Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Wat te doen met accu in de winter?

Alex93

MF'er
10 mei 2011
225
0
Hallo,

Ik rij in de winter misschien 1x in de maand, vorige winter was mijn accu dood gegaan vanwege te lang stilstaan. Dit wil ik dus deze winter voorkomen.

Nu is mijn vraag, wanneer moet zo'n accu nu aan de druppellader?
 
Gewoon lekker continu aan de druppellader aansluiten als je verwacht een lange periode niet te gaan rijden.
Als je 'm af en toe eens aansluit gaat een druppellader iedere keer zijn laadprogramma beginnen.
Dat is verkeerde zuinigheid.
 
druppellader,
als je al niet met je motor bezig bent in de winter is de kans groot dat je hem "vergeet" aan de lader te hangen en issie dus alsnog kaput.

bovenstaande is niet gebaseerd op kennis of kunde, echter de ervaring met mijn Yuasa accu van 2005.

Nu moet ik wel toegeven dat de motor na de winterstop niet in één keer aansloeg en dat de accu het er wel een beetje moeilijk mee had.
Maar de rest van de zomer geen probleem.
 
Een accu in de winter wil in winterslaap, daarvoor heb je een stevige kartonnen doos nodig, gevuld me hooi of ander nestmateriaal, waarin de accu een veilig en warm nest kan maken.

Zo af en toe wordt de accu wakker.. zorg ervoor dat in korte afstand zoutblokjes en DEMI- water klaar staan.
 
Nog nooit een accu aan de druppellader gehangen en ze starten altijd direct na de winter.

Zelfs een 8 jaar oude Yuasa accu heeft 6 maanden stilstaan in de winter overleefd.

Noem me achterdochtig; maar ik heb toch altijd sterk het vermoeden dat het veelvuldig gebruiken van een acculader de levensduur van een accu juist verkort.
 
Hallo,

Ik rij in de winter misschien 1x in de maand, vorige winter was mijn accu dood gegaan vanwege te lang stilstaan. Dit wil ik dus deze winter voorkomen.

Nu is mijn vraag, wanneer moet zo'n accu nu aan de druppellader?

gecondoleerd.
of je accu deud is door stil staan weet ik niet , maar accu aan de druppellader kan geen kwaad alstie meer als 3 weken stilstaat.
 

en konijnevoer, zeker met jawas.
 
Permanent aan de lader is nergens voor nodig. Gewoon 1x in de maand een paar uurtjes aan de lader en alles komt goed.

Een goede kwaliteit accu kan het ook makkelijk een paar maanden zonder lader uithouden. Mijn vorige motor stond nooit aan de lader en die startte zelfs na 5 maanden stilstaan zonder enige moeite.
 
Laatst bewerkt:

Wel afhankelijk van je stalling, als het daar net zo hard vriest als buiten gaat dat misschien de 1e winter goed maar de 2e waaschijnlijk niet meer.
 
Een yuasa voor een fazer kost me 35 euro, laat hem gewoon er in zitten, soms gooi ik er een lader aan, en start ie niet volgend voorjaar pleur ik er een nieuwe in, komt zelden voor
 
Wel afhankelijk van je stalling, als het daar net zo hard vriest als buiten gaat dat misschien de 1e winter goed maar de 2e waaschijnlijk niet meer.

Als de accu goed geladen is vriest hij niet kapot en hij heeft er ook niets van te lijden als hij in de vrieskou staat. Starten met een koude accu gaat moeilijker maar dat komt omdat de accu dan minder hoge stroom kan leveren omdat de chemische processen in de accu langzamer gaan bij lagere temperaturen. Als de temperatuur weer stijgt gaat de startcapaciteit ook weer mee omhoog naar het oude niveau. Het heeft dus geen zin om een accu warm te zetten als je hem niet gebruikt. De zelfontlading gaat ook sneller bij hogere temperaturen dus je zal hem zelfs vaker moeten bijladen om hem vol te houden. Als je dus niet gaat bijladen kan je hem beter buiten laten staan dan binnen. Als de accu te leeg raakt kan hij wel kapotvriezen en dan is het uiteraard einde verhaal. Staat hij binnen dat vriest hij niet kapot maar het leegraken gaat dan sneller en leegstaan is ook schadelijk voor de accu.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik rij in de winter misschien 1x in de maand, vorige winter was mijn accu dood gegaan vanwege te lang stilstaan. Dit wil ik dus deze winter voorkomen.

Nu is mijn vraag, wanneer moet zo'n accu nu aan de druppellader?

Helemaal niets omdat ik in de winter waarschijnlijk meer rijd dan in de zomer. Wie wil er ook bij +25 in zo'n dik pak gehesen worden...
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dan een gloednieuwe nieuwe accu ook maar 40% vol is ?? ....

Ik doe er ook niks mee in de winter, vlak voordat het seizoen begint hang het ding even aan de lader.
 
Laatst bewerkt:


Dat is echt meer geluk dan wijsheid geweest. Een accu in de kou laten zonder onderhoud is funest voor een accu. Accu z.s.m. eruit halen, en op de zolder aan een druppellader gedurende de winterperiode is een goede manier.
De cellen van niet-gel accu's dien je regelmatig op peil te houden, en demi water bij te vullen waar nodig. Als dit type accu's geen onderhoud krijgen in de winter valt er loodcement van de platen onderin de accu en trekken de platen krom met als gevolg een kapotte accu.

Gel accu's gewoon aan de druppellader tijdens de winterstalling.
 
Laatst bewerkt:

Hoe hebben al die booteigenaren dat dan?
accu voor de winterperiode goed opladen en klaar, en goed opladen is niet een uurtje aan de lader hangen wat velen denken.
Mocht de accu na de winter toch zijn overleden was hij toch al niet best meer.