WD40 en vaseline: goed tegen pekel?

Ik heb ook een bus superwax gehaald bij de Brezan. Die hebben ook alle soorten. Nu ben ik alleen nog aan het kijken wat ik allemaal in moet spuiten.

Velgen
Voorvorkpoten, kun je alles daarvan inspuiten, ook het stuk dat zeg maar bij het veren je vork ingaat.
Uitlaatbochten
Heel de onderkant
Het blok
achterbrug
frame, is gelakt dus zou eigenlijk niet hoeven.

Iemand nog tips
 
Die test is zeker interessant als je je motor buiten parkeert voor een langere periode, maar zegt minder over de bescherming onder snel wisselende (hoge) temperaturen en wanneer regen-water met hoge druk wordt opgeworpen bij hoge snelheden.

In mijn ervaring hoef je niet zo bang te zijn voor invreten van zout zolang het erg koud en droog is; als je door regen rijdt op vers gepekelde wegen en je merkt dat je vizier vol drek komt te zitten dan moet je idd. niet al te lang wachten met actie. Ik heb goede ervaringen met een simpele ouderwetse auto-wasborstel aan de tuinslang met koud water. Alleen spuiten werkt niet zo goed, behalve met hoge druk, maar dat geeft weer problemen met lagers / electrische contacten. Niet iedereen heeft de gelegenheid om dat makkelijk te doen, en als je dit langs de openbare weg doet en de boel vriest 's nachts op dan maak je jezelf niet al te populair in de buurt. :P
Ik heb goede ervaringen met ACF50 (blijft ook zitten als je het ergste vuil van de motor afspoelt zoals beschreven); vaseline is ook niet slecht maar smelt vrij snel op warmere delen. Siliconen-spray en WD40 berschermen ook wel, maar niet erg lang. Ik heb 1 keer bruine Tectyl gebruikt maar het verwijderen daarvan kost bijna net zoveel moeite als een motor schoonmaken die onberschermd door de winter is gereden :+
 
Ik heb de voorpoten vanmorgen ingesmeerd met vaseline, net als de uitlaten bij de lasnaden etc.
Velgen heb ik ingesmeerd met blokolie of dat verstandig is week niet, iig goed vet.

Alleen onderkant/voorkant van het blok word vrij warm dus vaseline smelt natuurlijk.
Wat kun je daarvoor gebruiken?
 
ik ga binnenkort ook ff mn bike inspuiten met zuurvrije spuitvaseline, maar hoe kan je dat er weer makkelijk afhalen?
 
Zoals de pagina hiervoor al genoemd is: S100. Meer heb je echt niet nodig. We gebruiken het op het werk ook om motoren die een winterbeurt krijgen in te spuiten. Het is een soort vasaline achtige substantie. Je spuit het dun en goed vloeibaar op en nadat het goed opgedroogd en "gehard" is vormt het een witte/transparante laag die de motor beschermt tegen de pekel perikelen. Met S100 schoonmaakmiddel; ook superspul voor zwaar vuil, weer goed te verwijderen. Normaal sopje werkt ook goed hoor overigens. Uitraard schijven na het inspuiten even ontvetten :9

Dat bruine tectiel ben in niet echt een fan van. beschermen doet het wel, maar het er weer afhalen is een heel ander verhaal..

Omdat mijn motor buiten staat; wel altijd onder een hoes, gebruik voor normaal niet winter gebruik een combinatie van wd40(waar dat allemaal wel niet goed voor is :) ) en spuit vasaline op boutjes/chroomdelen/lasnaden etc Gewoon een kwestie van goed bijhouden eigenlijk want aan de motor is niet de te zien dat ie buiten leeft.


Gr
Leon

Edit: Net nog even het testje zitten lezen en gezien dat s100 er toch niet zo denderend uitkomt, Niet verwacht eigenlijk. Maar wat mijn reactie ben ik er niet minder positief over, ik heb er alleen maar positieve ervaringen mee. Maargoed dan zorg ik ook wel goed voor mijn motor :]
 
Laatst bewerkt:
Op mijn bus spuit vaseline van een auto speciaal zaak staat niet of het zuurvrij is? iedereen heeft het er wel over. Wel belangrijk dus ivm invreten in rubbers ed.

Hoe check je of hij zuurvrij is?
 
Die test met de plamuurmessen is leuk maar wat bij een motor nog aan de orde is is dat hij warm wordt.. en dat verandert de zaak enigszins.
Ik denk niet dat roomboter en vaseline houden bij temperaturen van rond de 100 graden. Dan zal je toch richting Tectyl moeten...

Ik gebruik ook al jaren amberkleurige tectyl (voor auto's) en dat werkt echt perfect. Alleen het verwijderen is een rotwerk, met benzine/diesel oid.
 
Op mijn bus spuit vaseline van een auto speciaal zaak staat niet of het zuurvrij is? iedereen heeft het er wel over. Wel belangrijk dus ivm invreten in rubbers ed.

Hoe check je of hij zuurvrij is?

Moet op het doosje staan... Maar ik zou geen vaseline nemen!
 
Ik gebruik al jaren acf 50 en we rijden de hele winter door met een cbr 1000rr en een 600rr. Pekelschade hebben we niet, je motor behandelen voor de winter met acf 50 en 1 keer per week met koud water afspuiten. Trek ze wel helemaal uit elkaar en na de winter ff klauwen reviseren en wielen eruit om alles ff na te lopen en schoon te maken. Enige nadeel die pekel geeft is dat je bochtenset naar zijn grootje gaat, maar dat heb ik op de 1000 al opgelost door een titanium systeem te plaatsen. Maar de protectie van scott oiler(gele fles) die heb ik ook gebruikt en die is ook goed, alleen die moet je vaker aanbrengen. Wd 40 is geen roestbeschermer en zou ik alleen gebruiken voor mijn velgen ed.
 
Ik gebruik gewoon tectyl. (Of bodysafe (zwart) staat mooier)
En natuurlijk afspoelen met KOUD water. (Warm lost zout op)
En dan hup in voorjaar mooi weer poetsen (Tectyl afkwasten met petroleum) en hij glimt weer. 8-)


www.motozoom.nl

onlinewinkel en een echte winkel

Ja of je besteld bij www.Louis.de.
Meestal net iets goedkoper.
V.b.
http://www.motozoom.nl/webshop/meer...r=10041675&SID=680366&SToken=C91F8187D6FB308F

Bekleidung, Helme und Motorradzubehör | Louis Motorrad & Freizeit

(Bestel nummers lijken wel verdacht veel op elkaar... ;)
 
Ikzelf gebruik na aanraden van een vriend al jaren pledge bijenwas.
Ja, dat middel om je houten meubels te laten glimmen.
Jammer dat ik niemand daar nog over gehoord heb, had graag gezien hoe het zich in de test gehouden had.

Alles glimt mooi, is beschermd en mijn motor ruikt nog lekker ook.
 
Ikzelf gebruik na aanraden van een vriend al jaren pledge bijenwas.
Ja, dat middel om je houten meubels te laten glimmen.
Jammer dat ik niemand daar nog over gehoord heb, had graag gezien hoe het zich in de test gehouden had.

Alles glimt mooi, is beschermd en mijn motor ruikt nog lekker ook.

Doe ik ook al weer enkele jaren,..in de winter vaselinespray op blanke chroomdelen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan