Wat doet langdurige begrenzing met je motor?

HondB

Rookie
5 nov 2022
10
5
Hoi allemaal, ik heb een motor op het oog die momenteel gelimiteerd is tot A2 maar makkelijk kan worden teruggezet naar het originele fabrieksvermogen.
Nu is de vraag: kan het langdurige rijden met gelimiteerd vermogen een nadelig effect hebben op de prestaties van de motor op hoger vermogen?

Voor hoe ver mijn kennis van injectiemotorblokken gaat (niet erg ver) zou dit geen enkel probleem moeten zijn. Toch lijkt me er een kleine kans bestaan dat er bijv. roet vormt in de cilinders, zie o.a. de nieuwe video van Fort9 over het belang van RPM-benutting.
Hoor graag jullie mening!
 
Laatst bewerkt:
Zal afhangen op welke manier de begrenzing uitgevoerd is.
Software in de ECU of hardwarematig met ringen in uitlaat en/of inlaat.
In lage versnellingen zal je in het laatste geval weinig merken voor wat betreft toerental begrenzing. Dus dat het slecht voor je motor zal zijn betwijfel ik.
En ik denk dat het verhaal in dat filmpje gesponsord is.
 
En hoeveel is gereden voor begrenzing? Hoe is er mee gereden voor begrenzing?
Welke motor? Welk soort cilinderwanden?

Maar desondanks denk ik dat t wel meevalt, vandaag de dag.
 
Bedankt voor de antwoorden. Als het niet algemeen bekend is dat het een negatief effect heeft op de motor dan zal het inderdaad wel meevallen.
 
Zal niet veel anders zijn dan de vele kilometers rijden op binnenwegen op de daarvoor geldende snelheidslimiet
Precies dit.
Ik verwacht dat toch wel 99+% van de tijd motoren onder de A2 limiet hoeven te leveren, ook al hebben ze 160 pk.
Die zouden dan ook allemaal versmeerd zijn. Eigenlijk is je enige optie dus een max 30 pk motor, die worden nog wel regelmatig hoog belast.
 
Een verbrandingsmotor moet je begrenzen anders blaast-ie zichzelf op. Vandaar gaskleppen (= lucht afknijpen), toerenbegrenzers. Je "geeft" geen gas maar heft het smoren wat op eigenlijk. (Beetje simpel gesteld I know).
 
In brommer wereld worden de uitlaten met een prop (vernauwing) geleverd, dat smoort echt en levert ongewenste effecten op.

In motor wereld zijn het vaak gasschuiven die niet verder open willen. Dus alsof je niet meer dan half gas kunt geven. Dat filmpje heeft het over meer toeren maken, dat kan ook nog steeds. Alleen niet in de hoogste versnellingen meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan