Wat maakt .png anders dan .jpg en .gif?

Status
Niet open voor verdere reacties.

bahco

MF veteraan
20 feb 2007
11.374
2.955
Utreg


Dit is een .jpg:
[afbeelding]


Dit is een .png:
[afbeelding]


Dit is een .gif:
[afbeelding]






Bovenstaande is een quote van bahco in "Het test-topic (7) voor alles wat je wil...". Alle drie afbeeldingen zijn opgeslagen op de MF-servers en worden gewoon getoond in dat topic. Wanneer ik in Chrome op de [afbeelding]-link hierboven klik van de .jpg of de .gif, dan wordt die gewoon geopend.

Maar doe ik dat met de link van de .png, dan wordt die gedownload. :( Vanwaar dit onderscheid? :?

Ook Iceweasel/Firefox heeft last van dit onderscheid tussen werkende .jpg en .gif en falende .png.

En hetzelfde verhaal voor Chrome op Android/Nexus7.


Voor de volledigheid: Een link naar een externe .png (niet op een MF-server) werkt wel goed.
 
Laatst bewerkt:
Het grootste verschil tussen .png en alle overige afbeeldings bestandsformaten is dat een .png bestand geen achtergrond hoeft te hebben, en dus de achtergrond van de pagina zeg maar door het plaatje heen komt.
plaatje is vierkant, afbeelding in het plaatje is veelvormig, en heeft geen achtergrond.
Bij bijvoorbeeld een .jpg krijg je dus een afbeelding met een wit vlak er omheen. Bij een .jpg krijg je een afbeelding met de achtergrond van de pagina waar hij staat.
Dat in jou geval de .png niet opent, maar download zal ongetweifeld komen doordat .png bestanden niet ondersteund worden (niet aangezet) zijn hier.
 
klopt.
de.png is niet alleen een plaatje, er is extra informatie die geladen moet worden.

even ter verduidelijking:
ik gebruik .png als watermerk in een foto.
de .png heeft alleen het watermerk in zich, verder is het plaatje leeg. helemaal niets...
dit plaatje kan dan op een foto geplaatst worden zonder dat er iets meer dan het watermerk op de foto geplaatst wordt.
 
Laatst bewerkt:
Beide heren hebben (op z'n minst :+) de laatste regel van mijn eerste bericht niet gelezen of niet begrepen ...
Voor de volledigheid: Een link naar een externe .png (niet op een MF-server) werkt wel goed.
 
Laatst bewerkt:
Beide heren hebben (op z'n minst :+) de laatste regel van mijn eerste bericht niet gelezen of niet begrepen ...

Het grootste verschil tussen .png en alle overige afbeeldings bestandsformaten is dat een .png bestand geen achtergrond hoeft te hebben, en dus de achtergrond van de pagina zeg maar door het plaatje heen komt.
plaatje is vierkant, afbeelding in het plaatje is veelvormig, en heeft geen achtergrond.
Bij bijvoorbeeld een .jpg krijg je dus een afbeelding met een wit vlak er omheen. Bij een .jpg krijg je een afbeelding met de achtergrond van de pagina waar hij staat.
Dat in jou geval de .png niet opent, maar download zal ongetweifeld komen doordat .png bestanden niet ondersteund worden (niet aangezet) zijn hier.

Kwil niet zeuren hoor, maar ook jou laatste regel was echt wel gelezen :)
Lees jij echter wel alles?
 
Laatst bewerkt:
ja, gelezen...
het antwoord zou eigenlijk bij een webmaster vandaan moeten komen, die weet wat er aan-en uitgezet is. ik niet, en een beetje raden hou ik niet zo van. daarom laat ik een antwoord ook achterwege.

zie het downloaden maar als een voordeel. zo krijg je alle info van het plaatje mee, en dat is veel meer dan alleen een afbeelding...
 
Kwil niet zeuren hoor, maar ook jou laatste regel was echt wel gelezen :)
Lees jij echter wel alles?
Inderdaad overheen gelezen. :X

Maar in jouw geval komt dat ongetwijfeld doordat jij begint met hele verhalen over irrelevante zaken. :+

Ff serieus: Het was mij en het grootste deel van de lezers vanaf het begin duidelijk dat dit een zaak is voor de afdeling ICT. Ik ben de stuurlui aan wal dankbaar dat ze dit onderwerp omhoog blljven trappen.
 
Het verschil tussen PNG en de rest zou er niet mogen zijn, en dit heb ik zojuist verholpen. Komt binnenkort online. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan