Waarborgfonds, wat aan te leveren!!

RBS

MF veteraan
8 jan 2010
1.646
51
Dag allen,

Toen ik begin dit seizoen door een oliespoor onderuit ben gegaan werd mij verteld dat ik de schade wellicht kon verhalen bij het waarborgfonds. Ik zoeken op het motor-forum etc. maar ik kon nergens echt duidelijk achterhalen wat men moet aanleveren voor een goede claim. Ook zegt de één dat je hiervoor geen vergoeding krijgt terwijl anderen wel een vergoeding gekregen hebben. Aan de hand van het laatste toch maar een verzoek tot schadevergoeding ingediend. Dit onder het mom van NEE heb je, JA kun je krijgen.

En vandaag na 4 maanden wachten heb ik eindelijk een positief bericht van het waarborgfonds ontvangen. Nou ja bericht, heb de brief nog niet thuis maar ze hebben de schadevergoeding al wel uitgekeerd. Goed nieuws dus... :D Om wat meer duidelijkheid te verschaffen voor mensen die in een vergelijkbare situatie zitten, hierbij een opsomming van de documenten die ik heb aangeleverd en een voorbeeld van de brief die ik verzonden heb. Het is zo een heel epistel maar ik hoop dat mensen hier wat aan hebben. Mocht je toch nog vragen hebben dan stuur maar een PM.

Succes allemaal



De documenten die ik aangeleverd heb:
- brief (zie onderstaande)

- formulieren van het waarborgfonds (verzoek tot schadevergoeding, aanrijdingsformulier + vervolgdocument, deze kun je downloaden op hun website)

- 2 getuigenverklaringen (in mijn geval een medewerker van de gemeente en een familielid, beide personen hebben de schuiver niet gezien maar wel het oliespoor geconstateerd)

- fotoreportage door een getuige, van het oliespoor (heb een familielid ingeschakeld om de foto's te maken)

- 2 foto's van het oliespoor, gemaakt door een vrouw die de schuiver wel gezien heeft maar geen verklaring heeft ingevuld + e-mails die ze toegezonden heeft met als bijlage de foto's

- fotoreportage van de schade aan de motor en motorkleding

- kopie van advertentie die ik op marktplaats heb gezet om zo de dader van het oliespoor proberen te achterhalen

- kopie van de flyer die ik bij 2 benzinepompen had opgehangen, zelfde inhoud en doel als de advertentie op marktplaats.

- offerte voor reparatie door motorzaak. Advies van mijn kant. Laat gelijk een schadetaxatie op maken want die willen ze toch hebben, kost je wel minimaal € 200,- maar het scheelt weer tijd. Je krijgt dan ook eerder bericht omdat ze hier niet op hoeven te wachten.


- Mutatierapport/aangifterapport politie. Van alle meldingen die bij de meldkamer binnen komen word een mutatierapport opgemaakt. Voorwaarde voor het waarborgfonds is dat je aangifte doet. Altijd politie erbij betrekken, anders geen vergoeding.
- Contactgegevens van de agent (in mijn geval kopie van zijn visitekaartje)

- Kassabonnen van de kleding (uiteindelijk geen vergoeding voor gekregen, reden zal nog wel volgen in de brief)


Schadebedrag:
Bij de taxatie stellen ze de dagwaarde vast. Na de taxatie plaatsen ze de motor op een aparte website voor handelaren. Deze krijgen een week de tijd om biedingen te doen, voor het hoogste bedrag kan jij de motor uiteindelijk terugkopen. Indien je de motor terugkoopt krijg je het restant uitbetaald minus het eigen risico van € 250,-. Als je ervoor kiest om de motor niet terug te kopen dan krijg je de volledige dagwaarde minus het eigen risico.



De brief:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Waarborgfonds Motorverkeer
Postbus 3003
2280 MG RIJSWIJK


Dhr Schadevergoeding
Ka-ching 13
9000 FG Kassa!!!!

betreft: verzoek tot schadevergoeding

Kassa, 5 jan 2009


Geachte heer of mevrouw,

Bij deze doe ik u het door mij ingevulde Verzoek om schadevergoeding toekomen. Ter aanvulling op dit Verzoek om schadevergoeding wil ik graag nog een toelichting geven op hetgeen is voorgevallen. Betreffende toelichting heb ik onderstaand weergegeven.

Situatieschets
Op 00-00- 2010 reed ik met mijn motorfiets vanaf de afrit van de -----weg van ----------, zijnde N135, richting de rotonde aan de --------weg. Deze rotonde wilde ik links af slaan (de rotonde drie-kwart nemen). Op de rijbaan van deze rotonde bleek, na onderzoek zou blijken, een oliespoor te liggen over een groot deel van de breedte van de rijbaan, welk spoor tevens een lengte had van ongeveer drie-kwart van de lengte van de rijbaan van de rotonde. Deze rijbaan wordt slechts gebruikt door motorvoertuigen. Bij het oprijden van de rotonde ben ik met het voorwiel van de motorfiets op het genoemde oliespoor terecht gekomen. Dit heeft ervoor gezorgd dat mijn voorwiel weg gleed, waardoor ik gevallen ben met de motorfiets en over de rijbaan ben gegleden alvorens tegen de trottoir band tot stilstand ben gekomen. Dit heeft tot gevolg gehad dat ik flinke schade heb geleden aan mijn motorfiets en motorkleding. Een situatieschets van de omgeving is bij deze brief gevoegd in Bijlage I

Ik heb na mijn val de motorfiets van de rijbaan gehaald en ter controle op een veilige plek naast de rijbaan gezet. Daar heb ik de motorfiets geïnspecteerd. Na mijn val heb ik gekeken naar de mogelijke oorzaak hiervan. Zoals gezegd bleek er het genoemde oliespoor te liggen. Een passerende mevrouw heeft mij aangesproken, foto's gemaakt van het betreffende oliespoor en deze direct per e-mailbericht aan mij toegezonden. Het betreft hier "mevrouw *****wijf dat niet wilde meewerken" E-mailberichten met bijbehorende foto's zijn bij deze brief gevoegd in Bijlage II.

Vervolgens heb ik de politie gebeld. In reactie hierop zijn twee agenten, te weten de heer Motormuis en mevrouw Motormuis, respectievelijk dienstnummers ---- en ----. Genoemde agenten hebben geconstateerd dat er een oliespoor op de rijbaan lag. Zij hebben de gemeente ingeschakeld om de rijbaan te reinigen en het geconstateerde oliespoor te verwijderen. Er is aangezegd dat zij deze melding rapporteren. De melding is aangenomen onder registratienummer: ------------------- de rapportage van de melding is bij deze brief gevoegd in Bijlage III. Voor informatie kunt u tevens contact opnemen met de heer Motormuis, de contactgegevens van de heer Motormuis zijn tevens bij deze brief gevoegd in Bijlage III.

Na het vertrek van de agenten heb ik contact opgenomen met de heer Topper. Deze is ter plaatse gekomen om foto’s te maken van het betreffende oliespoor. Deze foto’s zijn tezamen met de getuigenverklaring van de heer Topper bij deze brief gevoegd in Bijlage VII. In afwachting op de komst van de gemeente heeft een passant mij er op gewezen dat hij op twee andere rotondes in de directe nabijheid van de betreffende rotonde ook oliesporen heeft aangetroffen.

Bij aankomst van de gemeente heeft deze de rijbaan gereinigd en het oliespoor verwijderd. Hiervan heeft de heer Topper ook foto's gemaakt. Ook deze foto’s zijn tezamen met de getuigenverklaring bij deze brief gevoegd in Bijlage VII. Daarbij heb ik de heer Reiniger van de gemeente verteld van de andere oliesporen op de nabijgelegen rotondes. Hierop heeft de heer Reiniger van de gemeente ook deze oliesporen verwijderd.

Wegens de schade aan de motorfiets was het vanuit veiligheidsoogpunt niet meer verantwoord om met de motorfiets door te rijden. Hierdoor heb ik de motorfiets laten afvoeren door bergingsbedrijf --------- te Kassa

Schade
Ter inventarisatie van de schade welke is ontstaan als gevolg van mijn val met de motorfiets heb ik op 12 mei 2011 contact gehad met een medewerker van MotoPort -------------- te --------------. Ter beoordeling van de schade heb ik, zoals met de medewerker afgesproken, per e-mailbericht een uitgebreide fotoreportage toegestuurd. In reactie hierop heeft een medewerker van MotoPort -------------- te -------------- een pro forma schade-indicatie gedaan. Reparatiekosten werden begroot op ongeveer €----. Genoemde e-mailcorrespondentie is bijgevoegd in Bijlage IV van deze brief. Tevens heb ik schade geleden aan mijn motorkleding, foto’s en kassabonnen zijn bijgevoegd in Bijlage IV.

Vervolgacties
Op 04 dec 2009 heb ik een bezoek gebracht aan het hoofdbureau van de politie --------------, -------------- 78 te Kassa. Daar heb ik een afspraak gemaakt voor het doen van aangifte tegen de eigenaar van het motorvoertuig welke verantwoordelijk is voor het ontstaan van het oliespoor.
Op 5 dec 2009 heb ik contact gehad met agent de heer Wijkagent op het politiebureau aan het Streek 7 te Kassa, Bureau Kassa. Deze vertelde mij dat ik geen aangifte kon doen omdat dit strafrechtelijk niet mogelijk is. Het zou hier een civiele zaak betreffen. Voor informatie kunt u contact opnemen met de heer Wijkagent, bureau Kassa op telefoonnummer -----------------------.

Op 2 jan 2010 heb ik een advertentie aangemaakt op de internetsite www.marktplaats.nl. Daarbij heb ik getuigen, die eventueel informatie hadden over het ontstaan van het oliespoor, verzocht zich bij mij te melden. Dit om te achterhalen wie de eigenaar is van het motorvoertuig welke verantwoordelijk is geweest voor het ontstaan van het oliespoor. Genoemde advertentie is bekend onder advertentienummer: -----------------------. Een afdruk van deze advertentie heb ik in de bijlage van deze brief gevoegd onder Bijlage V.


Op 04 jan 2010 heb ik bij twee benzinepompen advertenties opgehangen. Het betreft hier twee benzinepompen in de directe omgeving van de betreffende rotonde aan de --------------------weg. Het betreft hier de Q8 nabij de --------------weg te Groningen en de Total aan de --------------weg te Kassa. De inhoud van deze advertentie is nagenoeg gelijk aan de advertentie welke ook op de internetsite www.marktplaats.nl is geplaatst. Een afdruk van deze advertentie heb ik tevens in de bijlage van deze brief gevoegd onder Bijlage V.

Op verzoek heeft de heer Reiniger van de gemeente een verklaring afgegeven. Dit heeft hij gedaan bij getuigenverklaring op 7 feb 2010. Deze is ondertekend en bijgevoegd in Bijlage VI van deze brief. Tevens heeft op verzoek de heer Topper een verklaring afgegeven op 3 feb 2010. Deze is ondertekend en tezamen met de foto’s van de heer Topper bijgevoegd in Bijlage VII.

Bewijzen
Het oliespoor dat op de rijbaan van de rotonde was gelegen was afkomstig van een ander motorvoertuig. Het betreft hier namelijk enerzijds een rijbaan welke slechts bestemd is voor motorvoeruigen. Anderzijds betrof het duidelijk, zoals onderbouwd met het fotomateriaal en de getuigenverklaringen, een oliespoor. Dit oliespoor zal, gezien het bovenstaande, veroorzaakt zijn door, al dan niet enige lekkage dan wel lading van, een ander motorvoertuig.

De aanwezigheid van het oliespoor over een groot deel van de rijbaan is direct gerelateerd aan mijn ongeval. Het oliespoor was gelegen op een groot deel van de rijbaan van de rotonde en was daarmee voor mij nagenoeg onmogelijk om te ontwijken bij het nemen van de rotonde in de door mij gewenste richting. Door het in contact komen van de voorband van mijn motorfiets met het oliespoor is mijn voorwiel weggegleden waardoor ik ten val ben gekomen. De val heeft vervolgens genoemde schade tot gevolg gehad.

Op de verschillende advertenties welke ik heb geplaatst op de internetsite www.marktplaats.nl en heb opgehangen bij de benzinestations heb ik geen reactie mogen ontvangen. Dit heeft tot gevolg dat de eigenaar, dan wel bestuurder van het motorvoertuig welke verantwoordelijk is voor het ontstaan van het oliespoor, onbekend is. Daarbij heeft het doen van aangifte bij de politie niet het gewenste resultaat opgeleverd, zijnde, het starten van enig nader onderzoek om de identiteit van de veroorzaker van het oliespoor te achterhalen.

Gezien het bovenstaande is er dus een direct verband tussen het ontstaan van het oliespoor, door een ander motorvoertuig, en mijn ongeval. Daar de identiteit van de veroorzaker van het oliespoor, en daaraan gerelateerd het ongeval, onbekend is en er schade is ontstaan aan motorfiets en motorkleding, valt geleden schade mijns inziens onder het waarborgfonds.

