Wanneer kleppen stellen?

aprilia2000

MF veteraan
In memoriam
13 apr 2002
6.366
0
Grijpskerke
Wat bepaald nou wanneer kleppen gesteld moeten worden? Het viel me namelijk op dat er behoorlijke onderlinge verschillen zijn. Zo moet dit bij de Suzuki SV650 elke 24.000KM en bij de Yamaha YZF-R6 elke 40.000 KM. Hoe komt het dat dit zo verschilt?

Oh ja, misschien wel leuk als vergelijk om een lijstje neer te zetten, dus wanneer moeten de kleppen van welke motor gesteld worden

Honda
CBR600: 24.000
CBR1000: 12.000
VF750S (V45 Sabre 82): 12.000
VFR 400R: 24.000
VFR750 (1986-1990): 12.000
VFR750 (1991-1997): 24.000
CB500: 24.000
XRV750 Africa Twin: 12.000
X4: 12.000

Suzuki
SV650: 24.000
GS550: 6.000
GS500E: 6.000
GSX600F (oude model): 6.000
GSXR600 '01: 24.000
GSXR750 '96-'97: 24.000

Yamaha
YZF-R6: 40.000
YZF1000R: 42.000
Diversion 900 (1994-2000): 24.000
FZR600 (1989-1993): 24.000
FZ750: 42.000
FZS600 Fazer: 42.000
YZF600R Thundercat: 42.000
TRX-850: 42.000

Aprilia
Pegaso 650: 12.000
RSV Mille: 15.000

Kawasaki
ZX-6R: 12.000
GPX600R: 12.000
ER5: 12.000

KTM
LC4: 5.000

Ducati
620: 10.000
 
Laatst bewerkt:
Wat bepaald nou wanneer kleppen gesteld moeten worden? Het viel me namelijk op dat er behoorlijke onderlinge verschillen zijn. Zo moet dit bij de Suzuki SV650 elke 24.000KM en bij de Yamaha YZF-R6 elke 40.000 KM. Hoe komt het dat dit zo verschilt?

Oh ja, misschien wel leuk als vergelijk om een lijstje neer te zetten, dus wanneer moeten de kleppen van welke motor gesteld worden

Suzuki SV650: 24.000
Yamaha YZF-R6: 40.000

Pegaso 650: 12.000
CBR600: 24.000
 
Yamaha YZF1000R: Volgens Yamaha 42.0000

Maar het is beter de speling toch al halverwegen eens te controleren, velen hebben al geconstateerd dat de speling inlaatkleppen al bij 24.000 veel te klein is.

Dus die van de R6 zou ik ook bij 20.000 een controleren. Controleren gaat vrij eenvoudig. En kan je zelf wel doen.
De speling aanpassen is een stuk meer werk omdat je ook de nokkenassen moet verwijderen. Kan je dan ook beter aan een pro overlaten.
 
tuimelaars met stelboutjes : 6.000/ 7.500 km
luchtgekoeld met stelplaatjes: 12.000/15.000 km voor oudere motoren
20.000/24.000 km voor jongere motoren
vloeistofgekoeld met plaatjes: 24.000 voor oudere motoren
40.000/42.000 km voor jongere motoren
 
Terug
Bovenaan Onderaan