Wat is een momentsleutel?

Jipstra

Die hard MF'er
7 apr 2005
720
0
Amsterdam
Wie kan mij vertellen wat een momentsleutel is, en waar die voor gebruikt moet worden. Mn achteras kan ik toch wel gewoon met de ringsleutel aandraaien.

Heb al gezocht hier maar niets kunnen vinden!!

Thnx
 
Klopt, gebruiken wij op de zaak ook idd. Prima vuistregel :}

Grote moederzaak zeker ondertussen,opgesplitst in filialen waarvan eentje niet uit de onkosten cijfers weet te komen en binnenkort met personeel en al word opgedoekt om een onuitroeibaar misverstand circulerend blijvend binnen de gelederen voorgoed de nek om te draaien, U weet wel waarom :+
 
of kroonplaten...
die boutjes moeten belachelijk "los" staan, iets te stevig aangedraaid en je kroonplaat kan barsten... sommige dan ;)

Jezus man,je laat mij schrikken,redden wat er te redden valt,ik draai ze alle 117 op mijn verzameling 13oldtymers los,koop een mini momentsleuteltje en zet ze eindelijk goed vast zoals het hoord voor ik er weer mee rijden kan,duizendmaal dank natuurlijk want ik neem geen enkel risico zo als hoord!






:+
 
Fabrikanten zetten niet voor niets hele tabellen met aanhaalkoppels in werkplaatshandboeken. Dus het lijkt me dat voorkomen beter is dan genezen. Beter even een beetje geld kwijt aan goed gereedschap dan veel geld aan onderdelen die ik genekt heb doordat ze te strak of te los bevestigd waren
 
Als je iets wil aandraaien met een ringsleutel en je hebt een pijp van een meter nodig (om te verlengen) om voldoende kracht te zetten, dan weet je dat je het verkeerde gereedschap gebruikt.

nou als je geen momentsleutel hebt, is een pijp van een meter eigenlijk WEL het goede alternatief, maar daar moet je dan een weegunster bij hebben, en je hebt je momentsleutel...
Veerunster (weegveer) aan het uiteinde vastmaken, pijp op het wringijzer, en trekken tot de juiste aantal kilogrammen.
Is vaak nog meer betrouwbaar dan die verstelbare lidl of aldi sleutels
 
Ik lees zoiets als 'doorslaan' als ie de gewenste waarde heeft bereikt maar meestal is dat niet meer dan een klikje die de sleutel geeft. Als je dan lekker lomp aan het doen bent, merk je het niet eens.
Verder moeten ze zo nu en dan gecontroleerd worden of ze niet te veel afwijken. Ik heb een goedkope bij een motorzaak gekocht maar heb geen idee of ie nog correct is. Zal de steel lengte eens opmeten, 'm op een bepaalde waarde instellen, simpel rekensommetje maken en er een bepaald gewicht aan hangen en kijken bij welke waarde ie klikt als je 'm ergens inspant.
 
UITLEG
Zelf gemaakt ja :Y

full


m - massa (kg)
F - kracht (newton)
r - straal (meter)

Die 10 is voor de omrekenfactor van kg naar N.
Deze waarde verscheelt over de hele aarde afhankelijk van de locatie waar je je bevind.
Nederland is 9.8 dacht ik.

F = m x r x 10

Dus als er iets aangedraait moet worden met 60Nm dan kan je dat zo uitrekenen.

F = 60Nm
m = ?kg
r = 1m

Dus:
60 = m x 1 x 10
m = 6kg

Dat betekend dat er op een afstand van 1 meter een belasting van 6kg gezet moet worden om het juiste draaimoment te krijgen.
Aangezien je sleutel bijv. 40cm lang is en geen 1m moet je natuurlijk meer kracht zetten. :z

1m = 6kg aan kracht
50cm = 12kg aan kracht

40cm = ??

6kg / 40cm * 100cm = 15kg

Dus je moet een kracht van 15kg zetten om de bout met 60Nm aan te kunnen draaien.
Dit is echt niet zo veel, vaak denk je ik druk zo hard mogelijk dan zit hij tenminste vast. })
Dit is dus niet altijd goed. :X

professor.jpg
 
Laatst bewerkt:
[mierenneuken] het moment geef je aan met M, een kracht met F
Dus: M = kracht x arm
Kracht = gewicht x g (zwaartekrachtversnelling, hier ongeveer 9,81 m/s2)

Dus het moment => M = (gewicht x g) x arm[/mierenneuken]
;)
 
*kick* JA OMA IS OOK WEER WAKKER. *D *D

Ik ben opzoek naar een eem momentsleutel met een bereik van 5nm tot 54nm. (Mijn eerste sleutel heeft een beetje verkeerd bereik.)

Maar waar kan je een sleutel met dit soort bereik kopen? Als het goed is bestaat er van gedore een die dit gebied afdekt.

tuffer
 
Het zal niet meevallen om zo'n sleutel te vinden de meeste hebben een bereik van tussen de 5Nm tot 25Nm (kleintjes) of 20 tot 100Nm (middelmaatje)
Ik heb een tijdje geleden zo'n tussenmaat gekocht
Die waardes onder de 20Nm komen niet zoveel voor (tenminste bij mij duc) en dat lichte werk zijn vooral M6 boutjes en als je een sleuteltje 10 pakt zet je daar meestal niet zoveel kracht mee
 
Terug
Bovenaan Onderaan