Verzoek
Bovenstaande concluderende valt de door mij geleden schade mijns inziens onder het waarborgfonds. Ik verzoek u dan ook mijn aanvraag in behandeling te nemen en overeenkomstig geldende procedures te behandelen en mij een mij toekomende schadevergoeding toe te kennen.


In geval u nadere informatie behoeft ben ik bereid uw vragen te beantwoorden. Ik hoop op een positief oordeel op mijn verzoek, in houdende toekenning van een schadevergoeding.


Met vriendelijke groet,


De heer Schadevergoeding

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Prima dat je het hier neerzet maar op de site van het waarborgfonds is ook alles terug te vinden over wat je moet aanleveren en hoe.
 
De motor was economisch total loss verklaard, €4.000,- schade. Dit wil ook al gauw omdat het een Honda CBR uit '93 betreft en de kappen alleen al ontzettend duur zijn. Desalniettemin een goede dagwaarde gekregen en heb de fiets terug gekocht omdat er toch geen nieuwe motor in zat. Voor relatief weinig geld heb ik hem weer op kunnen knappen dus ik ben zeer tevreden.

Helemaal waar, maar het Waarborgfonds geeft alleen aan wat je minimaal moet aanleveren en/of doen. Als je zoekt op het forum zijn er heel veel vraagtekens wat je moet aanleveren en of je wel of niet in een dergelijk geval in aanmerking komt voor vergoeding. Een aanvraag moet gewoon waterdicht zijn en mijn voorbeeld geeft antwoord op de onduidelijkheden op het forum. Doel is inderdaad om andere mensen te helpen die buiten hun schuld schade hebben opgelopen.
 
gefeliciteerd *O* & goed initiatief :Y
:^

De meeste ambtelijke sites blinken niet uit in duidelijkheid. Goed dat je jouw ervaring hier in duidelijke taal neerzet, zodat eenieder er zijn voordeel mee kan doen!

Ik hoop het nooit nodig te hebben.

Laat nog even weten hoe het zit met de kleding. Op hun website geven ze aan dat ze ook schade aan andere goederen (dan voertuigen) vergoeden, mits ze door een voertuig veroorzaakt zijn. Heb je er trouwens rekening mee gehouden dat je €250,- eigen risico hebt?
 
Jep, staat er ook! De € 250,- eigen risico hebben ze van de vergoeding af gehaald. Als ik de brief heb laat ik weten wat voor standpunt ze innemen bij de kleding.
 
Goed initiatief dat je het hier neerzet. Kan iemand anders in de toekomst nog iets aan hebben.

De brief is overduidelijk geschreven in functie van het voldoen aan de voorwaarden om in aanmerking te komen. Idem voor het bewijs.

Mooi zo!
 
Dus als ik in de toekomst een schuiver maak hoef ik alleen wat olie ergens neer te kieperen en deze brief copieren :z _O-
 
Laatst bewerkt:
En dan twee getuigen die verklaren dat jij de olie er neer hebt gelegd, moet wel goed komen toch ;)!!!
 
Vandaag nog even gebeld met het Waarborg over de kleding. Is dus nog niet meegenomen, omdat dit niet vermeld stond in het schaderapport. Hier moet de schade-expert dus nog naar kijken en dan is het weer afwachten. Tevens de kosten van het schaderapport opgegeven omdat je ook eigen risico betaald, dus kijken of ik dat nog terugkrijg. Zou mooi zijn
 
Dus als ik in de toekomst een schuiver maak hoef ik alleen wat olie ergens neer te kieperen en deze brief copieren :z _O-

Vandaar een ontmoedigingsbeleid tot het indienen van claims en het van te voren geen uitspraken op de site doen over een uitkering bij bepaald soort gevallen. Reken maar dat er enorm veel misbruik van dit fonds wordt gemaakt :Y.
Kleding zal de expert gewoon op basis van dagwaarde vaststellen zoals bij "gewone"verzekeraars.
 
Laatst bewerkt:
Ah zo! Ja, ongetwijfeld. Daarom vind ik de voorwaarden ook wel terecht, met name de getuigen. Hoe dan ook, het is wel fijn als je met een onschuldig gangetje van ca. 25km/h door olie onderuit gaat je ergens terecht kan. Zeker omdat je een oude motor niet all-risk gaat verzekeren.
 
Nog even een korte update wat betreft de kleding. Dit had bekeken moeten worden door de schade expert en heb dus ook hiervoor een vergoeding gekregen.

Nog een tip. De kosten die je maakt voor het schaderapport kan je ook terugkrijgen. Althans dit hebben ze mij vergoed op basis van de nota die ik toegezonden heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan