Wat bepaald nou wanneer kleppen gesteld moeten worden? Het viel me namelijk op dat er behoorlijke onderlinge verschillen zijn. Zo moet dit bij de Suzuki SV650 elke 24.000KM en bij de Yamaha YZF-R6 elke 40.000 KM. Hoe komt het dat dit zo verschilt?
Oh ja, misschien wel leuk als vergelijk om een lijstje neer te zetten, dus wanneer moeten de kleppen van welke motor gesteld worden
Dat zou inderdaad een goeie grap zijn. Je stelt kleppen omdat de nokken/plaatjes/tuimelaars slijten en de speling dan groter wordt.
De klepspeling in de onderhoudsvoorschriften wordt altijd bij een bepaalde temperatuur opgegeven! Warm of koud, handwarm heb ik ook wel eens gezien. Dat kan de verschillen veroorzaken.
Een geconstateerde te kleine klepspeling wordt altijd veroorzaakt door onzorgvuldige afstelling.
Hé?
Er is ook nog zoiets als klep- en zittingslijtage... daardoor wordt je speling natuurlijk wel te klein...
Kan een mogelijke oorzaak hiervan zijn als je met onzuivere brandstof rijdt? (zodat je meer onverbrande dingesen aan je klepzittingen krijgt)?
vandaag gebelt voor mijn 12000 km beurt voor mijn er5. Ik moet blijkbaar ook mijn kleppen stellen staat in mijn kawa boekje en motoport zegt het. Grote beurt kost ongeveer 350 a 400 euro. Daar gaat mijn zakgeld weer
vandaag gebelt voor mijn 12000 km beurt voor mijn er5. Ik moet blijkbaar ook mijn kleppen stellen staat in mijn kawa boekje en motoport zegt het. Grote beurt kost ongeveer 350 a 400 euro. Daar gaat mijn zakgeld weer