Een motorfiets heeft ook remmen..
Ga niet kloten als je nooit hebt gesleuteld anders lig je snel in een kist.
Laat je motor ff checken door een ervaren monteur..c.q. sleutelaar.
Voor het starten (dus niet rijden!!!!)
Tankinwendige checken op roest...Als de tank heeft leeggestaan dan is die nu verroest..ga dan maar voor een andere tank of wellicht andere motor kijken starten moet je dan zeker niet doen.
1) Carburateurs helemaal schoonmaken is het beste maar schroefje onderaan los draaien en alle drab eruit laten lopen is ook mits je naderhand troep in je benzine gooit om alles te reinigen
2) Goeie accu erin gooien een nieuwe!! Anders blijf je kutten (maar met starkabels van een auto gaat het ook het 1e starten, zolang het geen diesel is..)
2a)Bougies ff checken en eruit draaien
2b) ff de vonk van de bougies checken (buitenkant van bougie tegen motorblok douwen zonder met het handje vast te houden anders krijg je een nieuw kapsel)
3) Alle benzine uit de tank mieteren en nieuwe ingooien (gooi die ouwe maar in je benzine! auto ..die blijven lopen)
5) Theelepel olie (ff opzuigen met aquarium slang) en in cilinders gooien ..let op niet te veel
6) Motor ff ronddraaien (zonder te starten)
7) Bougies erin ...nieuwe benzine in tank..ff de pri erop
8) Schroefjes onderaan de vlotterkamers opendraaien van de carbs zodat je de benzine eruit ziet lopen en schoon is (wel ff een doek neerleggen)
9) pri en schroefjes dicht
9b) alle benzine leidingen checken op lekkage..anders brandt die straks ter plekke af..
10) Doek weghalen (brandt als de hel als daar een vonk op komt)
11) Luchtfilter inlaat bereikbaar maken ..doek op de luchtinlaat en starten
12) Rookt en proest die als de hel
13) ff doorzetten..blijft voorlopig klote lopen is normaal, olie moet eruit
14) Als de motor warm is en de olie ook , motor uit en motor olie weg laten lopen en vervangen
IK HERHAAL NIET OP RIJDEN! EERST LATEN CHECKEN DOOR ERVAREN MOTORRIJDER OF MONTEUR or whatever wat ervaren is. Ook al jeukt het waar het niet jeuken kan.
Vooral de remolie en koppelingsolie moet vervangen worden en het hele remgedeelte (leidingen op uitdroging etc) moet goed gechecked worden.
Voor het rijden:
1) Banden ..verwisselen
2) Remolie en eventueel koppelings olie (als je een hydraulische hebt) vervangen..
3) Leidingen van koppeling en rem vervangen (die leidingen zijn nu waarschijnlijk echt oud)
4) Op zware aanlopende punten balhoofdlager checken
5) Achterbrug speling checken
6) Wiellagers checken op bijgeluiden
7) Ketting smeren en na het rijden weer (wel ff checken op schakels die niet goed meewerken) Keeting ff bij het achterrad lostrekken..veel speling? ketting vervangen)
zo kan ik nog wel een jaartje doorgaan maar let op de gouden regel...
"Starten en rijden is fijn maar zonder remmen is PIJN."
Ook al draait die fiets voor geen motor en ga je met eigenwijze kop toch rijden ...de remmen moeten 100% zijn.
Echter wil ik je erop wijzen dat je volgens de wet ook geheel verantwoordelijk bent voor de technische staat van je motor dus als er ergens een gebrek is en je krijgt met die fiets daardoor een ongeval...heb je een probleem
Nou alles gedaan en al veranderd in een schijtwezel, hehehe?
Doek op de luchtinlaat en starten die fiets.