Wat betekent deze uitdraai van m'n schokdemper test?

Levoi

Die hard MF'er
30 aug 2015
561
255
Haarlem
Hallo,

Ik heb vandaag mijn schokdemper gereviseerd teruggekekregen, met een leuke uitdraai van de test. Alleen zie je linksonder een piek, wat op mij overkomt alsof er een vorm van 'stick' in zit. Is dit normaal?
thumbnail_IMG_20210310_150229.jpg
 
overshoot ?

Lijkt mij meer een preload die overgaat in een negatieve veerweg met te weinig statische sag vanwege olie cavitatie in het high speed gedeelte.

ownee, het is een Koni, dat hadden ze toen nog niet ;)
Watte? Ik snap elk woord uit de zin, maar in die combinatie kan ik er geen kaas van maken. Het is een Öhlins trouwens.
 
Watte? Ik snap elk woord uit de zin, maar in die combinatie kan ik er geen kaas van maken. Het is een Öhlins trouwens.

Dan denk ik dat diegene die de test heeft gedaan tijdens de test boos is geworden dat het geen Koni demper is en vervolgens met zijn vuist een mep op het ding heeft gegeven..... ;)
Gewoon bellen dan krijg je de info waar je naar vraagt.
 
Watte? Ik snap elk woord uit de zin, maar in die combinatie kan ik er geen kaas van maken. Het is een Öhlins trouwens.
Het was ook een grapje, vandaar dat ik bikefreak citeerde.

De laatste en 1 vd weinige keren dat ik zo een grafiekje zag was bij een test uit de Performance Bikes waar iemand zn duc ss900 door een specialist onder handen had laten nemen.
Het lijkt me sowieso het beste om contact op te nemen met de personen die de revisie gedaan hebben.
Het lijkt mij (lijkt he) niet meer dan een soort plotter die met een pen de demping tov iets aangeeft.
aangezien het allemaal 1 kleur is denk ik niet dat de demper voor revisie op de testbank is geweest.
dit doet men wel bij een dynojet /powercommander vermogens uitdraai om het verschil weer te geven.

Er zitten genoeg mensen met technische know-how op dit forum, maar qua vering weet ik niet zo iemand die ik zou kunnen 'taggen' / noemen die hier iets van zou kunnen maken .
 
Heb je de schokbreker toevallig bij JD Shocks laten reviseren? Daar heb ik nog zo'n originele Koni-testbank zien staan. Mooi apparaat!

Bij Jan werd mijn schokbreker op dezelfde bank gezet. Dit is een testbank voor enkel en alleen de demping van de schokbreker. De spiraalveer is niet gemonteerd tijdens de test.
Hij heeft de grafiek toen uitgelegd, ik zal het proberen te reproduceren, maar er kunnen fouten in mijn uitspraak zitten. Als je hem belt, dan legt hij het je graag uit.

Volgens mij zijn de lijnen aan de onderkant de ingaande demping. Je leest ze van rechts naar links. Hoe dieper de grafiek naar onder gaat, hoe meer ingaande demping het is. In welke eenheid dat wordt uitgedrukt weet ik niet. Dat extra knikje helemaal rechts onder is de rubberen bump die aan het eind van de slag zit. Je kan je voorstellen dat die bump ineens extra veel ingaande demping geeft, hij beperkt immers de ingaande slag over een heel kort stukje slag.

Vervolgens wordt de demperstang weer uitgetrokken. Dit zijn de bulten die omhoog lopen, en die lees je van links naar rechts. Of te wel, dit is de uitgaande demping. In het Engels heet dat rebound, dat staat ook links boven in de hoek van het grafiek.

