Wat is het verschil in gedrag van een motor als deze 35 kw heeft of bijv. 55kw heeft en evenveel cc?

LoesS

MF'er
26 okt 2018
31
13
Ik kan maar niet in simpele taal op internet vinden wat het verschil is in gedrag van een motor als deze bijv. 35kw heeft of 55kw (en evenveel cc). Ik heb nu les op een Yamaha m07 en heb een BMW F650 GS op het oog. Beiden hebben ongeveer evenveel cc (689 versus 650). Ik vraagd me af hoe je dus aan het rijden merkt dat je een 35kw rijdt. Trek je langzamer op? Moet je meer gas geven om vooruit te komen? Maakt de motor dan (dus) ook meer lawaai?

Ik kan natuurlijk een proefrit maken en bij een dealer navragen, maar het is een beetje gedoe om bij een dealer te komen met het ov en ik wil me vast voorbereiden.

Alvast dank voor de reacties!

Loes
 
Trek je langzamer op? Nee dus, de F650 heeft een gunstger koppelkromme, je hebt dus bij een lager toerental meer kracht beschikbaar. Daarnaast is de tandwielverhouding afgestemt op een lagere topsnelheid waardoor hij sneller optrekt.
Moet je meer gas geven om vooruit te komen? Ja op de piekerige motor wel, die levert pas bij een veel hoger toerental zijn piekvermogen.
Maakt de motor dan (dus) ook meer lawaai? Nee Standaard moeten beide motoren aan dezelfde normen voldoen. Fabrikanten hebben al moeite genoeg om die normen te halen. Ze zullen dus beide evenveel decibellen leveren.
Shiver 35kw mag anders minder db's maken dan een 70kw shiver. Volgens mij is het verschil 3 db. Dit is echter het theoretisch verhaal, wat ze dus mogen maken niet wat ze daadwerkelijk doen. Overigens wel bij 2 verschillende toerentallen gemeten, geen idee waarom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan