Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Wat is koppel nou ?

Koppel is de kracht die je motor heeft bij een aantal toeren...veel koppel zorgt ervoor dat je fiets met lage toeren veel vermogen heeft, kijk naar choppers ed.
koppel zorgt ervoor dat je makkelijk kan wheelyen. En pk\'s zijn de kracht die ervoor zorgt dat je hem in zn 6e versnelling toch nog hoog in zn toeren door kan trekken....
beetje duidelijker nou?
 
Ook dat niet helemaal Delusion.

Er is een formule voor het omrekenen van het koppel bij een aantal rpm naar het vermogen bij datzelfde rpm. (die zou je op internet moeten kunnen vinden)

Ziehier de uitleg vanaf de Autovisie website:
 
Onlangs stond er in M&T een artikel over en het was heel verduidelijkend. Ik herinner me onder meer nog de volgende vergelijking: koppel komt min of meer overeen met wat een klimmer in de bergen presteert (klimt op souplesse), terwijl pk hetzelfde zou zijn als een sumoworstelaar op dezelfde fiets zetten in de bergen (klimt op kracht). Ik kijk dat nog wel eens na.
 
Beetje moeilijk uitleggen, maar volgens mij moet je het vergelijken met een racefiets.

Veel pk met weinig koppel is als een racefiets in zijn hoogste versnelling, als je op gang ben kan je hard, maar weg komen is moeilijk.

Veel koppel met weinig pk is als in ze laagste versnelling, weinig topsnelheid, maar op de steilste helling kom je nog weg.

De truc is een goede balans tussen koppel en pk\'s.

Pk\'s kunnen gemaakt worden door een blok zeer ver te tunen, ook met weinig cc\'s.

Koppel krijg je hoofdzakelijk door meer cc.

Zoiets dus.
 

Koppel krijg je juist door een grotere slag.
 
Dat klopt, maar wat bedoel je

Ik zit Fazertje zijn post nog eens te lezen maar koppel wordt natuurlijk gemeten in Nm (vroeger in kgm) en niet in KW.

KW is gewoon de moderne vervanger van Pk als meeteenheid van vermogen.
 
Laatst bewerkt:
Koppel is waarmee je je motor op zn achterwiel krijgt...of juist niet terug hoeft te schakelen met lage snelheid...
Heel grof weg gezegd is koppel de trekkracht die je hebt, en pks zorgen ervoor dat je toeren kan maken...en daardoor hard rijden...
 

Thanx Dit is lekker duidelijk En de rest ook bedankt hoor
 
idd.
langeslag blokken zijn laagtoeriger dan korteslagblokjes, maar langeslag heeft onderin weer meer koppel (ligt wel aan cc\'s enz uiteraard)
korteslagblokjes kunnen over het algemeen makkelijker meer toeren maken, beste voorbeeld is een 4 en een 2 cilinder, bijv. zoals een dikke harley met z\'n bijna 1400cc (ofzo) zo\'n ding heeft echt een berg koppel onderin, maar bovenin verliest ie het natuurlijk weer van een zx9r enz.
zx9-r, 4 cilinder, hoogtoerig ding, veel vermogen, en ook vooral bovenin, het houd dus eigenlijk niet op.
lange-korteslag 2 of 4 cilinder het heeft allemaal zijn voor en nadelen..

ehhe hopelijk klopt dit verhaal een beetje, zo niet ik ben ook maar een newbie