Citaat van Frits Overmars (zo'n beetje de tunings goeroe van Nederland op 2Takt gebied)
"Octaan
Ik zei het al: benzine is duur. Maar er zijn mensen die het voor zichzelf nóg duurder
maken door het helemaal uit Duitsland te gaan halen. Als je in Venlo woont, is dat
nog wel te doen, maar als je uit Amsterdam komt, is het niet echt verstandig.
Waarom doen ze dat? Omdat je in Duitsland benzine kunt kopen van 100 octaan
terwijl we ons in Nederland moeten behelpen met maximaal 98 octaan.
Ga je met 100 octaan dan harder? Nee, niet als je een tweetakt hebt.
Is het beter voor je motor? Alleen als de ontsteking erg vroeg of de carburatie erg
arm staat, als de compressieverhouding erg hoog is, of als de motor slecht wordt
gekoeld. Maar ik zou zeggen: doe daar dan eerst iets aan.
Ik probeer me zo weinig mogelijk te bemoeien met de tuning van SOBW-machines
maar ik hoor en zie natuurlijk wel eens iets. Bijvoorbeeld dat iemand in één seizoen
elf wedstrijden wint met gewone Euro 98 (plus drie procent Castrol A747), terwijl zijn
concurrenten sukkelden met dure Duitse peut in hun tanks en gaten in hun zuigers.
Vroeger was het nog erger (nee, vroeger was niet alles beter; dat zeggen alleen
diegenen die al een beetje last hebben van Oldtimer, eh, ik bedoel Alzheimer).
Vroeger hadden we Elf-racebrandstof met een octaangetal van 130. Dat spul móest
je hoog comprimeren, anders liep je motor voor geen meter. Het was ook moeilijk in
de brand te krijgen, dus als je geen héél goede ontsteking had, kon je beter thuis
blijven. En het brandde langzaam zodat de motor erg heet werd.
In diezelfde tijd kwam ook Shell met een speciale racebrandstof voor tweetakten op
de markt. Octaangetal: 104. Shell had zich niet druk gemaakt over octaanwaardes
maar zich helemaal geconcentreerd op een goede ontsteekbaarheid en een hoge
verbrandingssnelheid. Hans Spaan gebruikte dat spul in de 125 cc Honda’s van het
Molenaar-team en Haru Aoki werd er tweemaal achter elkaar wereldkampioen mee,
voordat hij werd afgelost door ene Rossi.
Je ziet dus dat een octaangetal ook niet alles zegt, zeker niet voor tweetaktmotoren.
Als je mij nu vraagt wat het verschil is tussen 98 octaan en 100 octaan, zeg ik:
”100 octaan tanken is beter voor je Duits”