Bij de revisie van mijn schokbrekers deed hij een meting voor revisie, een meting na revisie en daarna na het afstellen (indien nodig). Bij jou zijn ook drie "setjes" te zien, sommige met dubbele lijnen, dan heeft hij twee slagen gemaakt om te kijken of hij stabiel is.
Bij je eerste setje was je ingaande demping harder dan je uitgaande demping. Was je schokbreker toevallig zo lek als een mandje?
Bij het tweede setje lijkt het erop dat er al verbetering is, de uitgaande demping is gelijk aan de ingaande demping. Voor een goede werking van de schokbreker is een hogere uitgaande demping dan ingaande demping gewenst.
Bij het derde setje is dit het geval, meer uitgaande demping dan ingaande demping. Mogelijk is hier de schokbreker na revisie nog afgesteld op de veer die bij de schokbreker zat.

Mijn Öhlins die vanuit de fabriek door Yamaha gemonteerd is, heeft dezelfde behandeling ondergaan. Helaas had Yamaha de demping van de schokbreker niet gematched met de gekozen veersterkte. De veersterkte was passend bij de motor, de demping was veel te slap om serieus offroad te kunnen rijden. JD heeft dit weer in balans gebracht.

Maar veel belangrijker dan bovenstaande verhaal: hoe rijdt je motor met de vers gereviseerde schokbreker???
 
Hier onder een plaatje uit de werkplaats van JD Shocks van de bewuste testbank. Heel klein zie je rechts de plotter die de uitdraai maakt. In deze foto is ook een schokbreker ingespannen, zoals te zien is zonder veer.

dc1a851372105140.jpg


Edit: verrek ik vond nog een detailfoto van de plotter. Hier is goed te zien dat er in een verticale slag geplot wordt. Als jij je plaatje een kwart slag linksom draait, dan is die ineens veel meer logisch te lezen.

371bcb1372105219.jpg
 
Hier onder een plaatje uit de werkplaats van JD Shocks van de bewuste testbank. Heel klein zie je rechts de plotter die de uitdraai maakt. In deze foto is ook een schokbreker ingespannen, zoals te zien is zonder veer.

dc1a851372105140.jpg


Edit: verrek ik vond nog een detailfoto van de plotter. Hier is goed te zien dat er in een verticale slag geplot wordt. Als jij je plaatje een kwart slag linksom draait, dan is die ineens veel meer logisch te lezen.

371bcb1372105219.jpg

Dat bankje stelt geen klote voor. Die gekke "overshoot" die jij ziet kan zeer goed afkomstig zijn van dat prutbankje en dito printertje....
 
Jeetje, ik zal nog eens mijn best doen om iemand te helpen door wat tekst, uitleg en bijbehorende plaatjes te geven :$

Ik hoop dat in elk geval de topic starter er mee geholpen is. De overige zuurpruimen mogen er hun derrière mee swipen.

@Levoi Je hebt een goede keus gemaakt door naar JD te gaan. Wat de andere grote schokbrekerbedrijven je niet vertellen, is dat als ze weer eens niet uit de demping komen, ze op de achterdeur bij JD kloppen. Wat BMW je niet vertelt, is dat als de enorm dure volledig elektronisch instelbare achterschokbreker van hun kapot gaat, ze bij JD aankloppen. Hij haalt als enige die units uit elkaar, vervangt de stappenmotortjes en kan ze kalibreren. Bij BMW beginnen ze er niet aan, dan moet je meteen een volledige schokbreker kopen à 1400 euro.

Hmm, ik liet me toch even op de kast jagen :+
 
Heb je de schokbreker toevallig bij JD Shocks laten reviseren? Daar heb ik nog zo'n originele Koni-testbank zien staan. Mooi apparaat!
Bij je eerste setje was je ingaande demping harder dan je uitgaande demping. Was je schokbreker toevallig zo lek als een mandje?
Ja klopt. Ik heb hem vanmiddag even gebeld en hij heeft me ook kort toegelicht waar ik naar keek, alleen ben ik vervolgens vergeten te vragen wat ik daar vervolgens wijzer van kan worden. Op internet even gezocht naar vergelijkbare en ik kon geen versies vinden met een vergelijkbaar 'puntje' links onder. (behalve bij een voorbeeld waarbij er doordat de zuigerstang ( of hoe heet zo'n ding bij een schokdemper) krom was. Dus toen had ik wel even het idee, kak heb ik nou geld uitgegeven aan een slechte schokbreker.

Hij was in ieder geval lek. Ik heb em nog niet gemonteerd gehad dus heb wdb geen vergelijk.
Dat extra knikje helemaal rechts onder is de rubberen bump die aan het eind van de slag zit. Je kan je voorstellen dat die bump ineens extra veel ingaande demping geeft, hij beperkt immers de ingaande slag over een heel kort stukje slag.
Dat klinkt wel logisch eigenlijk. Ik ga er ook vanuit dat als er een probleem was geweest Jan dat wel had gemeld, maar toch. Dank voor je uitgebreide reactie.
 
Jeetje, ik zal nog eens mijn best doen om iemand te helpen door wat tekst, uitleg en bijbehorende plaatjes te geven :$

Ik hoop dat in elk geval de topic starter er mee geholpen is. De overige zuurpruimen mogen er hun derrière mee swipen.
He.. ik geef niet af op jouw bijdrage. Absoluut niet. Ik zeg alleen dat datgene wat ik daar zie klote apparatuur is. Zo is het nu eenmaal.
Ik heb vele jaren vanuit mijn werk te maken gehad met het configureren van professionele proefstanden, meetapparatuur en data acquisitie, vandaar.
 
Ja klopt. Ik heb hem vanmiddag even gebeld en hij heeft me ook kort toegelicht waar ik naar keek, alleen ben ik vervolgens vergeten te vragen wat ik daar vervolgens wijzer van kan worden. Op internet even gezocht naar vergelijkbare en ik kon geen versies vinden met een vergelijkbaar 'puntje' links onder. (behalve bij een voorbeeld waarbij er doordat de zuigerstang ( of hoe heet zo'n ding bij een schokdemper) krom was. Dus toen had ik wel even het idee, kak heb ik nou geld uitgegeven aan een slechte schokbreker.

Hij was in ieder geval lek. Ik heb em nog niet gemonteerd gehad dus heb wdb geen vergelijk.

Dat klinkt wel logisch eigenlijk. Ik ga er ook vanuit dat als er een probleem was geweest Jan dat wel had gemeld, maar toch. Dank voor je uitgebreide reactie.
Ik ben benieuwd wat het met je rij-gevoel doet. Bij mij was steevast de realisatie dat ik het veel eerder had moeten laten doen. Met die ervaring besteed ik ook geen geld meer aan goedkope schokbrekers, maar laat ik liever oude kwaliteits schokbrekers reviseren.

He.. ik geef niet af op jouw bijdrage. Absoluut niet. Ik zeg alleen dat datgene wat ik daar zie klote apparatuur is. Zo is het nu eenmaal.
Ik heb vele jaren vanuit mijn werk te maken gehad met het configureren van professionele proefstanden, meetapparatuur en data acquisitie, vandaar.
Heb je ook met de bewuste testbank te maken gehad? Met het beetje technisch inzicht dat ik heb leek de bank me meer dan toereikend voor zijn doel. De beste test is natuurlijk langsrijden met je motor en even de schokbrekers onderhanden laten nemen. In dat geval kan je het succes aflezen aan de grijns-factor op de terugweg :] :t
 
Heb je ook met de bewuste testbank te maken gehad? Met het beetje technisch inzicht dat ik heb leek de bank me meer dan toereikend voor zijn doel.
Die bank zal voor "jan modaal" goed genoeg zijn maar TS vraagt specifiek naar die "piek". En daar haak ik op in. Na het zien van de foto van die bank geef ik aan dat het goed mogelijk is dat die piek veroorzaakt wordt door die "klote bank en dito uitlezing" in plaats van dat er iets vreemds in de karakteristiek van de demper zit.
 
