opletten of het blok geen rare geluiden maakt, heb er twee gehad (lang geleden) die alletwee aan puin gedraaid zijn, dat waren toen problemen met de balansassen..
Zwakste punt van die dingen, als ie overmatig trilt en/of hard ratelt/kloenkt (ook met warme motor) kun je m beter laten staan.
Dat ratelen/kloenken word steeds erger als je hoger in toeren komt.
Kijken of er beschadiging opzitten. Bijvoorbeeld aan vorkpoten of stuurgewichtjes. Dan weet je of ie veel schuivertjes heeft gemaakt.
Kan ook van een nauwe doorgang komen bij een schuur/gang (naja, voorpoten niet zomaar, maar uitstekende dingen als spiegels en stuuruiteinden wel)
Als er valbeugels op zitten of hebben gezeten dan lijkt het ook alsof er mee gelest is.
Of iemand die de schade beperkt wilde houden bij een evt valpartij.
Daarnaast zie ik een lesmotor niet perse als een nadeel, die worden over het algemeen wat minder zwaar belast en maken meestal wat langere ritten en als ze op hun kant gaan is dat 9 vd 10x met wat lagere snelheid tijdens bijz verrichtingen.
Mijn NX'je was ook een ex-lesmotor en die leefde na 100000km ook nog, zonder noemenswaardige problemen (alleen een stevig olieverbruik, maar dat is pas ontstaan in de 35000km die ik er zonder problemen mee gereden heb).
Als het zadel beschadigd is (scheurtjes) heeft ie waarschijnlijk meer km's gemaakt dan op de teller zit.
Kwestie van op een bevroren zadel gaan zitten, dat is dan keihard en scheurt vrij snel.
Als de uitlaat lek is heet ie ook meer km's gemaakt dan is beweerd.
Of er zijn heel veel korte ritjes mee gemaakt, niet dat dat gezond is overigens.
Uitlaat roest nl ook/vooral van binnenuit, door condens en dat stookt er niet uit met korte ritjes.