Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
en als je dat x1,3333 doet kom je op pk\'s uit?de arbeid die een motor levert per tijds eenheid
kw/h
KOPPEL EN VERMOGEN
Regelmatig bereiken ons vragen omtrent de begrippen ‘koppel’ en ‘vermogen’. Bij elke test en rij-impressie maken we braaf melding van beide gegevens, maar over hun precieze betekenis blijken tal van lezers in het duister te tasten. Het koppel van een motor, of ‘trekkracht’, wordt aangegeven in Newtonmeters (Nm). Dit is de kracht (N) die door het verbrandende mengsel op de bovenzijde van de zuiger wordt uitgeoefend en via de zuigerstang in een draaiende beweging wordt omgezet. Daar is een bepaalde armlengte (m) voor nodig, in dit geval de lengte van de kruktap. Het maximale koppel is dus de maximale ‘draaikracht’ die alle zuigers tezamen bij een bepaald toerental aan de krukas geven. Het vermogen, weergegeven in kilowatts (kW) of paardenkrachten (pk) is wat moeilijker te bevatten. Hierbij gaat het om de geleverde arbeid per tijdseenheid: rent u tweemaal zo snel naar de brievenbus dan uw (even zware) buurman, dan levert u tweemaal zo veel vermogen.
Het vermogen is via een formule rechtstreeks met het koppel verbonden, dus weet je bij een bepaald toerental hoeveel het koppel bedraagt, dan ken je ook het vermogen. Alhoewel koppel en vermogen dus niet los van elkaar staan, zou je samenvattend kunnen zeggen dat het koppel bepalend is voor het gemak waarmee een auto een caravan de heuvel opsleurt, terwijl het vermogen meer zegt over het acceleratiepotentieel en de topsnelheid. Of nog simpeler gezegd: hoe meer, hoe beter.
Beetje moeilijk uitleggen, maar volgens mij moet je het vergelijken met een racefiets.
Veel pk met weinig koppel is als een racefiets in zijn hoogste versnelling, als je op gang ben kan je hard, maar weg komen is moeilijk.
Veel koppel met weinig pk is als in ze laagste versnelling, weinig topsnelheid, maar op de steilste helling kom je nog weg.
De truc is een goede balans tussen koppel en pk\'s.
Pk\'s kunnen gemaakt worden door een blok zeer ver te tunen, ook met weinig cc\'s.
Koppel krijg je hoofdzakelijk door meer cc.
Zoiets dus.
Beetje moeilijk uitleggen, maar volgens mij moet je het vergelijken met een racefiets.
Veel pk met weinig koppel is als een racefiets in zijn hoogste versnelling, als je op gang ben kan je hard, maar weg komen is moeilijk.
Veel koppel met weinig pk is als in ze laagste versnelling, weinig topsnelheid, maar op de steilste helling kom je nog weg.
De truc is een goede balans tussen koppel en pk\'s.
Pk\'s kunnen gemaakt worden door een blok zeer ver te tunen, ook met weinig cc\'s.
Koppel krijg je hoofdzakelijk door meer cc.
Zoiets dus.