Ik ben benieuwd wat het met je rij-gevoel doet. Bij mij was steevast de realisatie dat ik het veel eerder had moeten laten doen. Met die ervaring besteed ik ook geen geld meer aan goedkope schokbrekers, maar laat ik liever oude kwaliteits schokbrekers reviseren.
Ik ben ook benieuwd. Nu zit er nog de standaard Sachs unit onder m'n Falco, inmiddels ook bijna 60.000 km oud. Ik zal alleen nog tot eind april geduld moeten hebben omdat ie dan met een aantal andere dingen aangepakt wordt door de motorzaak.
 
Dat bankje stelt geen klote voor. Die gekke "overshoot" die jij ziet kan zeer goed afkomstig zijn van dat prutbankje en dito printertje....
overdreven conclusies trekken op basis van .... vraag ik me af. een onduidelijke foto, wat regeltjes tekst van een non-technisch persoon die amper snapt waar zijn dealer het over heeft (ander topic)

is dat een hobby van jou ?
 
overdreven conclusies trekken op basis van .... vraag ik me af. een onduidelijke foto, wat regeltjes tekst van een non-technisch persoon die amper snapt waar zijn dealer het over heeft (ander topic)

is dat een hobby van jou ?
Ik lever een inhoudelijke bijdrage dat is meer dan wat jij nu doet. Figuren als jij zet ik altijd op "negeren". Doei :W
 
Ik ben ook benieuwd. Nu zit er nog de standaard Sachs unit onder m'n Falco, inmiddels ook bijna 60.000 km oud. Ik zal alleen nog tot eind april geduld moeten hebben omdat ie dan met een aantal andere dingen aangepakt wordt door de motorzaak.

He jammer, nou moet ik ook mijn nieuwsgierigheid nog een tijd bedwingen. Ik gok er op dat je het in elk geval geweldig gaat vinden. Jan werkt gelukkig niet met modaal gereedschap _O- En mocht er achteraf blijken dat het piekje in de ingaande demping een foutje is veroorzaakt door oud freubelig gereedschap en niet de rubberen bump, dan is de after sale service van Jan altijd heel goed.
 
Hallo,

Ik heb vandaag mijn schokdemper gereviseerd teruggekekregen, met een leuke uitdraai van de test. Alleen zie je linksonder een piek, wat op mij overkomt alsof er een vorm van 'stick' in zit. Is dit normaal?Bekijk bijlage 1605951
Ga eerst rijden en de schokdemper inrijden, klinkt vreemd maar ook deze bewegende delen moeten even inlopen.
We hadden dat probleem ook met onze racer, gereviseerde ohlindemper en de eerste sessie was deze plakkerig, de 3e ging als de brandweer.
Mocht je het alsnog niet vertrouwen dan even opnieuw laten testen en vergelijken.
 
Bij alle schokbrekers die ik liet reviseren, zit de bumpstop aan de buitenkant om de zuigerstang. Bij volledige compressie gaat de bump meespelen. Ik dacht dat het als een bijna massief iets werkt. Op het grafiek zie je dat dat niet het geval is. Ter illustratie stopte Jan de oude bump in een bankschroef. Met minder kracht dan ik had verwacht, is de bump van 2cm te comprimeren naar een halve cm. Over die slag van 1,5cm wordt de ingaande demping wel ineens stevig verhoogd, dat is het hele doel van de bump. Zo voorkomt de bump dat intern de zuiger hard tegen zijn eind aan komt.

Bij de voorvorken die ik liet reviseren, zit een interne hydraulische "bump". Bij bijna maximale invering, wordt de ingaande demping door een konische plunjer sterk verhoogd over een kleine afstand. Dit geeft hetzelfde effect als de rubberen bump om een zuigerstang. Bij harde maximale invering blijven de interne onderdelen zo tenminste heel.

Nou rijd ik met relatief belegen meuk rond van begin jaren 90 tot begin jaren 00. Moderne voorvorken hebben nog veel mooiere fratsen waar ik niets van weet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan