik nog een aantal maandjes voor sparen :)
 
Bij dit soort minimale bedragen (occasion vs nieuw). Spaar even door en koop een nieuwe.

Mocht het wel een occasion zijn; zorgen dat de hele historie (onderhoud) aanwezig is. Dus als je hoort "ja; die hebben we niet" dat staat gelijk aan: er is laks / niet onderhouden of het is een import met schade. Dan lekker laten staan.

Ga eventueel voor een origineel Nederlandse motor bij een officiële Yamaha dealer.
Edit: Denk aan MotoPort Veldhoven / Van Meel motoren.. dat soort zaken.
 
Al heb je soms best mooie modellen waar "het spits" vanaf is. En er bijv. 500km op de teller staat. Maar je dan wel de volledige fabrieksgarantie krijgt. Dan is hij bijvoorbeeld gebruikt als demo.
Ex Demo?
Niet iedereen gaat even netjes om met een motor die geen eigendom is
iets dat koud afgeragd is geweest zou ik liever niet overnemen
 
Dit is idd een goede optie, maar dan wil je het nieuw kopen niet mislopen. Maar een in nieuwstaat zou ik zeker overwegen.
een overjarige betekend dat ze vorig jaar bij een dealer geleverd zijn, dus BJ 23, en in 24 op naam zijn gezet. daar heeft nog niemand op gereden, maar op papier is de motor al een jaar oud
 
Ex Demo?
Niet iedereen gaat even netjes om met een motor die geen eigendom is
iets dat koud afgeragd is geweest zou ik liever niet overnemen
Met de motorfiets techniek uit de jaren 80 was dat inderdaad wel een serieus dingetje.
Ik zou er echter geen seconde over twijfelen met een moderne fiets. Spul is super degelijk gebouwd tegenwoordig met goede smeermiddelen en een ECU die kijkt naar de temperatuur van de motor enz enz. Daarbij is het spul door de regel ook zo achterlijk krachtig/snel dat als je 100% van het vermogen benut in de directe nabijheid van de dealer je waarschijnlijk toch al in de zijkant van een ander pand gefrut zit. We hebben het over 120pk op een fiets van nog geen 200kg.
Het is niet voor niks dat je tegenwoordig bijna nooit meer hoort over motoren met een kapot gelopen cilinderblok oid.

Een demo met volle fabrieksgarantie, kom maar door.
 
Laatst bewerkt:
Ex Demo?
Niet iedereen gaat even netjes om met een motor die geen eigendom is
iets dat koud afgeragd is geweest zou ik liever niet overnemen
Datzelfde probleem zal TS dan hebben met praktisch elke MT-07/09. Die dingen zijn geliefd onder jongeren.
En je weet ook nooit zeker of een occasion helemaal afgeragd is door een van de vorige eigenaren.

Dan zou je alleen nog maar nieuw kunnen kopen.
 
35K op de teller wil ik zeker de boekjes er bij. Alle tweedehands motoren lijken rond die stand te zitten, dat is wel heel raar. Als de eerste toelating niet in NL is en je hebt geen boekjes, dan weet je zeker dat er iets mee is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan