Belgen kan je alles wijs makenBij aankoop hebben ze me verteld: EURO 98!
Dat heb ik ook gedaan, maar zou eigenlijk niet nodig zijn.
Nu tank ik 95, en zo nu en dan ook eens 98
Belgen kan je alles wijs maken
Het zal wel gewoon pingelen heten, denk ik eigenlijk, ik vond het al een beetje raar klinken. Maar dat klopvast klopt vast wel. (OK, sorry voor de flauwe woordgrap.)dat kloppen word ook wel pingelen genoemd, als ie met euro 95 pingelt moet je er 98 in gooien....
Er zijn meerdere topics over geweest, dus bekijk die eens. Wat ik daarvan onthouden heb is:
Het is het beste het laagst mogelijke octaangetal voor je motor te nemen. Het heeft geen zin om een hoger octaangetal te nemen (ik dacht dat ik zelfs iemand hoorde zeggen dat dat slecht was). Het heeft alleen zin om een hoger octaangetal te nemen als de motor begint te 'kloppen'. Hoe dat klinkt weet ik niet. 98 is klopvaster dan 95 dacht ik. 98 moet meer worden samengeperst om te verbranden, als ik het goed onthouden heb.
ff een stom vraagje maar wat is pingelen
Zelfontbranding van de benzine: als de druk te hoog wordt ontbrand de benzine zonder vonk van de bougie. Is erg slecht omdat de zuiger nog niet in het bovenste dode punt is, terwijl deze door de verbranding al weer naar beneden gedrukt wordt.
Wordt ook wel kloppen of 'dieselen' genoemd.
Door het kloppen!!!Zozo dat klingt niet al te best, hoe merk ik dat als ik dat heb
Zozo dat klingt niet al te best, hoe merk ik dat als ik dat heb
Door het kloppen!!!
Je motor loopt regelmatiger met een hoger octaan gehalte en de verbranding is beter.
Voor motoren die een hoog toerental draaien is het verstandiger om 98 te tanken.
Je motor zal een langere levensduur hebben.