WD40 op zwarte uitlaat?

Vtwinner

MF veteraan
10 jun 2006
2.914
1.100
Cranendonck
Klopt het dat je een zwarte stalen OEM uitlaat met WD40 kunt onderhouden? Ik las ergens dat je, na het aanbrengen van de WD40, de motor even stationair moet laten draaien om het spul te laten inbranden. Voor mijn brommer gebruikte ik vroeger Zebra kachelzwart. Dat kon je ook altijd goed ruiken en je bleef smeren. Elke week dat geklieder met een plastic zakje om mijn hand (anders kreeg je het niet meer van je huid) heb ik geen zin meer in.
 
Zou t vooral op je uitlaat spuiten tijdens de winterstalling tegen roest. Maar verder:W
 
Dus een keer per jaar ipv bij elke wasbeurt? Ik heb slechte ervaring met de duurzaamheid van OEM zwarte uitlaten. Meestal is dat spul van pisbakkenstaal. Vandaar dat ik een poging wil doen om het netjes te houden, als dat al mogelijk is.
 
Mijn cb500x heeft ook een zwarte uitlaat, die maak ik regelmatig schoon met WD40. Nog geen rare dingen gezien na bijna 4 jaar en 75000 km.
 
Wordt dat nog gebruikt joh, ik dacht dat ondertussen alle motoren wel een RVS oid pijp zouden hebben, ik kan me niet herinneren dat ik me zorgen moest maken over een roestige uitlaat op een recente motor.
 
Wordt dat nog gebruikt joh, ik dacht dat ondertussen alle motoren wel een RVS oid pijp zouden hebben, ik kan me niet herinneren dat ik me zorgen moest maken over een roestige uitlaat op een recente motor.
Roest zit er niet op, de enige reden dat ik WD40 gebruik is om hem schoon te krijgen. Ik ben niet zo'n poetsert, maar af en toe weer een mooie zwarte demper zonder aanslag kan ik wel waarderen. En misschien is WD40 wel de reden dat ie roestvrij is :P
 
Bij mijn R3 2023 wel. :Y
Maar die kwam er na twee, drie wintermaanden al vanaf met roest van heb ik jou daar.
Nu een RVS Akra systeem.
 
Er zijn inderdaad nog best veel motoren (en dan vooral de wat lichtere klasse) die een stalen uitlaat hebben. Je kunt dan ook erg veel gewicht besparen met een aftermarket uitlaat. Die stalen krengen zijn loodzwaar. Eerlijk gezegd dacht ik dat alleen BMW standaard RVS uitlaten had. Die dingen worden vaak ook net zo oud als de motor.
P.s. het geurtje van aangebrande WD40 zal vast niet erger zijn dan dat kachelzwart (Zebraline, nog altijd te koop!) op een tweetakt uitlaat. Zal het eens gaan testen.
 
Ik las ergens dat je, na het aanbrengen van de WD40, de motor even stationair moet laten draaien om het spul te laten inbranden.
Zeker niet doen. Ten eerste is de damp giftig. Ten tweede: Bij de eerstvolgende rit brandt het er toch wel in/af en ten derde waarom zou je een spulletje er af willen dampen als dat juist zijn werk doet als het een mooi afsluitend vettig laagje geeft? Vooral voor een langere tijd als je een poosje niet kan rijden omdat 't baggerweer is.
 
Daar klinkt vrij logisch. Het gaat er bij de rit inderdaad toch wel af en dan heb ik de stank tenminste niet in mijn garage.
 
Terug
Bovenaan Onderaan